Einschreibeoptionen

MANAŽMENT UČENIA SA V ORGANIZÁCII

Sylaby k predmetu a požiadavky udelenia kreditov

 

Študijný program:      MANAŽMENT A PORADENSTVO VO VÝCHOVE A VZDELÁVANÍ

- semester štúdia: 1. semester denná forma; 1. semester externá forma

- stupeň štúdia: 2.

 

Seminár:                  Mgr. Martin Schubert, PhD.

 

Cieľ predmetu: Ovládať základnú terminologickú výbavu zodpovedajúcu kontextu a praxi manažmentu učenia sa v organizácii. Poznať základné teoretické východiská manažmentu učenia sa v organizácii, rôzne teoretické prístupy a možnosti aplikácie. Aplikovať nadobudnuté poznatky pri riešení konkrétnych prípadov manažmentu učenia sa v organizácii. Vedieť (kriticky) posúdiť prístupy a súvislosti v aplikačnej praxi manažmentu učenia sa z pohľadu rôznych teórií.

 

I. POŽIADAVKY NA UDELENIE KREDITOV:

 

-       spracovanie seminárnej práce – ako predpoklad účasti na skúške – bod III

-       prezentácia seminárnej práce (power point, práca s odbornou literatúrou)

-       vykonanie skúšky – ústna skúška na základe teoretického zvládnutia stanovenej problematiky podľa tematických okruhov a prednášok – bod II

 

II. TEMATICKÉ OKRUHY PREDNÁŠOK A SEMINÁROV:

1. Manažment učenia sa (teoretické východiská v andragogike)

2. Sociálne, ekonomické a psychologické kontexty znalostnej spoločnosti

3. Manažment znalostí (paradigmy, školy, dimenzie, prístupy)

4. Dáta a informácie,

5. Znalosti a múdrosť

6. Typológia a konverzia znalostí

7. Znalostné procesy v organizácii (implementácia manažmentu znalostí v praxi)

8. Architektúra manažmentu znalosti v organizácii

9. Znalostný pracovník,

10. Manažér znalostí

11. Manažment učiacej sa organizácie

12. Systémy riadenia znalostí v organizáciách, firmách a podnikoch

13. Informatizácia, digitalizácia a robotizácia vo vedomostnej spoločnosti

 

III. POKYNY K SPRACOVANIU SEMINÁRNEJ PRÁCE

 

Napísanie seminárnej práce na vybranú tému na základe predpísanej literatúry.

 

Témy seminárnych prác

Viď tematické okruhy prednášok a seminárov.

 

Spracovanie seminárnej práce:

Pri príprave seminárnej práce treba využiť ďalšiu dostupnú literatúru, ale zároveň uviesť aj vlastné myšlienky. Pokúsiť sa o prepojenie viacerých tém z téz, t. j. uviesť súvislosti a presahy vybranej témy k iným.

 

Pokyny k seminárnej práci:

-          Rozsah práce cca  6 – 10 strán.

-          Využiť najmenej 5 rôznych knižných, časopiseckých alebo renomovaných internetových prameňov.

-          Tému spracovať systematicky. Text štruktúrovať (podnadpisy, hrubo vyznačené pojmy v odstavci).

-          Citovať použité diela, citáty do úvodzoviek, za citátom v zátvorke meno autora, rok vydania a strana z ktorej je citát napr. (Švec, 1994, s. 130). Na záver práce uviesť použitú literatúru podľa citačnej normy (vzor v texte téz).

-          Na vrchnej strane seminárnej práce uviesť v hlavičke fakultu, v strede názov práce, pod ním názov predmetu, v spodnej časti meno autora, študijný program, druh štúdia a ročník.

 

IV. HODNOTENIE VÝSTUPOV A SKÚŠKY V KREDITNOM SYSTÉME ŠTÚDIA

 

Seminárna práca:                                                                  max. 30 bodov (min 20 bodov)

Prezentácia seminárnej práce                                                  max. 20 bodov (min 15 bodov)

Ústna skúška:                                                                       max. 50 bodov (min 30 bodov)

 

Hodnotenie ústnej prezentácie seminárnej práce

 

KATEGÓRIA

20 – 19 b

18 – 17 b

16 – 15 b

14 b a menej

nevyhovel

PRIPRAVENOSŤ

Študent je

na prezentáciu dobre

pripravený a je zrejmé, že si ju aj nacvičil. Prezentáciu nečíta, ale o danom  probléme hovorí voľne.  Prezentácia pozostáva z úvodu (vysvetlenie postupu, štruktúra, hlavný problém, vzbudenie záujmu), hlavnej časti (jasné členenie) a zo zhrňujúceho záveru.  

