Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta
Podmienky absolvovania predmetu a tematické zameranie prednášok
Filozofické, sociálne a pedagogické východiská edukácie – 2019/2020
Študijný odbor: 1.1.1 – 1.1.3 Učiteľstvo AP, UVP, UPP
Študijný program: Učiteľstvo – spoločný základ pre 1. stupeň VŠ štúdia – Bc.
Zabezpečuje: PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.
PaedDr. Simona Sámelová, PhD.
PhDr. Zuzana Ovaldová, PhD.
PaedDr. Michal Novocký, PhD.
Mgr. Hana Kocúrová
Prednášajúce: PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.
PaedDr. Simona Sámelová, PhD.
Obdobie štúdia predmetu: ročník: 1.
stupeň štúdia: 1. (Bc)
odporúčaný semester: 2. (letný) 2019/2020
Forma výučby: prednáška (2), seminár (2)
Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách): týždenný: 2/2; za obdobie štúdia: 26/26
Počet kreditov: 4
Podmieňujúce predmety: nie sú
Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: hodnotenie, kredity (100 bodov)
Priebežné hodnotenie (max. 50 bodov), z toho:
a) priebežná písomka (30 bodov)
b) priebežné aktivity na seminároch (20 bodov)
Záverečné hodnotenie:
písomná skúška v skúškovom období: max. 50 bodov.
Záverečné hodnotenie je udelené na základe priebežného hodnotenia a písomnej skúšky v skúškovom období.
Požiadavky na udelenie hodnotenia:
Priebežné hodnotenie:
- Dochádzka: povinná účasť na prednáškach a seminároch 100 %
Minimálna aktívna účasť ako podmienka ku skúške: 80 %
(neúčasť viac ako 5 dní na dištančnej forme výučby ohlásiť vyučujúcim seminárov vopred)
Študent/ka musí v priebehu výučbovej časti semestra (vo forme prezenčnej/dištančnej) získať z priebežného hodnotenie minimálne 25 bodov, aby sa mohol/mohla prihlásiť na záverečnú skúšku v systéme AIS v skúškovom období.
Celkové hodnotenie predmetu je súčtom priebežného hodnotenia a záverečného hodnotenia. Na základe sumatívneho hodnotenia - úspešnosť vyjadrená hodnotením A - Fx podľa pravidiel hodnotenia kvality výsledkov štúdia. Na získanie hodnotenia A je potrebné získať najmenej 94 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 87 bodov, na hodnotenie C najmenej 80 bodov, na hodnotenie D najmenej 73 bodov a na hodnotenie E najmenej 65 bodov.
V prípade neúspešnosti v riadnom termíne skúšky (písomná) absolvuje študent/študentka jeden opravný termín (ktorý môže prebiehať aj ústnou formou). Odporúčame študentstvu priebežne sledovať svoje hodnotenie, pravidelne pracovať so zverejňovanými informáciami na webových stránkach vyučujúcich a na vyučovanie prichádzať pripravení.
- Individuálne študijné plány študentstva. Študentstvo s IŠP postupuje podľa platnej smernice o IŠP príslušnej fakulty (pre študentstvo PdF platí Smernica č.1/2018 o individuálnom štúdiu na Pedagogickej fakulte v BB). Študentstvo s IŠP plní úlohy priebežného a záverečného hodnotenia na základe individuálnej dohody s vyučujúcimi v zmysle príslušných rozhodnutí a podmienok pre udelenie IŠP. Študent/ka musí predložiť rozhodnutie o povolení IŠP.
- o uznanie predmetu z predchádzajúceho štúdia sa študentstvo obracia na vyučujúcu Dr. Zólyomiovú
- študentstvo so ŠVVP oslovuje koordinátorov pre študentov a študentky so špecifickými potrebami príslušnej materskej katedry a fakulty
- študenti, ktorí neabsolvovali úspešne predmet v predchádzajúcich rokoch štúdia (LS AR
2018/19), vyhľadajú/kontaktujú na začiatku semestra vyučujúceho seminárov prvý týždeň výučby nového AR, ktorý ich vyučoval, aby si individuálne dohodli podmienky absolvovania predmetu v aktuálnom AR 2019/20.
