Einschreibeoptionen
MANAŽMENT UČENIA SA V ORGANIZÁCII
Sylaby k predmetu a požiadavky udelenia kreditov
Študijný program: MANAŽMENT A PORADENSTVO VO VÝCHOVE A VZDELÁVANÍ
- semester štúdia: 1. semester denná forma; 1. semester externá forma
- stupeň štúdia: 2.
Seminár: Mgr. Martin Schubert, PhD.
Cieľ predmetu: Ovládať základnú terminologickú výbavu zodpovedajúcu kontextu a praxi manažmentu učenia sa v organizácii. Poznať základné teoretické východiská manažmentu učenia sa v organizácii, rôzne teoretické prístupy a možnosti aplikácie. Aplikovať nadobudnuté poznatky pri riešení konkrétnych prípadov manažmentu učenia sa v organizácii. Vedieť (kriticky) posúdiť prístupy a súvislosti v aplikačnej praxi manažmentu učenia sa z pohľadu rôznych teórií.
I. POŽIADAVKY NA UDELENIE KREDITOV:
- spracovanie seminárnej práce – ako predpoklad účasti na skúške – bod III
- prezentácia seminárnej práce (power point, práca s odbornou literatúrou)
- vykonanie skúšky – ústna skúška na základe teoretického zvládnutia stanovenej problematiky podľa tematických okruhov a prednášok – bod II
II. TEMATICKÉ OKRUHY PREDNÁŠOK A SEMINÁROV:
1. Manažment učenia sa (teoretické východiská v andragogike)
2. Sociálne, ekonomické a psychologické kontexty znalostnej spoločnosti
3. Manažment znalostí (paradigmy, školy, dimenzie, prístupy)
4. Dáta a informácie,
5. Znalosti a múdrosť
6. Typológia a konverzia znalostí
7. Znalostné procesy v organizácii (implementácia manažmentu znalostí v praxi)
8. Architektúra manažmentu znalosti v organizácii
9. Znalostný pracovník,
10. Manažér znalostí
11. Manažment učiacej sa organizácie
12. Systémy riadenia znalostí v organizáciách, firmách a podnikoch
13. Informatizácia, digitalizácia a robotizácia vo vedomostnej spoločnosti
III. POKYNY K SPRACOVANIU SEMINÁRNEJ PRÁCE
Napísanie seminárnej práce na vybranú tému na základe predpísanej literatúry.
Témy seminárnych prác
Viď tematické okruhy prednášok a seminárov.
Spracovanie seminárnej práce:
Pri príprave seminárnej práce treba využiť ďalšiu dostupnú literatúru, ale zároveň uviesť aj vlastné myšlienky. Pokúsiť sa o prepojenie viacerých tém z téz, t. j. uviesť súvislosti a presahy vybranej témy k iným.
Pokyny k seminárnej práci:
- Rozsah práce cca 6 – 10 strán.
- Využiť najmenej 5 rôznych knižných, časopiseckých alebo renomovaných internetových prameňov.
- Tému spracovať systematicky. Text štruktúrovať (podnadpisy, hrubo vyznačené pojmy v odstavci).
- Citovať použité diela, citáty do úvodzoviek, za citátom v zátvorke meno autora, rok vydania a strana z ktorej je citát napr. (Švec, 1994, s. 130). Na záver práce uviesť použitú literatúru podľa citačnej normy (vzor v texte téz).
- Na vrchnej strane seminárnej práce uviesť v hlavičke fakultu, v strede názov práce, pod ním názov predmetu, v spodnej časti meno autora, študijný program, druh štúdia a ročník.
