Ciele e-vzdelávania
Formulácia cieľov
Učiteľ presným formulovaním cieľov činností a citlivým riadením procesu vyučovania ponúka študentom rôznorodé možnosti na vlastnú tvorivosť a samostatnú prácu. Naformulovaný cieľ v zmysle vstupnej požiadavky na vzdelávanie, vymedzuje obsah, ktorý treba v danom module naštudovať. Správna formulácia cieľov je jednou zo základných požiadaviek pri tvorbe materiálov pre e- vzdelávanie. Autor v ňom jasne vymedzí, čo si má študujúci osvojiť.
Takto vyjadrené ciele majú:
- presne špecifikovať, čo a na akej úrovni si má študujúci osvojiť, či má vedieť získané poznatky len reprodukovať, alebo im má porozumieť a vedieť ich aplikovať, či ich ma vedieť aplikovať len pri riešení typových úloh (situácií) alebo aj pri riešení náročnejších neštandardných úloh (nových situácií) atď.,
- definovať za akých podmienok, pomôcok alebo pomocou akých postupov a technológií majú byť ciele splnené,
- byť primerané možnostiam a schopnostiam žiakov aj učiteľov,
- byť jednoznačné a relatívne krátkodobé.
Základné princípy pre tvorbu vzdelávacích cieľov [14] sú:
- primeranosť - ciele sú v súlade s možnosťami a schopnosťami študujúcich a v súlade s reálnymi podmienkami vzdelávacej inštitúcie,
- konečnosť, resp. cieľovosť - cieľ vyjadruje konečný stav, ktorý chceme v procese vzdelávania dosiahnuť,
- jednoznačnosť - cieľ treba formulovať jednoznačne, aby nedošlo k rôznemu chápaniu cieľa zo strany tútora a študenta,
- merateľnosť - cieľ určujeme tak, aby umožnil porovnať dosiahnuté výsledky s vytýčenými cieľmi a stanoviť mieru úspešnosti,
- rešpektovanie taxonómie cieľov, ktorá určuje úroveň osvojenia si učiva. V dištančnom a e-vzdelávaní sa často využíva Bloomova taxonómia cieľov.
Jasne stanovený, dostatočne konkrétne vyjadrený cieľ vyučovacej jednotky umožňuje vyučujúcemu posúdiť význam jednotlivých častí učiva, pojmov, vzťahov, súvislostí, vybrať vhodné metódy, formy a prostriedky vyučovania a následne kontrolovať jeho plnenie.
Bloomova taxonómia cieľov
1. Kognitívna oblasť:
Bloom stanovil úrovne osvojenia si poznatkov, vyjadrených kognitívnymi cieľmi (tabuľka 1). Predpokladom zvládnutia úloh na vyšších úrovniach je zvládnutie úloh na úrovniach nižších.
Tabuľka 1 Bloomova taxonómia cieľov
Úroveň |
Študujúci dokáže: |
1. Vedomosť (znalosť) |
definovať, opísať, vymenovať, vybrať, atď., |
2. Porozumenie |
vysvetliť, vyjadriť vlastnými slovami, zdôvodniť, atď., |
3. Aplikácia |
použiť, aplikovať, zostaviť, rozčleniť atď., |
4. Analýza |
urobiť rozbor, špecifikovať atď., |
5. Syntéza |
zhrnúť, zovšeobecniť, vyvodiť závery, navrhnúť atď., |
6. Hodnotenie |
posúdiť, porovnať, uviesť výhody a nevýhody, argumentovať atď.. |
2. Afektívna oblasť - počúvať, na niečo citovo reagovať, vnímať estetickú hodnotu, atď. (slovesá: dokáž, vysvetli, vypočítaj, skontroluj…).
3. Psychomotorická oblasť - kresliť, hádzať, merať, atď. (slovesá: odmeraj, dokáž, nakresli, zdôvodni, vyvoď závery…).
Stanovenie cieľov
Znalosť cieľa a stotožnenie sa s ním je pre študujúceho silnou motiváciou. Iba dosiahnuteľný cieľ motivuje. Ciele s väčšou perspektívou sú významnejšie, lebo pomáhajú preklenúť čiastkové ciele. Stanovenie cieľa je jedným z prostriedkov, ktoré umožňujú merať rozdiely medzi tým, čo študent ovláda na konci študijnej jednotky a tým, čo ovládal na jej začiatku.
Dosiahnutie cieľov študenti preukazujú riešením úloh. Zaraďovaním otázok a úloh na sebahodnotenie má študent možnosť sám posúdiť, nakoľko splnil ciele a či môže prejsť k ďalšej časti, resp. modulu. V e-vzdelávaní uvádzame cieľ hneď pod názov kapitoly resp. modulu. Chceme, aby študenti mali hneď v úvode sformulovaný cieľ, ktorý majú dosiahnuť po naštudovaní kapitoly.
Diskusia Čo je vzdelávací cieľ a ako spolu súvisia konkrétne a všeobecné ciele? Uveďte príklady na kognitívne, afektívne a psychomotorické ciele vo vyučovacom procese. |