Študent je

na prezentáciu

pripravený, ale mal si ju ešte lepšie nacvičiť. Prezentácia pozostáva z úvodu (vysvetlenie postupu, štruktúry, hlavný problém), hlavnej časti a zo zhrňujúceho záveru.  

Študent je

na prezentáciu čiastočne

pripravený, ale je

zjavné, že si ju vopred nenacvičoval. Prezentácia nemá jasnú štruktúru.

Študent sa

na prezentáciu vôbec

nepripravil.

Prezentácia je pripravená nedôsledne.

OBSAH

Študent výborne ovláda tému prezentácie. Uvádza zdroje. Oddeľuje podstatné od nepodstatného. Jasne naznačuje súvislosti. Náležite znázorňuje obsahy.

Študent dobre ovláda

tému prezentácie. Uvádza zdroje.  Naznačuje súvislosti a znázorňuje obsahy.

Študent obsahovo dobre ovláda len niektoré časti

prezentácie.

Študent neovláda dobre tému prezentácie.

DODRŽIAVANIE TÉMY

Dodržiava tému

prezentácie po celý

(100%) čas.

Dodržiava tému

prezentácie väčšinu (99-90%) času.

Dodržiava tému

prezentácie iba istý (89%-75%) čas.

Je ťažké povedať, čo bolo témou prezentácie.

ČASOVÉ ROZPÄTIE

Prezentácia spĺňa

požadované časové

rozpätie. Nestráca čas zbytočným popisovaním tabuliek a grafov.

Prezentácia je trochu

dlhšia alebo kratšia ako bolo požadované časové rozpätie.

Prezentácia je oveľa

dlhšia ako stanovená

maximálna dĺžka trvania prezentácie.

Prezentácia je oveľa

kratšia ako stanovená

minimálna dĺžka trvania prezentácie.

ZROZUMITEĽNOSŤ ÚSTNEHO PREJAVU

Rozpráva jasne

a zrozumiteľne po celý čas a všetky slová vyslovuje správne. Vysvetľuje odborné a cudzie termíny. Zložité veci hovorí jednoducho, používa príklady. Žiadny slang.

Rozpráva jasne

a zrozumiteľne po celý čas, ale niektoré slová (napr. odborné či cudzie termíny) vyslovuje nesprávne. 

Vysvetľuje odborné a cudzie termíny. Žiadny slang.

Väčšinu času  rozpráva jasne

a zrozumiteľne, ale niektoré slová (napr. odborné či cudzie termíny) vyslovuje nesprávne. Odborné a cudzie termíny nevysvetľuje.

Často mu nie je rozumieť a mnohé slová (napr. odborné či cudzie termíny) vyslovuje nesprávne.

HLASITOSŤ

Študent hovorí

dostatočne hlasno, aby ho bolo počas celej prezentácie dobre počuť.

Študent hovorí

dostatočne hlasno,  je ho dobre počuť počas približne 90% času trvania prezentácie.

Študent hovorí

dostatočne hlasno,  je ho dobre počuť počas približne 80% času trvania prezentácie.

Študent často hovorí

potichu, a preto ho nie je dobre počuť.

DRŽANIE TELA A KONTAKT SO SKUPINOU

Stojí vzpriamene,

pôsobí uvoľnene

a sebavedome. Počas

prezentácie nadväzuje očný kontakt so všetkými

poslucháčmi.

Hovorí ku skupine. Zapája poslucháčov pomocou otázok, úloh a priameho oslovenia. Kladie rétorické otázky. Odpovedá na otázky poslucháčov.

Stojí vzpriamene a počas prezentácie nadväzuje očný kontakt so všetkými

poslucháčmi.