IV. HODNOTENIE VÝSTUPOV A SKÚŠKY V KREDITNOM SYSTÉME ŠTÚDIA
Seminárna práca: max. 30 bodov (min 20 bodov)
Prezentácia seminárnej práce max. 20 bodov (min 15 bodov)
Ústna skúška: max. 50 bodov (min 30 bodov)
Hodnotenie ústnej prezentácie seminárnej práce
KATEGÓRIA |
20 – 19 b |
18 – 17 b |
16 – 15 b |
14 b a menej nevyhovel |
PRIPRAVENOSŤ |
Študent je na prezentáciu dobre pripravený a je zrejmé, že si ju aj nacvičil. Prezentáciu nečíta, ale o danom probléme hovorí voľne. Prezentácia pozostáva z úvodu (vysvetlenie postupu, štruktúra, hlavný problém, vzbudenie záujmu), hlavnej časti (jasné členenie) a zo zhrňujúceho záveru. |
Študent je na prezentáciu pripravený, ale mal si ju ešte lepšie nacvičiť. Prezentácia pozostáva z úvodu (vysvetlenie postupu, štruktúry, hlavný problém), hlavnej časti a zo zhrňujúceho záveru. |
Študent je na prezentáciu čiastočne pripravený, ale je zjavné, že si ju vopred nenacvičoval. Prezentácia nemá jasnú štruktúru. |
Študent sa na prezentáciu vôbec nepripravil. Prezentácia je pripravená nedôsledne. |
OBSAH |
Študent výborne ovláda tému prezentácie. Uvádza zdroje. Oddeľuje podstatné od nepodstatného. Jasne naznačuje súvislosti. Náležite znázorňuje obsahy. |
Študent dobre ovláda tému prezentácie. Uvádza zdroje. Naznačuje súvislosti a znázorňuje obsahy. |
Študent obsahovo dobre ovláda len niektoré časti prezentácie. |
Študent neovláda dobre tému prezentácie. |
DODRŽIAVANIE TÉMY |
Dodržiava tému prezentácie po celý (100%) čas. |
Dodržiava tému prezentácie väčšinu (99-90%) času. |
Dodržiava tému prezentácie iba istý (89%-75%) čas. |
Je ťažké povedať, čo bolo témou prezentácie. |
ČASOVÉ ROZPÄTIE |
Prezentácia spĺňa požadované časové rozpätie. Nestráca čas zbytočným popisovaním tabuliek a grafov. |
Prezentácia je trochu dlhšia alebo kratšia ako bolo požadované časové rozpätie. |
Prezentácia je oveľa dlhšia ako stanovená maximálna dĺžka trvania prezentácie. |
Prezentácia je oveľa kratšia ako stanovená minimálna dĺžka trvania prezentácie. |
ZROZUMITEĽNOSŤ ÚSTNEHO PREJAVU |
Rozpráva jasne a zrozumiteľne po celý čas a všetky slová vyslovuje správne. Vysvetľuje odborné a cudzie termíny. Zložité veci hovorí jednoducho, používa príklady. Žiadny slang. |
Rozpráva jasne a zrozumiteľne po celý čas, ale niektoré slová (napr. odborné či cudzie termíny) vyslovuje nesprávne. Vysvetľuje odborné a cudzie termíny. Žiadny slang. |
Väčšinu času rozpráva jasne a zrozumiteľne, ale niektoré slová (napr. odborné či cudzie termíny) vyslovuje nesprávne. Odborné a cudzie termíny nevysvetľuje. |
Často mu nie je rozumieť a mnohé slová (napr. odborné či cudzie termíny) vyslovuje nesprávne. |
HLASITOSŤ |
Študent hovorí dostatočne hlasno, aby ho bolo počas celej prezentácie dobre počuť. |
Študent hovorí dostatočne hlasno, je ho dobre počuť počas približne 90% času trvania prezentácie. |
Študent hovorí dostatočne hlasno, je ho dobre počuť počas približne 80% času trvania prezentácie. |
Študent často hovorí potichu, a preto ho nie je dobre počuť. |
DRŽANIE TELA A KONTAKT SO SKUPINOU |
Stojí vzpriamene, pôsobí uvoľnene a sebavedome. Počas prezentácie nadväzuje očný kontakt so všetkými poslucháčmi. Hovorí ku skupine. Zapája poslucháčov pomocou otázok, úloh a priameho oslovenia. Kladie rétorické otázky. Odpovedá na otázky poslucháčov. |
Stojí vzpriamene a počas prezentácie nadväzuje očný kontakt so všetkými poslucháčmi. Hovorí ku skupine. Zapája poslucháčov pomocou otázok, úloh a priameho oslovenia. Odpovedá na otázky poslucháčov. |
Občas stojí vzpriamene a nadväzuje očný kontakt so poslucháčmi. Väčšinou číta poznámky. Na otázky poslucháčov odpovedá povrchne. |
Počas prezentácie sa hrbí a/alebo sa nepozerá na poslucháčov, celý čas číta poznámky. Na otázky poslucháčov neodpovedá, príp. na ne nevie odpovedať. |
