Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta

Podmienky absolvovania predmetu, tematické zameranie prednášok a seminárov

Teória výchovy a pedagogická diagnostika – 2019/2020

 

Predmet:                          Teória výchovy a pedagogická diagnostika (1d-TPD-531)

Študijný odbor:                  Pedagogika – vychovávateľstvo

Vyučujúca:                         PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.                                          

Ročník štúdia:                    1.

Stupeň štúdia:                    Bc.

Odporúčaný semester:      2. letný semester

Forma výučby:                   prednáška (2), seminár (2)

Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách):  týždenný: 2/2; za obdobie štúdia: 26/26

Počet kreditov:                     6

Podmieňujúce predmety:  nie sú

Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: hodnotenie, kredity

Priebežné hodnotenie (60 bodov), z toho:

a) priebežná písomka (25 bodov)

b) priebežné aktivity (10 bodov)

c) seminárna práca (25 bodov)

Záverečné hodnotenie: Ústna skúška v skúškovom období:  max. 40 bodov.

Ukončenie predmetu: študentovi/ke je urobený súčet hodnotení (bodov) za priebežné a záverečné hodnotenie (podľa podmienok uvedených nižšie), pričom na hodnotenie A je potrebné získať v súčte 100 – 94 bodov, na získanie hodnotenia B 93 – 87  bodov, na hodnotenie C 86 – 80  bodov, na hodnotenie D 79 – 73  bodov a na hodnotenie E 72 – 65  bodov.                                                

Požiadavky na udelenie hodnotenia:

Priebežné hodnotenie

aktívna účasť ako podmienka ku skúške (v prezenčnej aj dištančnej výučbe - v aplikácii zoom) 

prípadnú neúčasť oznámiť vyučujúcej 

Študentstvo má povinnosť používať v mailovej komunikácii konto udelené UMB

  • Priebežné aktivity a aktívna práca na seminároch                                         max. 60 bodov
  1. seminárna práca (25 b) – výber 1 témy:
  2. Priebežná písomka (25b)
  3. Priebežne zadávané úlohy podľa obsahu vyučovania (10b)
    • Téma SP1: Podstata prosociálnej výchovy v edukácii detí a žiactva (osobnostný a sociálny rozvoj žiactva vo výchove mimo vyučovania)
    • Téma SP2: Princípy inkluzívneho vzdelávania v školskom prostredí
    • Téma SP3: Využitie vybraných organizačných foriem v rozvoji kľúčových kompetencií dieťaťa v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach (skupinová práca a kooperatívne vedenie)
    • Téma SP4: Spracovanie a prezentácia slovných metód v práci vychovávateľa/ky a metódy pozorovania ako metódy pg.diagnostiky.
    • Téma SP5: Spracovanie štruktúry pedagogickej charakteristiky dieťaťa
    • Téma SP6: Autodiagnostika a sebareflexia v práci vychovávateľa, vychovávateľky

 

  • Záverečná ústna skúška (v skúškovom období):                                         max.  40 bodov
  • Celkovo:                                                                                                           max. 100 bodov
  • Študent/študentka musí v priebehu výučbovej časti semestra získať minimálne 30 bodov z priebežného hodnotenia, aby sa mohol/mohla prihlásiť na ústnu skúšku v systéme AIS v skúškovom období.

Výkonový štandard:

