Formulácia cieľov

Učiteľ presným formulovaním cieľov činností a citlivým riadením procesu vyučovania ponúka študentom rôznorodé možnosti na vlastnú tvorivosť a samostatnú prácu. Naformulovaný cieľ v zmysle vstupnej požiadavky na vzdelávanie, vymedzuje obsah, ktorý treba v danom module naštudovať. Správna formulácia cieľov je jednou zo základných požiadaviek pri tvorbe materiálov pre e- vzdelávanie. Autor v ňom jasne vymedzí, čo si má študujúci osvojiť.

Takto vyjadrené ciele majú:

  • presne špecifikovať, čo a na akej úrovni si má študujúci osvojiť, či má vedieť získané poznatky len reprodukovať, alebo im má porozumieť a vedieť ich aplikovať, či ich ma vedieť aplikovať len pri riešení typových úloh (situácií) alebo aj pri riešení náročnejších neštandardných úloh (nových situácií) atď.,
  • definovať za akých podmienok, pomôcok alebo pomocou akých postupov a technológií majú byť ciele splnené,
  • byť primerané možnostiam a schopnostiam žiakov aj učiteľov,
  • byť jednoznačné a relatívne krátkodobé.

Základné princípy pre tvorbu vzdelávacích cieľov [14] sú:

  • primeranosť - ciele sú v súlade s možnosťami a schopnosťami študujúcich a v súlade s reálnymi podmienkami vzdelávacej inštitúcie,
  • konečnosť, resp. cieľovosť - cieľ vyjadruje konečný stav, ktorý chceme v procese vzdelávania dosiahnuť,
  • jednoznačnosť - cieľ treba formulovať jednoznačne, aby nedošlo k rôznemu chápaniu cieľa zo strany tútora a študenta,
  • merateľnosť - cieľ určujeme tak, aby umožnil porovnať dosiahnuté výsledky s vytýčenými cieľmi a stanoviť mieru úspešnosti,
  • rešpektovanie taxonómie cieľov, ktorá určuje úroveň osvojenia si učiva. V dištančnom a e-vzdelávaní sa často využíva Bloomova taxonómia cieľov.

Jasne stanovený, dostatočne konkrétne vyjadrený cieľ vyučovacej jednotky umožňuje vyučujúcemu posúdiť význam jednotlivých častí učiva, pojmov, vzťahov, súvislostí, vybrať vhodné metódy, formy a prostriedky vyučovania a následne kontrolovať jeho plnenie.

Bloomova taxonómia cieľov

1. Kognitívna oblasť:

Bloom stanovil úrovne osvojenia si poznatkov, vyjadrených kognitívnymi cieľmi (tabuľka 1). Predpokladom zvládnutia úloh na vyšších úrovniach je zvládnutie úloh na úrovniach nižších.


Tabuľka 1 Bloomova taxonómia cieľov

Úroveň

Študujúci dokáže:

1. Vedomosť (znalosť)

definovať, opísať, vymenovať, vybrať, atď.,

2. Porozumenie

vysvetliť, vyjadriť vlastnými slovami, zdôvodniť, atď.,

3. Aplikácia

použiť, aplikovať, zostaviť, rozčleniť atď.,

4. Analýza

urobiť rozbor, špecifikovať atď.,

5. Syntéza

zhrnúť, zovšeobecniť, vyvodiť závery, navrhnúť atď.,

6. Hodnotenie

posúdiť, porovnať, uviesť výhody a nevýhody, argumentovať atď..

2. Afektívna oblasť - počúvať, na niečo citovo reagovať, vnímať estetickú hodnotu, atď. (slovesá: dokáž, vysvetli, vypočítaj, skontroluj…).

3. Psychomotorická oblasť - kresliť, hádzať, merať, atď. (slovesá: odmeraj, dokáž, nakresli, zdôvodni, vyvoď závery…).

Stanovenie cieľov

Znalosť cieľa a stotožnenie sa s ním je pre študujúceho silnou motiváciou. Iba dosiahnuteľný cieľ motivuje. Ciele s väčšou perspektívou sú významnejšie, lebo pomáhajú preklenúť čiastkové ciele. Stanovenie cieľa je jedným z prostriedkov, ktoré umožňujú merať rozdiely medzi tým, čo študent ovláda na konci študijnej jednotky a tým, čo ovládal na jej začiatku.

Dosiahnutie cieľov študenti preukazujú riešením úloh. Zaraďovaním otázok a úloh na sebahodnotenie má študent možnosť sám posúdiť, nakoľko splnil ciele a či môže prejsť k ďalšej časti, resp. modulu. V e-vzdelávaní uvádzame cieľ hneď pod názov kapitoly resp. modulu. Chceme, aby študenti mali hneď v úvode sformulovaný cieľ, ktorý majú dosiahnuť po naštudovaní kapitoly.

Diskusia

Čo je vzdelávací cieľ a ako spolu súvisia konkrétne a všeobecné ciele?

Uveďte príklady na kognitívne, afektívne a psychomotorické ciele vo vyučovacom procese.

Posledná zmena: štvrtok, 20 októbra 2011, 14:49