NADŠENIE |
Výrazom tváre a rečou tela pomáha u poslucháčov vzbudiť nadšenie a záujem o tému prezentácie. |
Výrazmi tváre a rečou tela pomáha občas u poslucháčov vzbudiť nadšenie a záujem o tému prezentácie. |
Výrazy tváre a reč tela síce slúžia na vzbudenie nadšenia a záujmu o tému prezentácie, ale zdajú sa byť trochu predstierané. |
Výrazy tváre a reč tela používa len ojedinele. Nedarí sa mu u poslucháčov prebudiť záujem o tému prezentácie. |
VIZUÁLNE POMÔCKY |
Vizuálna pomôcka vylepšuje prezentáciu, pomáha udržiavať pozornosť poslucháčov. Jej štruktúra je dobre viditeľná a zrozumiteľná. Vizualizuje zložité mená citácie, tézy. Obsahuje obrázky, grafy, diagramy atď. Manuál je prehľadne spracovaný. |
Vizuálna pomôcka obsahuje myšlienky, ktoré sú vyjadrené jasne, ale nie pútavo. Má niekoľko menších nedostatkov. Manuál je prehľadne spracovaný. |
Vizuálna pomôcka ničím neobohacuje prezentáciu. Manuál je spracovaný neprehľadne. |
Vizuálna pomôcka je nekvalitná, ruší poslucháčov a je ťažko čitateľná. Manuál je spracovaný neprehľadne, prípadne vôbec. |
Kritériá hodnotenia seminárnej práce
Bodové hodnotenie |
Kritériá splnenia požiadaviek |
19 b a menej nevyhovel |
a) Konspekt nepredstavuje prehľadné spracovanie nosných myšlienok textu. Nosné myšlienky, dôležité vymedzenia a definície nie sú správne identifikované. b) Práca nemá jasné členenie, nie sú dostatočne vymedzené a zdôvodnené konceptuálne a logické súvislosti. Dôležitosť nosných myšlienok nie je graficky odlíšená (nadpisy, hrubé písmo, odseky, schémy a pod). c) V záverečnej časti práce absentuje vlastný názor na obsah spracovaného prameňa - súhlas, resp. nesúhlas s autorom so zdôvodnením, prínos pre vlastné pochopenie problému. d) Práca nemá požadovaný rozsah a neobsahuje bibliografický údaj o literatúre, z ktorej je spracovaný, vrátane nadpisu vybranej kapitoly a strán, na ktorých sa v literatúre nachádza. |
20 – 26 b |
a) Konspekt predstavuje relatívne prehľadné spracovanie nosných myšlienok textu. Prevažná väčšina nosných myšlienok, dôležitých vymedzení a definícií sú správne identifikované. b) Práca má vcelku jasné členenie, konceptuálne a logické súvislosti sú dostatočne vymedzené a zdôvodnené. Dôležitosť nosných myšlienok je graficky odlíšená (nadpisy, hrubé písmo, odseky, schémy a pod). c) V záverečnej časti práce je formálne uvedený vlastný názor na obsah spracovaného prameňa - súhlas, resp. nesúhlas s autorom ale zdôvodnenia a objasnenie prínosu pre vlastné pochopenie problému nie je celkom zrejmé. d) Práca má požadovaný rozsah a obsahuje bibliografický údaj o literatúre, z ktorej je spracovaný, vrátane nadpisu vybranej kapitoly a strán, na ktorých sa v literatúre nachádza. |
27 – 30 b |
a) Konspekt predstavuje prehľadné spracovanie nosných myšlienok textu. Nosné myšlienky, dôležité vymedzenia a definície sú správne identifikované. b) Práca má jasné členenie, konceptuálne a logické súvislosti sú dobre vymedzené a zdôvodnené. Dôležitosť nosných myšlienok je graficky odlíšená (nadpisy, hrubé písmo, odseky, schémy a pod). c) V záverečnej časti práce je uvedený vlastný názor na obsah spracovaného prameňa - súhlas, resp. nesúhlas s autorom a zdôvodnenia a objasnenie prínosu pre vlastné pochopenie problému je zrejmé. d) Práca má požadovaný rozsah a obsahuje bibliografický údaj o literatúre, z ktorej je spracovaný, vrátane nadpisu vybranej kapitoly a strán, na ktorých sa v literatúre nachádza. |
Kvalitatívne hodnotenie a známka podľa získaných bodov:
A 94 – 100
B 87 – 93
C 80 – 86
D 73 – 79
E 65 – 72 dolná hranica získania kreditov (min. 65 bodov)
Fx 0 – 64 nevyhovel
KONTAKT S VYUČUJÚCIM PREDMETU
Mgr. Martin Schubert, PhD.
