Настройка зачисления на курс
Stručná osnova predmetu:
Tanec, jeho druhy a formy. Ľudový, historický, klasický, moderný, súčasný (contemporary) a spoločenský tanec. Kreatívny tanec ako moderný didaktický prostriedok. Psychologické účinky tanca. Tanec a hra. Využitie kreatívneho tanca v rozvoji kognitívnych, psychomotorických a afektívnych kompetencií žiakov. Iniciačné hry ako edukačný prostriedok. Tanečná a pohybová interpretácia hudby.
Výsledky vzdelávania:
- Študent úspešným absolvovaním predmetu si osvojí, vie vysvetliť a použiť metodiku pohybových a tanečných hier, rozlišuje základné techniky tanca a ich terminológiu.
- Ovláda základy anatómie tela, rytmiky a metodiku koordinačných a dispozičných cvičení.
- Je schopný kvalitne interpretovať zvolenú tanečnú etudu s primeraným stupňom zvládnutia techniky v daných možnostiach.
- Kreatívne aplikuje teoretickú prípravu pre praktickú tanečnú etudu s jasnými edukačnými cieľmi.
- Dokáže posúdiť a modifikovať náročnosť interpretačného výstupu s ohľadom na vek a variabilné didaktické ciele.
- Dokáže analyzovať a hodnotiť dosiahnuté výsledky.
- Vytvorí modelovú štúdiu s využitím kreatívneho tanca.
Modifikované podmienky na absolvovanie predmetu:
prezenčná
priebežné hodnotenie zadaných úloh
aktívny proces prípravy pohybovo tanečnej etudy so zameraním na kreatívne využitie pohybových hier a tanca pre rozvoj psycho-motorických a kognitívnych kompetencií
dištančná
písomná príprava s didaktickou analýzou hodiny, s kreatívnym využitím pohybovo tanečnej etudy. Audiovizuálna fyzická prezentácia pripravenej pohybovo tanečnej etudy vychádzajúcej z teoretickej prípravy hodiny
naštudovanie metodickej ukážky ROCK TRAP pre využitie v multi personálnom video zostrihu
Odporúčaná literatúra:
BARANOVÁ, E.: Pohybové činnosti v HV procese a ich vplyv na rozvoj hudobnosti žiakov.
CHURCH, B. E.: Learning through play: Music and movement.
MÁZOROVÁ, M. a kol. 1991. Slovenské ľudové tance. Bratislava: SPN- Mladé léta. 1991. 383 s. ISBN: 80-08-00322-7.
MEDVECKÁ, E. 1997. Detské hry a tance. Bratislava: ASCO Art & Science. 1997. 234 s. ISBN 80-88820-03-0.
MITCHEL, D.: Learning through movement and music: exercise your smarts.
ONDREJKA, K. a kol. 1973. Rytmika a ľudové tance. Bratislava: SPN. 1973. 156 s.
PAYNE, H. 2011. Kreativní pohyb a tanec. Praha: Portál. 2011.
POLÁKOVÁ, M. 2010. Sloboda objavovať tanec. Bratislava: Divadelný ústav. 2010. 164 s. ISBN: 978-80-89369-23-2.
SHOTWELL, R.: Rhythm and movement activities: For early childhood
ŠIMONEKOVÁ, H. 2000. Hudobno pohybová- rytmika. Bratislava: AT Publishing. 2000. 164 s. ISBN: 80-88954-10-X.
URBAN, M. 2012, Rozvoj kompetencií tanečného interpreta ako umeleckej osobnosti. Banská Bystrica: PDF UMB 2012. ISBN 978-80-557-0425-8.
URBAN, M. 2012, Iniciačné hry ako prostriedok rozvoja kompetencií interpretov. Banská Bystrica: PDF UMB 2012. ISBN 978-80-557-0520-0
Urban, M. 2015, Hra a tanec - iniciačné hry nielen pre tanečníkov. Banská Bystrica: SOS BB, edícia Haravara. 2015