Metodika dištančného a e-vzdelávania 2
Nástroje a technológie vhodné na tvorbu modelov kurzov
Po preštudovaní tejto kapitoly budeme vedieť:
|
Nástroje na tvorbu modelov a často aj scenárov kurzov volíme v závislosti od typu a štruktúry zvolených modelov. V súčasnosti sa používajú [6] najmä tieto nástroje:
- lineárne zoznamy,
- blokové schémy,
- hierarchické diagramy,
- lúčové diagramy,
- vývojové diagramy,
- myšlienkové mapy,
- editory elektronických kurzov.
Lineárne zoznamy a blokové schémy
Lineárne zoznamy používame často ako súčasť obsahu kurzov. Na ich tvorbu používame textové editory. Položky v zozname môžu byť číslované. Názorné zoznamy obsahujú piktogramy a slúžia na asociáciu s obsahom. Blokové diagramy vytvoríme pomocou editora MS Word. V nástroji Kreslenie si z automatických tvarov zvolíme základné tvary a spojnice alebo obrysové šípky.
|
Hierarchické diagramy
Vhodným nástrojom na tvorbu jednoduchého hierarchického diagramu je znova editor MS Word. V nástroji Kreslenie z galérie diagramov použijeme organizačnú schému (obrázok 8.2 ).
Obrázok 8.2: Príklad hierarchického diagramu |
Vývojové diagramy
Na tvorbu vývojového diagramu môžeme znova použiť editor MS Word. V nástroji Kreslenie z automatických tvarov zvolíme vývojový diagram. Zložité štruktúry a ich vzájomné vzťahy nám pomôžu znázorniť nástroje ako napr. PowerDesigner 12.5 od firmy Sysbase.
Lúčový diagram
Jednoduchou pomôckou, vhodnou na prípravu scenára, je lúčový diagram, ktorý vyjadruje vzťahy medzi jadrom a prvkami (obr. 8.3).
Obrázok môžeme kresliť pomocou editora MS Word. V nástroji Kreslenie si z galérie diagramov si zvolíme lúčový diagram. Vzdelávaciu tému umiestnime do stredu diagramu a z nej idú lúče ku každému dôležitému aspektu. Názov prvého prvku vpíšeme do kruhu, umiestneného nad témou vzdelávania a takto pokračujeme v smere pohybu hodinových ručičiek.
Obrázok 8.3: Lúčový diagram Metodika dištančného a e-vzdelávania |
Myšlienková mapa
Myšlienková mapa je dokonalý nástroj nášho mozgu. Slúži na organizovanie myšlienok.
Definícia : Myšlienková mapa má tieto základné funkcie:
- aktivuje celý mozog,
- umožňuje nám plne sa sústrediť na daný predmet,
- robí väzby medzi jednotlivými informáciami,
- umožňuje združovať, alebo naopak od seba separovať jednotlivé myšlienky.
Myšlienkové mapy umožňujú:
- lepšie plánovať,
- rozvíjať komunikačné schopnosti,
- rozvoj tvorivosti,
- zvýšiť koncentráciu,
- zlepšiť organizačné schopnosti,
- lepšie si pamätať,
- lepšie vnímať komplexné problémy.
Myšlienkové mapy môžeme kresliť na papier, ale veľmi účinným nástrojom je program napr. FreeMind, ktorý umožňuje s mapami jednoducho pracovať pomocou skrývania a zobrazovania jednotlivých vetiev. Týmto spôsobom možno aj triediť a zvýrazňovať jednotlivé myšlienky.
|
Editory elektronických kurzov
Na tvorbu elektronických kurzov sú vyvinuté špeciálne editory. Zvyčajne sú priamo zabudované v systéme riadenia vzdelávania alebo v systémoch na zverejňovanie obsahu. Existujú aj špeciálne editory, ktoré zabezpečujú prenositeľnosť a znovupoužiteľnosť výučbových objektov a podporujú štandardy ako napr. SCORM (pozri podkapitolu Štandard SCORM). Príkladom je editor eXe, ktorý slúži na tvorbu scenárov, jednotlivých aktivít a celých kurzov. Balíky výučbového obsahu vytvorené v editore eXe sú prenositeľné do všetkých významných e-learningových systémov, ako napr. Moodle, WebCT, BlackBoard a ATutor.
Aktivita
Vyhľadajte a nainštalujte nástroje uvedené v tejto kapitole.
Navrhnite rámcovú koncepciu vášho kurzu. Použite jednoduché nástroje, ako napr. hierarchický alebo lúčový diagram.
|
|