  1. Pozná teoretické východiská výchovy a teórie výchovy.
  2. Vie formulovať cieľ a rozhodnúť o obsahupozná výchovné metódy.
  3. Osvojí si a vie použiť vedomosti o pedagogickej diagnostike, vie vysvetliť podstatu teórie diagnostiky a jej praktickú realizáciu vo výchovno-vzdelávacom procese.
  4. Je schopný zvoliť vhodné metódy a formy pedagogického diagnostikovania a pochopiť interdisciplinárny charakter pedagogickej diagnostiky vo vzťahu k teórii výchovy a ďalším pedagogicko-psychologickým disciplínam.
  5. Aplikuje teoretické otázky diagnostiky vo výchovno-vzdelávacom procese v rôznych modelových, štandardných, ale aj problémových situáciách.
  6. Dokáže posúdiť vhodnosť výchovných metód a foriem vo svojej práci, dokáže správne diagnostikovať, zhodnotiť, navrhovať a realizovať riešenia pri stratégii, projektovaní výchovno-vzdelávacej činnosti a pri riešení rôznych výchovných a vzdelávacích problémov u žiakov.
  7. Vie analyzovať a zhodnotiť získané výsledky z výchovno-vzdelávacieho procesu a tieto interpretovať a považovať ako východisko pri plánovaní výchovno-vzdelávacej činnosti.

Prvá polovica semestra LS 2019/20 je obsahovo orientovaná na problematiku teórie výchovy. Vyžaduje sa aktívna účasť na prednáškach aj seminároch. Druhá polovica semestra je obsahovo orientovaná na problematiku pedagogickej diagnostiky. V sylabách je úprava podmienok hodnotenia z IL.

 

Obsahové zameranie teórie výchovy 

  1. Teoretické základy teórií výchovy. Humanisticko-personologické teórie výchovy.
  2. Dialektický prístup vo výchove – dialektický model, personalizácia, socializácia, autorita v edukácii, výchovný štýl, kooperácia, prosociálne správanie, asertívne správanie, individuálny prístup-personalizovaný, diferencovaný prístup).
  3. Ciele výchovy (plnohodnotná osobnosť, KEMSAK). Antropologické základy výchovy, celostný prístup v edukácii - všeobecné požiadavky na cieľ vo výchove, funkcie cieľa, konkretizácia výchovného cieľa. Zoznam vlastných cieľov (v počte 70-80).
  4. Metódy výchovy. Prostriedky výchovy.
  5. Obsah výchovy (MV, PV, EV, TV, RV). Tematické oblasti výchovy, prierezové témy (Spracovanie z webových stránok minedu.sk, podľa výchovného programu).
  6. Diagnostika vo vedách a praxi. Vymedzenie základných terminologických pojmov. Model diagnostiky, etapy diagnostického postupu a ich aplikácia vo výchovno-vzdelávacej práci vychovávateľa. Kritériá diagnostikovania.
  7. Pedagogická diagnostika, jej vymedzenie v systéme pedagogických disciplín. Znaky a funkcie pedagogickej diagnostiky. Predmet a objekt diagnostikovania. Význam pedagogickej diagnostiky v práci vychovávateľa. Oblasti pôsobenia pedagogickej diagnostiky.
  8. Pedagogická diagnostika v teórii a praxi vo vzťahu k špeciálno-pedagogickej diagnostike, psychologickej, sociálnej, didaktickej a lekárskej diagnostike. Spolupráca vychovávateľa v pedagogickom diagnostikovaní žiakov.
  9. Autodiagnostika ako významný prostriedok sebapoznávania vychovávateľa a poznávania žiakov. Model sebareflexie a jeho aplikácia v práci vychovávateľa. Prostriedky sebareflexie. Sebareflexívne metódy a ich používanie v práci vychovávateľa.
  10. Pedagogická diagnóza. Hodnotenie ako základná kategória pedagogickej diagnostiky a ako  neoddeliteľná súčasť výchovného pôsobenia vychovávateľa.
  11. Metódy pedagogickej diagnostiky, ich vymedzenie, klasifikácia, aplikácia v práci vychovávateľa. (Spracovanie pozorovacích hárkov na pedagogickú prax, príprava rozhovoru).

Upresnenie požiadaviek na priebežné hodnotenie:

A)     Seminárna práca a jej prezentácia na vyučovaní:

Študent/ka si povinne vyberie jednu z ponúkaných seminárnych prác, ktorú písomne spracuje a odprezentuje v rámci výučbovej časti semestra – max. počet bodov 25 b. (min. 15b.) SP je po formálnej stránke spracovaná podľa Smernice č. 12/2011 o záverečných... prácach na UMB v Banskej Bystrici. SP je v rozsahu min. 5-7 strán A4.

