Dištančné vzdelávanie
Dištančným vzdelávaním (anglicky Distance Learning alebo Distributed Learning) rozumieme vzdelávanie, pri ktorom sú jeho účastníci od seba navzájom vzdialení v čase a (alebo) priestore.

Cieľom dištančného vzdelávania je čo najviac uvoľniť študenta od požiadaviek vzdelávať sa v jednotne stanovenom čase a priestore, a umožniť mu vzdelávať sa vtedy, kedy mu to vyhovuje. Pomocou dištančného vzdelávania vieme efektívne uspokojiť vzdelávacie potreby širokej skupiny študujúcich.

Základom dištančného vzdelávania je samostatné štúdium materiálov podľa predpísaného časového harmonogramu. Predpokladom úspechu je kvalita a interaktívny charakter študijných materiálov, ktoré nahrádzajú bezprostredný kontakt študenta s učiteľom. Sú to o texty upravené pre samoštúdium, audio a video programy, počítačové programy a interaktívne výučbové programy, kombinujúce črty všetkých predošlých materiálov, atď. Od korešpondenčného vzdelávania sa líši prepracovanou podpornou infraštruktúrou na poskytovanie študijnej podpory. Ťažiskom sú tútori, s ktorými možno komunikovať poštou, telefonicky a najmä elektronickou poštou [5].

Otvorené vzdelávanie
Otvorené vzdelávanie (anglicky Open Learning) je charakteristické tým, že podstatnú časť riadenia vzdelávania preberá samotný študujúci. Môže si tak do značnej miery zvoliť, čo bude študovať, kedy a kde bude štúdium prebiehať a akým tempom [3].

Študujúci si môže zvoliť:

čas - kedy študuje,
obsah učiva - čo študuje,
vlastné tempo - ako rýchlo študuje.
Podstatnú časť riadenia vzdelávania preberá samotný študent. Otvorenosť vzdelávania môže znamenať aj vynechanie bežných vstupných predpokladov. Vstupné predpoklady sú nahradené vstupnými službami zahrňujúcimi úvodnú diagnostiku vzdelávacích potrieb, konzultácie a podporu pri plánovaní vzdelávania.

Pružné vzdelávanie
Pružné vzdelávanie označuje metódy, postupy a stratégie s centrálnou úlohou študujúceho. Takéto vzdelávanie poskytuje alternatívne cesty uspokojovania rôznych vzdelávacích potrieb a záujmov jednotlivcov, zohľadňuje rôzne vzdelávacie prostredia a rešpektuje rôzne štýly učenia sa. Využíva prvky otvoreného, dištančného a elektronického vzdelávania v rôznych modifikáciách. Môžeme ho používať aj pre študentov tradičného vzdelávania.
Posledná zmena: štvrtok, 20 októbra 2011, 14:44