Настройка зачисления на курс
Predmet sa skladá z dvoch psychologických disciplín, ktorých poznatky na seba nadväzujú, resp.
sa prelínajú.
1. Ontogenetická psychológia
Charakteristika predmetu. Definícia a špecifiká psychického vývinu. Periodizácia psychického
vývinu s popisom vývinových medzníkov. Determinácia psychického vývinu, so zameraním na
základné skupiny faktorov. Základné vývinové teórie charakterizujúce oblasť kognitívneho vývinu
(J. Piaget), oblasť psychosociálneho vývinu (E. Erikson), oblasť morálneho vývinu (L. Kohlberg).
Prehľadná charakteristika vývinových období od prenatálneho vývinu po starobu, so zamera-ním
na kognitívny, sociálny a emocionálny vývin, s dôrazom na obdobia dospelosti a staroby. Rizikové
vývinové obdobia vo vzťahu ku vzniku psychických porúch.
2. Poruchy vývinu osobnosti
Definícia základných pojmov. Možnosti a formy psychologickej pomoci – psychoterapia, psychologické
poradenstvo a psychologická diagnostika. Príčiny a faktory pôsobiace na vznik
psychických porúch – dispozičné a precipitačné faktory. Psychická norma (normalita) a jej
odchýlky.
Základná klasifikácia duševných porúch najmä v obdobiach dospelosti a staroby.
Etiológia a symptomatológia najčastejšie sa vyskytujúcich porúch. Konkrétne ide o poruchy:
1.Poruchy nálady (afektívne poruchy)
2.Psychické poruchy spojené so somatickými problémami – poruchy v príjme potravy, poruchy
spánku a pod.
3.Poruchy a osobitosti intelektu – mentálne postihnutie, intelektové nadanie;
4.Závislosti a ich formy – na psychotropných látkach, patologické hráčstvo, závislosť na
elektronických médiách. Psychické poruchy spôsobené užívaním psychoaktívnych lá-tok.
5.Abnormality dospelej osobnosti a poruchy správania.
6.Demencie a ich formy a prejavy.
Odporúčaná literatúra:
KARIKOVÁ, S. 2013. Adultopsychológia. Kapitoly z psychológie dospelosti. Banská Bystrica :
PF UMB, 2013.
KARIKOVÁ, S. 2011. Psychické poruchy v detstve a dospievaní. Banská Bystrica : PF UMB,
2011.
MACHALOVÁ, M. 2010. Biodromálna psychológia. Brno : IMS, 2010.
ORAVCOVÁ, J. 2010. Vývinová psychológia. Banská Bystrica : PF UMB, 2010.
VÁGNEROVÁ, M. 2006. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2006.
VÁGNEROVÁ, M. 2004. Psychopatologie pro pomáhajíci profese. Praha : Portál, 2004.
Podmienky na ukončenie predmetu:- Spracovanie konkrétnych tém v rozsahu minimálne 3 normo strany;
- Témy budú spojené aj s kazuistikou (i keď v predchádzajúcom e-maily som ju nežiadala) nasledovným spôsobom:
- spracovaná kazuistika by mala byť v rozsahu minimálne 1 normo strany, s popisom prípadu, anamnestickými údajmi, spôsobom riešenia problému a pod.;
- následne sa zamerajte na podrobnú charakteristiku toho vývinového obdobia, do ktorého spadá popísaná kazuistika – napr. obbobie mladšieho školského veku, dospievania, adolescencie, mladej – strednej – neskorej dospelosti, staroby;
- v závere uveďte zoznam literatúry. Literárne zdroje vzhľadom na súčasnú situáciu môžete čerpať z webových stránok, pokiaľ nemáte k dispozícii iné zdroje, resp. na webových stránkach Univerzitnej knižnice UMB..
Termín odovzdania práce bude oznámený v AIS-e ako termín ukončenia predmetu. Prácu mi pošlite na moju e-mailovú adresu.