Možnosti zápisu do kurzu
Predmet: Úvodná prax (1d-UPX-531)
Študijný odbor: Pedagogika
Študijný program: 1.1.4. Pedagogika - vychovávateľstvo
Vyučujúca: PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.
Ročník štúdia: 1.
Stupeň štúdia: bakalársky
Odporúčaný semester: letný 2019/2020
Forma výučba: denná, 0/0/2/0 (26 hod/semester)
Počet kreditov: 5
Podmieňujúce predmety: nie sú
Hodnotenie predmetu: 0 – 100 bodov, kredity
Časová záťaž študenta vyjadrené v hodinách: 150 hod, z toho hodín:
konzultácie: 15
príprava aktivít: 60
realizovanie praxe: 26
spracovanie správy z praxe a časovej snímky realizovaných aktivít: 49
- Priebežné hodnotenie: úprava podmienok 7.4.2020
tvorba podkladov pre prax 0-20 bodov
spracovanie písomných záznamov z praxe, ich prezentácia a odovzdanie 0-60 bodov
Záverečné hodnotenie:
Účasť na kolokviu v zoom, prezentácia portfólia (písomných záznamov): 0-20 bodov
- Celkové hodnotenie: je súčtom priebežného a záverečného hodnotenia
Na získanie hodnotenia absolvoval/a je potrebné mať sumárne minimálne 65 bodov.
Cieľ a obsah predmetu:
- oboznámiť sa so riadením a organizáciou školského zariadenia priamo v praxi (štruktúra zamestnancov, zriaďovateľ, materiálne podmienky, legislatíva, pedagogická dokumentácia a i.)
- aplikovať získané teoretické poznatky pri plánovaní pozorovaných javov a skutočností v edukačnej činnosti
- odhaľovať a identifikovať vybrané problémy, javy, skutočnosti v priamej pedagogickej situácii (výber javov korešponduje s teóriou základných pedagogických vied)
- preukázať záujem o prácu s deťmi a mládežou
- preukázať a formovať vlastné kompetencie v nenáročných činnostiach (pomocných) v práci s deťmi a mládežou pod vedením vychovávateľky
ÚPRAVA PODMIENOK K ABSOLVOVANIU PRAXE! (7.4.2020)
priama účasť študenta/ky v školách a školských zariadeniach sa ruší (predpokladom je presun tejto časti do ďalšieho semestra a ročníka štúdia), ale v tomto LS AR 2019/20 je potrebné predmet ukončiť!
povinnosti študenta/ky: vypracovať a odovzdať portfólio zadaných prác + absolvovať online stretnutie (online kolokvium)
Portfólio študentky/ta z praxe obsahuje:
- vypracované pozorovacie hárky
- (písomne) pripravený rozhovor s cvičnou vychovávateľkou (téma na rozhovor je uvedená nižšie výber 1 témy)
- komplexná vlastná sebareflexia
- zborník aktivít/hier s určenými hrami pre vybrané vekové kategórie - tie treba uviesť pri hrách
Požiadavky na študentstvo:
- naštudovať si vývinové špecifiká tej vekovej kategórie (mladší a starší školský vek) - pre nich tvoríte zborník hier
- naštudovať si pedagogickú dokumentáciu (výchovné program,y štandardy, plány), výchovné princípy, didaktické zásady
- vypracovať si pozorovacie hárky (podľa vzoru nižšie) - mať definované kategórie na pozorovanie (min. 5 na 1 deň), každý deň mať iné kategórie
- naštudovať si teóriu ako realizovať sebareflexiu, čo má obsahovať kvalitná sebareflexia
- mať pripravený riadený rozhovor na vybranú tému s konkrétnymi (rôznymi) otázkammi smerujúcicmi k vytýčenému cieľu rozhovoru (cieľ, otázky, podmienky realizácie rozhovoru treba mať spísané)
- témy k rozhovoru: (na čo sa budete pýtať v daných témach súvisí aj s tým čo si o danej tému naštudujete)
- Prečo je dôležitá úloha vychovávateľa?
- Aký by dali odkaz mladým začínajúcim vychovávateľom?
Pozorovacie záznamy treba mať vypracované z problematiky: didaktiky, pedagogickej komunikácie, teórie výchovy, všeobecnej pedagogiky, pedagogickej diagnostiky. Pozorovací záznam obsahuje cieľ pozorovania, dátum, čas pozorovania, školské zariadenie, vek detí, počet detí, výchovnú oblasť, činnosť dňa, pozorované kategórie, rozbor a zovšeobecnenie analyzovaných javov, otázky pre analýzu s vychovávateľom*)
*príklad pozorovacieho záznamu
Dátumpozorovania:
Čas pozorovania:
Školské zariadenie:
Cieľ pozorovania:
Cieľ pozorovania korešponduje s poznatkami pedagogickej vedy: (didaktika)
Vek detí:
Počet detí:
Pozoruje – meno a priezvisko študenta/ky:
Výchovná oblasť:
Pozorované kategórie: (na čo konkrétne sa pozorovanie sústreďuje primárne, ako to dokážete odpozorovať):
Záznam z pozorovania:
(štruktúrovaný aj podľa častí dňa)
Otázky plynúce z pozorovania:
Vyhodnotenie pozorovania: