Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta

Podmienky absolvovania predmetu a tematické zameranie prednášok

 Študijný odbor:                     1.1.1 – 1.1.3  Učiteľstvo AP, UVP, UPP, TvTre, TvJ

Študijný program:                  Učiteľstvo – spoločný základ pre 1. stupeň VŠ štúdia – Bc.

Zabezpečuje:                           PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.

                                                  PaedDr. Simona Sámelová, PhD.

Obdobie štúdia predmetu:    ročník:1.

                                             stupeň štúdia: 1. (Bc)

                                             odporúčaný semester: 2. (letný)  2019/2020

Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách):  priama výučba: 26 hod + e-podpora

Počet kreditov:                        4

Podmieňujúce predmety:        nie sú

Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: hodnotenie, kredity (max.100 bodov)

 

Priebežné hodnotenie (max. 50 bodov), založené na samostatnej a individuálnej práci študenta/ky:

a) seminárna práca - téma: - spracovanie vývinových období s dôrazom na starší školský vek a adolescenciu (30 bodov)

b) seminárna práca - téma: Pedagogický časopis a aktualita z neho –  max. 15b.

  • Bonusové body (5b) za vyplnenie dvoch dotazníkov – link:

https://docs.google.com/forms/d/1_-7i7NzVLggtHOgZerwq1gY2YTJHw8Dn-d3hiv5MFWE/edit

https://docs.google.com/forms/d/1VFJtb-dJmXXvsLCLMQR-h_HLpnIM7SSZm3nBlOlNOWs/edit


Záverečný test (skúška) v skúškovom období:                                                                 50 bodov

Spolu:                                                                                                                                   100 bodov

Celkové (záverečné) hodnotenie je udelené na základe súčtu priebežného hodnotenia a (písomnej) skúšky v skúškovom období.

V prípade neúspešnosti v riadnom termíne skúšky (skúška v skúškovom období) absolvuje študent/študentka jeden opravný termín formou (ústna skúška) cez aplikáciu zoom.

Téma SP1 od študenta/ky vyžaduje vyhľadať si aktuálny pedagogický časopis (nie populárny), spracovať v písomnej podobe prehľad pg .časopisu – redakčná rada, zameranie časopisu, obsahová náplň, častosť vydávania, upresnenie pre ktorú časť verejnosti – laickej aj odbornej je časopisy primárne určený.

Vybrať si z aktuálneho vydania pg .časopisu zaujímavosť z edukačnej reality (orientovať sa na edukáciu žiactva staršieho školského veku, adolescencie, resp. pg.prácu učiteľstva s touto vekovou kategóriou. Zdôvodniť výber spracovaného príspevku, interpretovať hlavné myšlienky príspevku, vyjadriť vlastnými slovami význam hlavných myšlienok príspevku pre potreby svojho študijného odboru.

Poznámka k výberu časopisu: aktuálne vydávané časopisy sú odoberané konkrétnymi školskými inštitúciami, školskými zariadeniami, resp. knižnicami. Venovať pozornosť výberu odborného pg. časopisu.

Písomné práce sa odovzdávajú min. 1 týždeň pred termínom skúšky – na mail vyučujúcej (študentstvo má povinnosť používať v mailovej komunikácii konto udelené UMB: student umb). 

Požiadavka na formálnu úpravu odovzdávaných prác – písomné práce po formálnej stránke majú spĺňať požiadavky obsiahnuté v Smernici č.12/2011 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB v Banskej Bystrici.

Požiadavky na udelenie hodnotenia:

- uznanie predmetu z predchádzajúceho štúdia – s touto požiadavkou sa študentstvo obracia na vyučujúcu Dr. Zólyomiovú, v tom prípade ak predchádzajúce hodnotenie je v stupnici A - C 

Na základe sumatívneho hodnotenia - úspešnosť vyjadrená A - Fx podľa pravidiel hodnotenia kvality výsledkov štúdia.

Na získanie hodnotenia A je potrebné získať najmenej 94 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 87 bodov, na hodnotenie C najmenej 80 bodov, na hodnotenie D najmenej 73 bodov a na hodnotenie E najmenej 65 bodov.

 

Výkonový štandard študenta/študentky: 

  • Poznať základné filozofické východiská edukácie.
  • Objasniť spoločenskú podmienenosť edukácie a jej význam pre spoločnosť.
  • Vedieť  objasniť teoretické základy pedagogiky  a jej  vzťah s  edukáciou.
  • Schopnosť používať pedagogickú terminológiu.
  • Poznať a  chápať koncept inštitucionálneho vzdelávania.
  • Orientovať sa v pedagogických periodikách.
  • Prejaviť záujem o odbor štúdia a rozvíjať vlastné učiteľské kompetencie.

 

Priama výučba prebieha v 2 blokoch (po 13 VH) na PdF UMB, Ružová 13, BB, miestnosť podľa rozvrhu                        

Obsahové zameranie predmetu:

Filozofické východiská edukácie

  • Filozofia ako veda, filozofické disciplíny.
  • Filozofické smery 19. a 20. storočia.
  • Vzťah filozofie a edukácie, vzťah filozofie a pedagogiky.
  • Ponímanie človeka v európskom filozofickom myslení.
  • Pedagogická antropológia. Bytie človeka vo  svete.

 

PEDAGOGIKA AKO VEDA O EDUKÁCII

 

  • Vývoj pedagogického myslenia a teórie.
  • Významní predstavitelia pedagogiky J. A. Komenský, J. J. Rousseau, J. F. Herbart.
  • Pedagogické smery 20. storočia: biologicko – psychologické (pedocentrické smery)  

                                                       sociologizujúce prúdy (humanistická pedagogika)

  • Teoretické základy pedagogiky - pojem, predmet, pramene.
  • Systém pedagogických vied – základné, aplikované a hraničné vedy pedagogiky.

 

EDUKÁCIA AKO ZÁKLADNÁ KATEGÓRIA PEDAGOGIKY

 

 Spoločnosť a výchova (edukácia)

  • globálne aspekty edukácie, globálne problémy.
  • Európska výchova, obraz človeka v globalizovanom svete, problémy súčasného sveta.
  • Antropologické východiská súčasného modelu výchovy.

 

  • Vývoj spoločnosti a genéza  edukácie.
  • Význam výchovy vo vývoji spoločnosti.

 

  EDUKÁCIA A VÝVIN ČLOVEKA

  •      Ontogenéza  a jej znaky.
  •      Vonkajšie a vnútorné faktory utvárania osobnosti.
  •      Socializácia, sociálna determinácia vývinu.
  •      Vzťah vývinu  a výchovy človeka.
  •      Edukačné prostredie a jeho typológia.

 

VEDECKÉ  (TEORETICKÉ) ZÁKLADY PEDAGOGIKY

 

  • Vedecký jazyk - pedagogická terminológia:

       KATEGÓRIE PEDAGOGIKY

  • Výchova -  edukácia.
  • Cieľ edukácie – formulácia výchovno-vzdelávacích cieľov, podiel učiteľa na plnení cieľov výchovy a vzdelávania.
  • Obsah výchovy a vzdelávania – charakteristika, Štátny a školský vzdelávací program, prierezové témy, výchovný program.
  • Prostriedky edukácie – pojem, hmotné a nehmotné  prostriedky.
  • Podmienky výchovy a vzdelávania – vonkajšie a vnútorné podmienky výchovy a vzdelávania.

 

Inštitucionalizovaná edukácia

 

  • Škola – pojem, funkcie.
  • Školský systém a jeho štruktúra.
  • Medzinárodná klasifikácia vzdelávania ISCED.
  • Súčasný školský systém na Slovensku.
  • Školská integrácia.

Alternatívne školstvo

  • Pojem alternatívna škola.
  • Znaky  alternatívnych škôl.
  • Delenie alternatívnych škôl – klasické, moderné.

RODINA  AKO SOCIALIZAČNÝ ČINITEĽ – je súčasť samostatného štúdia mimo prednáškových blokov z ponúknutých podporných učebných textov (ako e-podpora). Téma zahŕňa:

 

  • Socializácia – pojem, primárna a sekundárna socializácia
  • Rodina – pojem  a význam.
  • Rodina ako výchovné prostredie – demografické, materiálne, psychologické, kultúrne podmienky rodiny.
  • Typy rodín z hľadiska štruktúry, kvality vzťahov, výchovných štýlov rodiny.

