Kľúčovú úlohu v rámci moderného vzdelávania hrá samoštúdium. Je to samostatne riadené vzdelávanie. Samostatnosť študujúceho je stimulovaná použitím vzdelávacích stratégií, koncepcií, modelov, aktivít, hodnotenia kurzov a študijnej podpory. Všetky tieto zložky vyžadujú cielenú modifikáciu s ohľadom na možnosti a požiadavky študujúcich, vzdelávacej inštitúcie a špecifické ciele kurzu. Sú štruktúrované takým spôsobom, aby pokryli celý rozsah predpokladaných potrieb a problémov študujúceho. Súčasne plnia všetky potrebné funkcie učiteľa a triedy – vedenie, motivovanie, vzbudzovanie pozornosti, vysvetľovanie, pripomínanie, kladenie otázok, diskusiu alternatívnych odpovedí, hodnotenie pokroku študenta, poskytovanie pomoci, spätnej väzby, atď. V kurzoch sa väčšinou počíta aj s priamym kontaktom študenta s učiteľom –tútorom. Čisto elektronická komunikácia je výnimkou a na rozdiel od tradičného vyučovania sa využíva zriedkavejšie a s iným cieľom. Menej časté sú aj bezprostredné kontakty so spolužiakmi, ktorí môžu byť roztrúsení po celom svete alebo študovať v inom čase. Pretože komunikácia a interakcie v rámci triedy alebo študijnej skupiny tvoria dôležitú zložku vzdelávacieho procesu, návrh kurzu a jeho materiálov musí kompenzovať aj tieto obmedzenia. Nedostatočne pripravené samoštúdium môže spôsobiť frustráciu študentov a stratu dobrého mena tvorcu študijného materiálu. To nás motivuje k tomu, aby sme sa bližšie oboznámili so zásadami správnej tvorby a realizácie elektronického študijného materiálu. Samoštúdium sa využíva aj v rámci tradičného vzdelávania
Posledná zmena: štvrtok, 20 októbra 2011, 14:43