Vízie moderného vzdelávania sa orientujú na potreby študenta. Aj napriek tomu, učiteľ v nich hrá nenahraditeľnú úlohu. Jeho úloha sa však významne mení. V pružnom vzdelávaní (zastrešuje dištančné aj e-vzdelávanie) označujeme učiteľa pojmom tútor.

Činnosť tútora v e-vzdelávaní

Tútor v e-vzdelávaní pôsobí ako konzultant, školiteľ, metodický poradca, moderátor a pomocník študujúceho. Každý študent má osobného tútora a každý tútor zodpovedná za skupinu 10-25 študentov.

Úlohy tútora sú:

  • moderátor - sleduje priebeh diskusií, ovláda umenie dobrej komunikácie, verbálnej i písomnej,
  • odborník - pôsobí svojimi vedomosťami, znalosťami a skúsenosťami tak, aby boli naplnené odborné ciele vzdelávania,
  • pedagóg - udržiava priaznivú atmosféru v skupine, motivuje, aktivizuje, ovláda didaktické postupy a spôsoby hodnotenia,
  • poradca - prejavuje pozitívny a povzbudzujúci postoj k účastníkom vzdelávania, podnecuje účastníkov, aby voľne vyjadrili svoj názor bez strachu z neprimeranej kritiky alebo zosmiešnenia, vyhýba sa sarkazmu, posilňuje sebadôveru a povzbudzuje účastníkov k vzájomnej komunikácii, stanovuje jasné pravidlá slušného správania sa.

Tútor vedie diskusie zamerané na objasnenie tém, ktoré študenti dostatočne nepochopili v samoštúdiu. Dokáže vymedziť dôležité pojmy a overovať vedomosti. Hodnotí zadania, pripravuje a ozrejmuje nové zadania, ich vzťah k vzdelávacím cieľom a kritériá hodnotenia.

Ako tútori zvyčajne pôsobia pedagógovia, ktorí majú dostatočné skúsenosti z prezenčnej výučby. Nie každý dobrý učiteľ je aj úspešný tútor.

Podľa Květoňa [18] má úspešný tútor tieto vlastnosti:

  • Vhodnú kvalifikáciu pre e-vzdelávanie , ktorá obsahuje faktory pedagogickej a odbornej prípravy, skúsenosti z odboru i schopnosť zvládnuť špecifické metódy odovzdávania vedomostí v on-line kurze. Tútorov je treba vyškoliť, naučiť ich používať konkrétne výučbové nástroje a technológie, ktoré budú používať.
  • Umenie dobrej komunikácie – tútor je schopný nahradiť nedostatok fyzickej prítomnosti tým, že v kurze vytvorí prostredie, v ktorom môžu študenti so svojím inštruktorom ľahko komunikovať. Tútorovi musí vyhovovať verbálny aj písomný spôsob komunikácie, pretože je kľúčovým prvkom komunikácie.
  • Otvorenosť, nepredstierané zaujatie pre vec, prístupnosť k zmenám, kritické a sebakritické myslenie – tútor je vnímavý, otvorený a flexibilný. Osobnosť školiteľa je jedným z najpodstatnejších faktorov. Vyžaduje sa od neho, aby porozumel potrebám a charakteristikám účastníkov bez toho, aby mal možnosť ich spoznať v bezprostrednom kontakte tvárou v tvár.
  • Praktické skúsenosti – model e-vzdelávania si vyžaduje tútorov, ktorí vedia aplikovať látku na praktické úlohy. V tejto forme výučby nestačia len dobré znalosti teórie.

Medzi ďalšie úlohy tútora patrí povzbudzovať a podporovať odozvu študujúcich počas celej doby výučby, pomôcť študentovi stať sa nezávislým pri učení sa, motivovať k ďalšiemu štúdiu, pohotovo a vhodne reagovať na príspevky študujúcich do diskusií, na domáce práce a výsledky v testoch a kvízoch, byť študujúcim k dispozícii v dohodnutom čase pre on-line komunikáciu. Musí byť pripojený k on-line kurzu aspoň päťkrát do týždňa, kontrolovať nové príspevky a vhodne ich komentovať, hodnotiť samostatné práce a celkový priebeh štúdia, rozšíriť pochopenie študijného materiálu, zadávať aktivizujúce úlohy, napomáhať pri ich riešení a podporovať kreatívne myslenie.

Tútor vie riadiť priebeh workshopov a seminárov, vo virtuálnej triede pomáha vytvoriť synergickú atmosféru, dodáva študujúcim impulzy na odstránenie nedostatkov a vyhýba sa nekonštruktívnej kritike. Pokrok v učení sa a výsledky štúdia verifikuje študujúci priebežným zasielaním riešení úloh inštruktorovi, vystavením odpovedí na diskusnom fóre kurzu, didaktickými testami a praktickou skúškou. V e-vzdelávaní sa meria efektivita kurzu pomocou testovacích objektov. Tie sú založené na požadovaných cieľoch a spôsobe ich merania. Tútor dáva k dispozícii informácie o jednotlivých študujúcich, ich hodnotenie, strávený čas v jednotlivých častiach kurzu, konkrétne odpovede na otázky. Automatizované riadiace systémy tieto informácie štatisticky vyhodnotia. Hodnotia úspešnosť jednotlivých kurzov, a tým identifikujú kurzy, ktoré je potrebné prepracovať [ 20 ] .

Diskusia

Diskutujte o úlohe tútora.

Aké sú vaše postoje a skúsenosti s chápaním úlohy tútora vo vašej inštitúcii?

Rola študenta

Z učiteľov sa v pružnom vzdelávaní stávajú tútori, ktorí majú oproti tradičným učiteľom zmenené kompetencie. Rovnako sa aj študenti dostávajú do nových rolí.

Pri vstupe do štúdia si so sebou prinášajú množstvo faktorov a návykov, ktoré ovplyvňujú efektívnosť procesu ich vzdelávania:

  • doterajšie skúsenosti, vedomosti a zručnosti,
  • vnútornú motiváciu,
  • sociálne aspekty a kultúru prostredia.

Nové roly študenta možno charakterizovať takýmito činnosťami:

  • sú aktívni - aktívne vyhľadávajú informácie a prijímajú vedomosti,
  • sú pripravení na samoštúdium - radi riešia zadané úlohy a tým sa učia,
  • komunikujú - chápu pozitívny vplyv komunikácie na rozvoj vlastnej osobnosti, myšlienok a názorov,
  • navzájom sa podporujú - sú schopní podieľať sa na spoločnej práci,
  • vedia hodnotiť a sú schopní sebahodnotenia.

Diskusia

Ako pociťujete dopad Internetu na získavanie informácií vo vašej odbornej oblasti?

Aký je vplyv informácií na Internete na meniace sa roly študentov?

Aké sú výhody a nevýhody vzdelávania s využitím počítačov, Internetu a súvisiacich technológií?

Aktivita

Vyhľadajte stránky na Internete, ktoré považujete za vhodné na podporu štúdia vášho predmetu a naopak tie, ktoré považujete za škodlivé.

Otázky na sebahodnotenie

Aké sú základné úlohy tútora?

Ako sú zmenené úlohy študenta v modernom vzdelávaní?

Posledná zmena: štvrtok, 20 októbra 2011, 14:53