Inteligencia je schopnosť organizmu prispôsobovať sa. Jestvuje však viacero typov inteligencie. Do istej miery spolu korelujú, avšak človek s vyvinutým jedným typom inteligencie ešte nemusí vynikať v druhom. Inteligencia je vrodená, ale najmä sa rozvíja alebo utlmuje vplyvom prostredia [19].

Každý má iné schopnosti potrebné na osvojenie si učiva. Štýly učenia úzko súvisia s typom inteligencie. Moderný učiteľ pozná typy inteligencie svojich študentov.

Gardner rozčlenil inteligenciu na niekoľko typov (obr. 6.1). Pre každý z nich je charakteristická iná schopnosť alebo zručnosť. Rôzne typy inteligencie zároveň aj ovplyvňujú spôsoby učenia sa, ktoré uprednostňujeme.

Jazyková inteligencia súvisí s rečovými schopnosťami, s vyjadrovaním sa slovom aj písmom. Rozvíjajú ju aktivity zahŕňajúce používanie jazyka – rozprávanie, čítanie, písanie a počúvanie, prispievanie do diskusných fór či vedenie si denníkov pri tvorbe vlastného modelu alebo riešení vlastného projektu.

Ľudia s rozvinutou matematicko-logickou inteligenciou sa dokážu dobre vyjadrovať pomocou symbolov – čísel, diagramov, kódov zastupujúcich reálne objekty. Hľadanie stratégií rôznych hier, hlavolamy, práca s číslami a programovanie sú vhodnými činnosťami pre rozvoj tohto typu inteligencie.

Intrapersonálna alebo metakognitívna inteligencia nám pomáha získať a ovládať naše vlastné vedomosti a premýšľať. Zahŕňa poznanie seba samého, našich slabých a silných stránok. Študentov povzbudzujeme, aby dokázali slovne vyjadriť spôsob svojho riešenia a vysvetliť ho iným. Tým, že postupne nadobúdame kontrolu nad svojim myslením v intelektuálne náročných situáciách, rozvíjame svoju schopnosť metakognície a učenia sa učiť sa.

Interpersonálna inteligencia sa týka medziľudských vzťahov, schopnosti vcítiť sa do pocitov iných ľudí ako aj do poznania vlastných pocitov a emócií. Študenti by mali mať príležitosť vymieňať si názory, striedať sa, počúvať jeden druhého. Vynikajúcou príležitosťou sú tímové projekty.

Hudobnou inteligenciou vynikajú nielen hudobníci, ale častokrát aj básnici, ľudia pracujúci s rytmom a melódiou. Hudba a tanec nám pripomínajú úzky vzťah medzi hudobnou a telesne-pohybovou inteligenciou. Telesne-pohybová inteligencia zahŕňa manuálne zručnosti, schopnosť ľahko si osvojiť sekvenciu pohybov, zručnosti spojené s manipuláciou, konštrukciou, odhadom, svižnosťou pohybu a neverbálnym prejavom. Pojem vizuálno-priestorová inteligencia označuje schopnosť presne zachytiť svet zrakom a spätne si vybaviť vizuálny vnem v mysli.

Obrázok 6.1: Inteligencie podľa Gardnera

Zahŕňa i schopnosť pracovať s priestorom – zobrazovať trojrozmerné obrázky v perspektíve, otáčať a meniť rôzne tvary. Množstvo informácií, s ktorými sa denne stretáme, má práve vizuálnu povahu – slová, čísla, obrázky, vzory, dopravné značky a pod. Naturalistická inteligencia sa prejavuje vzťahom k prírode, k zvieratám a rastlinám.

Zhrnutie

Inteligencia je schopnosť organizmu prispôsobovať sa. Inteligencia je vrodená, ale najmä sa rozvíja alebo utlmuje vplyvom prostredia.

Gardner rozčlenil inteligenciu na niekoľko typov. Pre každý z nich je charakteristická iná schopnosť alebo zručnosť. Rôzne typy inteligencie zároveň aj ovplyvňujú spôsoby učenia sa, ktoré uprednostňujeme.

Aktivita

Zistite aký typ inteligencie u Vás prevláda. Použite interaktívny program na stránke http://www.bgfl.org/bgfl/custom/resources_ftp/client_ftp/ks1/ict/multiple_int/index.htm

Aktivita

Zamyslite sa nad spôsobom vyučovania a zadávania úloh, ktorý najčastejšie využívate. Ako korešponduje s výsledkom sebahodnotenia vašej inteligencie?

Posledná zmena: štvrtok, 20 októbra 2011, 14:51