Výber modelu vzdelávania

Vytvorenie kvalitného e-vzdelávania zvyčajne vyžaduje od základu prestavať tradičné kurzy. Transformácia tradičných textov do elektronickej podoby nie je správnym riešením. Do materiálov treba vniesť interaktivitu a do samotného vzdelávania aktívne riešenie úloh [6] .

Cieľom e-vzdelávania je navrhnúť také formy vzdelávania, ktoré v danom okamihu najlepšie uspokojujú študijné potreby študujúcich.

Cieľom e-vzdelávania nie je presadzovať elektronické a potláčať tradičné vzdelávanie, ale hľadať ich vhodnú kombináciu.

Definícia : Model e-vzdelávania je organizácia štyroch základných funkcií vzdelávacieho cyklu:

  • poskytovanie obsahu,
  • poskytovanie nástrojov na riešenie úloh,
  • komunikácia, administrácia a manažment,
  • hodnotenie študentov, celého kurzu a sebahodnotenie.

Uvedený model vytvára priestor pre aplikovanie základných pedagogických princípov a súčasne aj praktické aspekty poskytovania vzdelávania.

Základné typy modelov e-vzdelávania

Klasifikácia modelov e-vzdelávania vychádza z troch základných pohľadov:

  • spôsobu komunikácie členov študijnej skupiny,
  • stupňa prechodu od úplného tradičného prezenčného vzdelávania k plne integrovanému dištančnému e-vzdelávaniu,
  • obsahu vzdelávania.

Podľa spôsobu komunikácie členov študijnej skupiny poznáme štyri základné modely:

1. individuálny model s vlastným tempom učenia, online,

2. individuálny model s vlastným tempom učenia, offline,

3. skupinový model, ktorý využíva synchrónnu komunikáciu,

4. skupinový model, využívajúci asynchrónnu komunikáciu.

V prvom modeli študent pristupuje k vzdelávacím zdrojom na Internete individuálne. Druhý model je charakteristický tým, že študent používa vzdelávacie zdroje (uložené na pevnom disku, CD alebo DVD) bez pripojenia k Internetu. Tretí - skupinový model, ktorý využíva synchrónnu komunikáciu používa skupina študentov pracujúca synchrónne (súčasne) na Internete alebo prostredníctvom Internetu s použitím textovej (chat), audio alebo video konferencie. Posledný, skupinový model, využívajúci asynchrónnu komunikáciu charakterizuje skupinu študentov pracujúcich na Internete alebo prostredníctvom Internetu asynchrónne, t.j. správy zasielané napr. pomocou diskusného fóra čítajú v čase, ktorý im vyhovuje (v inom čase ako iní členovia skupiny).

Zvyčajne sa používajú rôzne kombinácie týchto základných typov a ich kombinácia s tradičným vyučovaním v triedach.

Podľa stupňa prechodu od tradičného prezenčného vzdelávania k plne integrovanému dištančnému e-vzdelávaniu, poznáme 3 základné typy kurzov:

· Model kurzu tvorí obsah a nepovinná komunikačná podpora. Obsah kurzu je buď v tlačených učebniciach, alebo prístupný na Internete a na podporu vzdelávania sa používajú diskusné fóra alebo diskusné skupiny .

· Model kurzu tvorí obsah a e-vzdelávací proces - obsah kurzu je buď v tlačených učebniciach a (alebo) prístupný na Internete. Veľká časť vzdelávacieho procesu (konzultácie a interakcie) prebieha cez Internet.

· Integrovaný model kurzu je založený na aktívnom vzdelávaní a tímovej práci. Základom sú dobre definované ciele kurzu a poskytnutie celého spektra zdrojov. Ten môže byť reprezentovaný klasickou tlačenou učebnicou, elektronickou učebnicou na CD, aplikačným softvérom, prístupom do vzdialeného e-laboratória atď. Na úvod sa odporúča zorganizovať stretnutie skupiny, aby sa lepšie rozvinuli vzťahy vzájomnej spolupráce. Členovia skupiny aktívne spolupracujú na spoločnej práci alebo plnia svoje čiastkové úlohy.


Podľa obsahu vzdelávania poznáme modely kurzov:

  • Model kurzu [ 22 ] tvorí obsah a testovanie. Model je vhodný na poskytnutie jednoduchých informácií s následným testom zameraným na zopakovanie poskytnutých informácií (jednoduchých faktov).
  • Model kurzu tvorí tzv. tutoriál (tlačený alebo elektronický), ktorý slúži na získanie vedomostí, zručností a postojov. Je náhradou interakcií v klasických v triedach. Vhodný je najmä ako návod na získanie určitej zručnosti.
  • Model kurzu „Návody na cvičenia” - nosná časť vzdelávania prebieha mimo samotného kurzu, väčšinou formou učenia sa robením, experimentovaním, objavovaním, atď. Je vhodný pre komplexné oblasti, kde neexistujú jednoznačné riešenia. Študenti sú zoznámení s množstvom pravidiel a zásadami, ktorými sa majú riadiť pri hľadaní svojich riešení, ale len oni rozhodnú, ktoré pravidlá použijú a ako. Výstupom práce v kurze môžu byť úplne nové riešenia.

Existuje celé spektrum zmiešaných modelov, ktorých použitie môže byť z hľadiska študentov aj samotnej vzdelávacej inštitúcie v danom časovom období výhodnejšie.

Aktivita

Prezrite si nasledujúce portály a opíšte ich modely vzdelávania:

http://www.e-skripta.eu/epi/

http://www.kontis.sk/

Prezrite si nasledujúce virtuálne laboratóriá, resp. iné zdroje a opíšte ich modely vzdelávania:

http://virtuallab.kar.elf.stuba.sk/robowiki/index.php?title=Matlab/Octave

http://neon.chem.ox.ac.uk/vrchemistry/

http://neon.chem.ox.ac.uk/vrchemistry/LiveChem/transitionmetals_content.html

http://www.jhu.edu/~virtlab/virtlab.html

Vyhľadajte ďalšie portály, virtuálne laboratóriá a iné výučbové internetové zdroje. Pokúste sa nájsť také, ktoré súvisia s vašim odborným zameraním.

Posledná zmena: štvrtok, 20 októbra 2011, 14:55