Hovorí ku skupine. Zapája poslucháčov pomocou otázok, úloh a priameho oslovenia. Odpovedá na otázky poslucháčov.

Občas stojí vzpriamene

a nadväzuje očný

kontakt so poslucháčmi. Väčšinou číta poznámky. Na otázky poslucháčov odpovedá povrchne.

Počas prezentácie sa

hrbí a/alebo sa nepozerá na poslucháčov, celý čas číta poznámky. Na otázky poslucháčov neodpovedá, príp. na ne nevie odpovedať.

NADŠENIE

Výrazom tváre a rečou tela pomáha u poslucháčov vzbudiť nadšenie

a záujem o tému prezentácie.

Výrazmi tváre a rečou tela pomáha občas u poslucháčov

vzbudiť nadšenie

a záujem o tému prezentácie.

Výrazy tváre a reč tela síce slúžia na vzbudenie nadšenia a záujmu o tému prezentácie, ale zdajú sa byť trochu

predstierané.

Výrazy tváre a reč

tela používa len

ojedinele. Nedarí sa mu u poslucháčov prebudiť záujem o tému prezentácie.

VIZUÁLNE POMÔCKY

Vizuálna pomôcka

vylepšuje prezentáciu, pomáha udržiavať pozornosť poslucháčov. Jej štruktúra je dobre viditeľná a zrozumiteľná. Vizualizuje zložité mená citácie, tézy. Obsahuje obrázky, grafy, diagramy atď. Manuál je prehľadne spracovaný.

Vizuálna pomôcka

obsahuje myšlienky,

ktoré sú vyjadrené

jasne, ale nie pútavo.

Má niekoľko menších nedostatkov.

Manuál je prehľadne spracovaný.

Vizuálna pomôcka ničím neobohacuje prezentáciu.

Manuál je spracovaný neprehľadne. 

Vizuálna pomôcka

je nekvalitná, ruší

poslucháčov a je ťažko čitateľná.

Manuál je spracovaný neprehľadne, prípadne vôbec.  

 

Kritériá hodnotenia seminárnej práce

 

Bodové hodnotenie

 

Kritériá splnenia požiadaviek

 

 

 

 

19 b a menej

nevyhovel

a)       Konspekt nepredstavuje prehľadné spracovanie nosných myšlienok textu. Nosné myšlienky, dôležité vymedzenia a definície nie sú správne identifikované. 

b)      Práca nemá jasné členenie, nie sú dostatočne vymedzené a zdôvodnené konceptuálne a logické súvislosti. Dôležitosť nosných myšlienok nie je graficky odlíšená (nadpisy, hrubé písmo, odseky, schémy a pod).

c)       V záverečnej časti práce absentuje vlastný názor na obsah spracovaného prameňa - súhlas, resp. nesúhlas s autorom so zdôvodnením, prínos pre vlastné pochopenie problému.

d)      Práca nemá požadovaný rozsah a neobsahuje bibliografický údaj o literatúre, z ktorej je spracovaný, vrátane nadpisu vybranej kapitoly a strán, na ktorých sa v literatúre nachádza.

 

 

 

20 – 26 b

a)       Konspekt predstavuje  relatívne prehľadné spracovanie nosných myšlienok textu. Prevažná väčšina nosných myšlienok, dôležitých vymedzení a definícií sú správne identifikované. 

b)      Práca má vcelku jasné členenie, konceptuálne a logické súvislosti sú dostatočne vymedzené a zdôvodnené. Dôležitosť nosných myšlienok  je graficky odlíšená (nadpisy, hrubé písmo, odseky, schémy a pod).

c)       V záverečnej časti práce je formálne uvedený vlastný názor na obsah spracovaného prameňa - súhlas, resp. nesúhlas s autorom ale zdôvodnenia a objasnenie prínosu pre vlastné pochopenie problému nie je celkom zrejmé.

d)      Práca má požadovaný rozsah a obsahuje bibliografický údaj o literatúre, z ktorej je spracovaný, vrátane nadpisu vybranej kapitoly a strán, na ktorých sa v literatúre nachádza.