Spracovanie SP má obsahovať prvky interaktivity so skupinou, využívať  čo najviac príkladovania, uplatňovať sa má zásada spojenia teórie s praxou – aké praktické činnosti/aktivity/úlohy, rozhovory, diskusie by ste v praxi realizovali pre lepšie pochopenie teórie?

Hodnotenie SP: 5 b. formálna stránka + 10 b. teoretická analýza + 10 b. prezentácia

B)     Priebežná písomka: táto časť priebežného hodnotenia je vopred ohlásená vyučujúcou (min.1 týždeň) dopredu. Upresnené budú aj obsahové tematické celky, ktorých sa bude týkať. Ak sa študent/ka nezúčastní tejto časti priebežného hodnotenia, z objektívne vážnych príčin, dohodne si individuálne termín s vyučujúcou.

C)     Priebežne zadávané úlohy podľa obsahu vyučovania (10b) – v obsahovom zameraní predmetu (pozri vyššie) sú naznačené celky, kde sa bude očakávať individuálna a samostatná práca študenta/ky v mimo vyučovacom čase.

Odporúčaná literatúra

NEMCOVÁ, L. – ZÓLYOMIOVÁ, P. – BIELIK, P. et al. 2014. Teória rodinnej výchovy. 1. diel. Banská Bystrica : 2014. ISBN 978-80-557-0713-6.

NEMCOVÁ, L. – ROVŇANOVÁ, L. - ZÓLYOMIOVÁ, P. 2015. Teória rodinnej výchovy. 2. diel. ISBN 978-80-557-0869-0.

Darák, M. et. al. 2004. Kapitoly z teórie výchovy. Zborník príspevkov z medzinárodného vedecko-teoretického seminára "Aktuálne trendy v teórii výchovy“. I., II. časť. Prešov : 2004.

KOSOVÁ, B. 2013. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Banská Bystrica : PF UMB, 2013.

SUCHOŽOVÁ, E. 2014. Rozvíjanie a hodnotenie kľúčových kompetencií v edukačnom procese. MPC: 2014. ISBN 978-80-8052-857-7.

PETLÁK, E. 2012. Inovácie v edukačnom procese. Dubnica nad Váhom : 2012.

ZELINA, M. 2011. Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa. 3. dopl. vyd. Bratislava : Iris, 2011.

Kosová, B. 2005. Vybrané kapitoly z teórie personálnej a sociálnej výchovy pre učiteľov 1. stupňa ZŠ. Banská Bystrica : 2005. 

ZELINA, M. 2005. Teórie výchovy alebo hľadanie dobra. Bratislava : 2005.

Fridrichová, P. 2012. Komplexná prosociálnosť v etickej výchove. Banská Bystrica: PF UMB. 59 s. ISBN 978-80-557-0353-4

VIŠŇOVSKÝ, Ľ. – KAČÁNI, V. a kol. 2001. Základy školskej pedagogiky. Bratislava: 2001.

VIŠŇOVSKÝ, Ľ. 1998. Teória výchovy. Banská Bystrica : 1998.

ŚPÚ. 2009. Tvorba výchovných programov (ukážka). dostupné online

KOUTEKOVÁ, M. 2011. Základy pedagogickej diagnostiky. Banská Bystrica: 2011.

KOUTEKOVÁ, M. – NOVOCKÝ, M. 2017. Autodiagnistika učiteľa a vychovávateľa (VŠ učebné texty). Banská Bystrica : OZ Pedagóg, PdF UMB, 2017. 92 s. ISBN 978-80-557-1251-2.

GAVORA,  P. 1999. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava: 1999.

Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie Mravná výchova v školách na Slovensku a v zahraničí. Banská Bystrica : 2009. ISBN 978-80-8083-822-5. EAN 9788080838225.