tel.: 048 446 46198, e-mail: martin.schubert@umb.sk
Katedra andragogiky, Pedagogická fakulta UMB, Ružová ul. 13, 974 11 Banská Bystrica
LITERATÚRA
1. ARMSTRONG, M. - TAYLOR, S. (2015).Řízení lidských zdrojů: Moderní pojetí a postupy. Praha: Grada.
2. COLLINSON, CH. – PARCEL, G. (2005).Knowledge management. Brno: Computer Press, a.s.
3. DOPITA, M. (2010).Zdroje a původ konceptu znalostní společnosti. In: Pedagogika.sk.
4. GALLO, P. a kol.(2017). Znalostné systémy ako cesta zvyšovania konkurencie schopnosti slovenskej ekonomiky Prešov: Bookman.
5. HAJRIC, E. (2018).Knowledge Management. System and Practices. A Theoretical and Practical Guide for Knowledge Management in Your Organization.
6. KRAVČÁKOVÁ, G. (2014). Manažment ľudských zdrojov. Košice: UPJŠ. Dostupné online: https://unibook.upjs.sk/img/cms/2014/fvs/manazment _ludskych_zdrojov.pdf
7. KULHAVÝ, V. – PROCHÁZKA, V. – JIRÁSEK, M. – JANOŠOVÁ, L. – WYROBKOVÁ, A. – LYSONKOVÁ, E. (eds.) (2017). Výkladový slovník řízení lidských zdrojů: koncepty, přístupy, nástroje. Brno: Masarykova univerzita.
8. MATOUŠ, Z. - VETEŠKA,J. - PAULOVČÁKOVÁ, L. – TURECKIOVÁ, M. (2020). Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost.
9. MLÁDKOVÁ, L. (2008). Management znalostních pracovníků. Praha: C.H. Beck.
10. PAVLOV, I. – KRYSTOŇ, M. (2020). Podpora profesijného rozvoja pedagogického zboru školy. Vysokoškolská učebnica. Banská Bystrica: Belianum.
11. PAULOVČÁKOVÁ, L. (2020). Management kvality vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost.
12. TRUNEČEK, J. (2003). Znalostní podnik ve znalostní společnosti. Praha: Professional publishing.
13. TRUNEČEK, J. (2004). Management znalostí. Praha: C.H. Beck.
14. VESELÝ, A. – KALOUS, J. – MARKOVÁ, J. (2004). Kultivace vědění v klíčový faktor produkce. Praha: UK FSV CESES. Dostupné online: https://ceses.cuni.cz/CESES-20-version1-sesit04_01_markova.pdf
15. VETEŠKA, J. - TURECKIOVÁ, M. - TROJAN, V. (Eds.) (2017).Aktuální přístupy managementu vzdělávání. Praha: Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.
16. VETEŠKA, J. (2016).Přehled andragogiky. Praha: Portál.