 

 

 

 

27 – 30 b

a)       Konspekt predstavuje prehľadné spracovanie nosných myšlienok textu. Nosné myšlienky, dôležité vymedzenia a definície sú správne identifikované. 

b)      Práca má jasné členenie, konceptuálne a logické súvislosti sú dobre vymedzené a zdôvodnené. Dôležitosť nosných myšlienok  je graficky odlíšená (nadpisy, hrubé písmo, odseky, schémy a pod).

c)       V záverečnej časti práce je uvedený vlastný názor na obsah spracovaného prameňa - súhlas, resp. nesúhlas s autorom a zdôvodnenia a objasnenie prínosu pre vlastné pochopenie problému  je zrejmé.

d)      Práca má požadovaný rozsah a obsahuje bibliografický údaj o literatúre, z ktorej je spracovaný, vrátane nadpisu vybranej kapitoly a strán, na ktorých sa v literatúre nachádza.

 

 

Kvalitatívne hodnotenie a známka podľa získaných bodov:

 

A                     94 – 100                                                                                       

B                     87 – 93

C                     80 – 86

D                     73 – 79

E                     65 – 72             dolná hranica získania kreditov (min. 65 bodov)

Fx                      0 – 64             nevyhovel

 

KONTAKT S VYUČUJÚCIM PREDMETU

Mgr. Martin Schubert, PhD.

tel.: 048 446 46198, e-mail: martin.schubert@umb.sk

Katedra andragogiky, Pedagogická fakulta UMB, Ružová ul. 13, 974 11 Banská Bystrica

 

LITERATÚRA

1.    ARMSTRONG, M. - TAYLOR, S. (2015).Řízení lidských zdrojů: Moderní pojetí a postupy. Praha: Grada.

2.    COLLINSON, CH. – PARCEL, G. (2005).Knowledge management. Brno: Computer Press, a.s.

3.    DOPITA, M. (2010).Zdroje a původ konceptu znalostní společnosti. In: Pedagogika.sk.

4.    GALLO, P. a kol.(2017). Znalostné systémy ako cesta zvyšovania konkurencie schopnosti slovenskej ekonomiky Prešov: Bookman.

5.    HAJRIC, E. (2018).Knowledge Management. System and Practices. A Theoretical and Practical Guide for Knowledge Management in Your Organization.

6.    KRAVČÁKOVÁ, G. (2014). Manažment ľudských zdrojov. Košice: UPJŠ. Dostupné online: https://unibook.upjs.sk/img/cms/2014/fvs/manazment _ludskych_zdrojov.pdf

7.    KULHAVÝ, V. – PROCHÁZKA, V. – JIRÁSEK, M. – JANOŠOVÁ, L. – WYROBKOVÁ, A. – LYSONKOVÁ, E. (eds.) (2017). Výkladový slovník řízení lidských zdrojů: koncepty, přístupy, nástroje. Brno: Masarykova univerzita.

8.    MATOUŠ, Z. - VETEŠKA,J. - PAULOVČÁKOVÁ, L. – TURECKIOVÁ, M. (2020). Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost.

9.    MLÁDKOVÁ, L. (2008). Management znalostních pracovníků. Praha: C.H. Beck.

10. PAVLOV, I. – KRYSTOŇ, M. (2020). Podpora profesijného rozvoja pedagogického zboru školy. Vysokoškolská učebnica. Banská Bystrica: Belianum.

11. PAULOVČÁKOVÁ, L. (2020). Management kvality vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost.

12. TRUNEČEK, J. (2003). Znalostní podnik ve znalostní společnosti. Praha: Professional publishing.

13. TRUNEČEK, J. (2004). Management znalostí. Praha: C.H. Beck.

14. VESELÝ, A. – KALOUS, J. – MARKOVÁ, J. (2004). Kultivace vědění v klíčový faktor produkce. Praha: UK FSV CESES. Dostupné online: https://ceses.cuni.cz/CESES-20-version1-sesit04_01_markova.pdf

15. VETEŠKA, J. - TURECKIOVÁ, M. - TROJAN, V. (Eds.) (2017).Aktuální přístupy managementu vzdělávání. Praha: Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

16. VETEŠKA, J. (2016).Přehled andragogiky. Praha: Portál.


Selbsteinschreibung (Študent)
Selbsteinschreibung (Študent)