 

PEDAGOGICKÉ POJMY– je súčasť samostatného štúdia mimo prednáškových blokov z ponúknutých podporných učebných textov (ako e-podpora). Téma zahŕňa terminológiu: edukácia, gramotnosť, funkčná gramotnosť, funkčná negramotnosť, kompetencia, kľúčová kompetencia, profesijné kompetencie, kurikulum, učivo, poznatky, vedomosti, zručnosti, schopnosti, návyky, učenie sa, vyučovanie, vzdelávanie (formálne, neformálne), vzdelanie (druhy vzdelania), dieťa, žiak, študent, učiteľ

 

 

ODPORÚČANÁ LITERATÚRA

  1. DANEK, J. 2011. Úvod do filozofie výchovy. Praha : Univerzita J.A. Komenského, 2011. 108. S. ISBN 978-80-7452-011-2
  2. HRONCOVÁ, J. - EMMEROVÁ I. a kol. 2010. Sociológia výchovy a vzdelávania. Banská Bystrica: PF UMB, 2010.
  3. HAVLÍK, R. - KOŤA, J. 2001. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2001.
  4. GÁLIKOVÁ TOLNAIOVÁ, S. 2007. Problém výchovy na prahu 21. storočia, alebo o „obrate k psychagógii“ v súčasnej filozofii výchovy. Bratislava: IRIS.
  5. KOSOVÁ, B. 2013. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Banská Bystrica: PF UMB.
  6. Kosová, B. - Kasáčová, B. 2007. Základné pojmy v edukácii. Banská Bystrica : 2007.  ISBN 978-80-8083-525-5.
  7. KOVÁČIKOVÁ, D. – KOVÁČOVÁ, V. – TURANSKÁ, E. 2011. Všeobecná pedagogika. Banská Bystrica : 2011. ISBN 978-80-8083-770-9.
  8. KOVÁČIKOVÁ, D. – SÁMELOVÁ, S. 2016. Filozofické, sociálne a pedagogické základy edukácie.. Banská Bystrica : Belianum UMB, 2016. ISBN 978-80-557-1099-0.
  9. KUDLÁČOVÁ, B. – RAJSKÝ, A. 2012. Európske pedagogické myslenie od moderny k postmoderne po súčasnosť. Trnava: TYPI Universitas Tyrnaviensis/VEDA.
  10. KUDLÁČOVÁ, B.2007. Človek a výchova v dejinách európskeho myslenia. Trnava : PF TU.
  11. Porubský, Š. 2012. Škola v súčasnom svete. Skrytý obraz budúcnosti. Banská Bystrica : 2012. ISBN 978-80-557-0435-7.
  12. PRŮCHA, J. – WALTEROVÁ, E. – MAREŠ, J. 2009. Pedagogický slovník. 6. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2009.
  13. ROVŇANOVÁ, L. 2015. Profesijné kompetencie učiteľov. Banská Bystrica : Belianum, 2015.
  14. VANČÍKOVÁ, K. 2011. Výchova a spoločnosť. Banská Bystrica : 2011. ISBN 978-80-557-0185-1.
  15. VANČÍKOVÁ, K. 2011. Škola a spoločnosť. Banská Bystrica : 2011. ISBN 978-80-557-0184-4.
  16. ZELINA, M. 2000. Alternatívne školstvo. Bratislava : 2000. 
  17. Zákon č. 245/2008 z.z. o výchove a vzdelávaní. Dostupné na internete: www.minedu.sk
  18. Periodiká - pedagogické časopisy. Pedagogické encyklopédie.

 

V Banskej Bystrici: 3.2.2020

Vyučujúca: PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.

                   PaedDr. Simona Sámelová, PhD.

                    Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky

                    Ružová 13, 974 01 Banská Bystrica

                    patricia.zolyomiova@umb.sk

                    simona.samelova@umb.sk