Nástroje a technológie vhodné na tvorbu modelov kurzov

Po preštudovaní tejto kapitoly budeme vedieť:

  • používať rôzne nástroje a technológie, vhodné na návrh modelov vzdelávania a najmä scenárov kurzov,
  • používať špeciálne editory, vhodné pre e-vzdelávanie.

Nástroje na tvorbu modelov a často aj scenárov kurzov volíme v závislosti od typu a štruktúry zvolených modelov. V súčasnosti sa používajú [6] najmä tieto nástroje:

  • lineárne zoznamy,
  • blokové schémy,
  • hierarchické diagramy,
  • lúčové diagramy,
  • vývojové diagramy,
  • myšlienkové mapy,
  • editory elektronických kurzov.

Lineárne zoznamy a blokové schémy

Lineárne zoznamy používame často ako súčasť obsahu kurzov. Na ich tvorbu používame textové editory. Položky v zozname môžu byť číslované. Názorné zoznamy obsahujú piktogramy a slúžia na asociáciu s obsahom. Blokové diagramy vytvoríme pomocou editora MS Word. V nástroji Kreslenie si z automatických tvarov zvolíme základné tvary a spojnice alebo obrysové šípky.

 

 

Hierarchické diagramy

Vhodným nástrojom na tvorbu jednoduchého hierarchického diagramu je znova editor MS Word. V nástroji Kreslenie z galérie diagramov použijeme organizačnú schému (obrázok 8.2 ).

hierarchický diagram

Obrázok 8.2: Príklad hierarchického diagramu

Vývojové diagramy

Na tvorbu vývojového diagramu môžeme znova použiť editor MS Word. V nástroji Kreslenie z automatických tvarov zvolíme vývojový diagram. Zložité štruktúry a ich vzájomné vzťahy nám pomôžu znázorniť nástroje ako napr. PowerDesigner 12.5 od firmy Sysbase.

Lúčový diagram

Jednoduchou pomôckou, vhodnou na prípravu scenára, je lúčový diagram, ktorý vyjadruje vzťahy medzi jadrom a prvkami (obr. 8.3).

Obrázok môžeme kresliť pomocou editora MS Word. V nástroji Kreslenie si z galérie diagramov si zvolíme lúčový diagram. Vzdelávaciu tému umiestnime do stredu diagramu a z nej idú lúče ku každému dôležitému aspektu. Názov prvého prvku vpíšeme do kruhu, umiestneného nad témou vzdelávania a takto pokračujeme v smere pohybu hodinových ručičiek.

lúčový diagram

Obrázok 8.3: Lúčový diagram Metodika dištančného a e-vzdelávania

Myšlienková mapa

Myšlienková mapa je dokonalý nástroj nášho mozgu. Slúži na organizovanie myšlienok.

Definícia : Myšlienková mapa má tieto základné funkcie:

  • aktivuje celý mozog,
  • umožňuje nám plne sa sústrediť na daný predmet,
  • robí väzby medzi jednotlivými informáciami,
  • umožňuje združovať, alebo naopak od seba separovať jednotlivé myšlienky.

Myšlienkové mapy umožňujú:

  • lepšie plánovať,
  • rozvíjať komunikačné schopnosti,
  • rozvoj tvorivosti,
  • zvýšiť koncentráciu,
  • zlepšiť organizačné schopnosti,
  • lepšie si pamätať,
  • lepšie vnímať komplexné problémy.
 

Myšlienkové mapy môžeme kresliť na papier, ale veľmi účinným nástrojom je program napr. FreeMind, ktorý umožňuje s mapami jednoducho pracovať pomocou skrývania a zobrazovania jednotlivých vetiev. Týmto spôsobom možno aj triediť a zvýrazňovať jednotlivé myšlienky.

 

Editory elektronických kurzov

Na tvorbu elektronických kurzov sú vyvinuté špeciálne editory. Zvyčajne sú priamo zabudované v systéme riadenia vzdelávania alebo v systémoch na zverejňovanie obsahu. Existujú aj špeciálne editory, ktoré zabezpečujú prenositeľnosť a znovupoužiteľnosť výučbových objektov a podporujú štandardy ako napr. SCORM (pozri podkapitolu Štandard SCORM). Príkladom je editor eXe, ktorý slúži na tvorbu scenárov, jednotlivých aktivít a celých kurzov. Balíky výučbového obsahu vytvorené v editore eXe sú prenositeľné do všetkých významných e-learningových systémov, ako napr. Moodle, WebCT, BlackBoard a ATutor.

Aktivita

Vyhľadajte a nainštalujte nástroje uvedené v tejto kapitole.

Navrhnite rámcovú koncepciu vášho kurzu. Použite jednoduché nástroje, ako napr. hierarchický alebo lúčový diagram.

 

 

 

Posledná zmena: štvrtok, 20 októbra 2011, 14:59