Študentstvo má povinnosť používať v mailovej komunikácii konto udelené UMB: student umb - zmeny emailov od apríla 2020 na studenti.umb !!! skontrolovať si svoje kontá, sfunkčniť, v prípade problémov kontaktovať IKT oddelenia príslušnej materskej fakulty
Vzhľadom k obsahovej náročnosti predmetu odporúčame študentom a študentkám aktívnu účasť na vyučovaní prednáškových blokov aj seminárov v akejkoľvek forme štúdia (prezenčná, dištančná). Pri dištančnej forme výučby je študent povinný min. 2 x do týždňa si pozrieť e-podporu (kurzy Moodle, sylaby web stránok fakulty, z ktorých sú vyučujúci predmetu - a to v čase nasadenej výučby podľa platného rozvrhu LS AR 2019/20).
Výkonový štandard študenta/študentky:
- Poznať základné filozofické východiská edukácie.
- Objasniť spoločenskú podmienenosť edukácie a jej význam pre spoločnosť.
- Vedieť objasniť teoretické základy pedagogiky a jej vzťah s edukáciou.
- Schopnosť používať pedagogickú terminológiu.
- Poznať a chápať koncept inštitucionálneho vzdelávania.
- Orientovať sa v pedagogických periodikách.
- Prejaviť záujem o odbor štúdia a rozvíjať vlastné učiteľské kompetencie.
časový rozpis a obsah prednášok
vyučovanie prednášok prebieha týždenne (v utorok 6. - 7. VH), miesto kontaktnej výučby: Aula Beliana Tajovského 40
miesto dištančnej výučby: sylaby predmetov všetkých vyučujúcich dostupné na webe: www.pdf.umb.sk, Katedra pedagogiky, členovia a členky katedry, vyučujúci (konkrétne meno)
študentstvo dostalo na začiatku LS AR 2019/20 vstupné heslá od konkrétnych vyučujúcich do predmetu FISO, ktoré stále pltí
Obsahové zameranie prednášok:
1. - 2. Filozofické východiská edukácie
- Filozofia ako veda, filozofické disciplíny.
- Filozofické smery 19. a 20. storočia.
- Vzťah filozofie a edukácie, vzťah filozofie a pedagogiky.
- Ponímanie človeka v európskom filozofickom myslení.
- Pedagogická antropológia. Bytie človeka vo svete.
3.-5 PEDAGOGIKA AKO VEDA O EDUKÁCII
- Vývoj pedagogického myslenia a teórie.
- Významní predstavitelia pedagogiky J. A. Komenský, J. J. Rousseau, J. F. Herbart.
- Pedagogické smery 20. storočia: biologicko – psychologické (pedocentrické smery)
sociologizujúce prúdy (humanistická pedagogika)
- Teoretické základy pedagogiky - pojem, predmet, pramene.
- Systém pedagogických vied – základné, aplikované a hraničné vedy pedagogiky.
6-8. EDUKACIA AKO ZÁKLADNÁ KATEGÓRIA PEDAGOGIKY
Spoločnosť a výchova (edukácia)
- globálne aspekty edukácie, globálne problémy.
- Európska výchova, obraz človeka v globalizovanom svete, problémy súčasného sveta.
- Antropologické východiská súčasného modelu výchovy.
- vývoj spoločnosti a genéza edukácie.
- Význam výchovy vo vývoji spoločnosti.
EDUKÁCIA A VÝVIN ČLOVEKA
- Ontogenéza a jej znaky.
- Vonkajšie a vnútorné faktory utvárania osobnosti.
- Socializácia, sociálna determinácia vývinu.
- Vzťah vývinu a výchovy človeka.
- Edukačné prostredie a jeho typológia.
9-10. VEDECKÉ (TEORETICKÉ) ZÁKLADY PEDAGOGIKY
- Vedecký jazyk - pedagogická terminológia:
KATEGÓRIE PEDAGOGIKY
- Výchova - edukácia.
- Cieľ edukácie – formulácia výchovno-vzdelávacích cieľov, podiel učiteľa na plnení cieľov výchovy a vzdelávania.
- Obsah výchovy a vzdelávania – charakteristika, Štátny a školský vzdelávací program, prierezové témy, výchovný program.
- Prostriedky edukácie – pojem, hmotné a nehmotné prostriedky.
- Podmienky výchovy a vzdelávania – vonkajšie a vnútorné podmienky výchovy a vzdelávania.
11. RODINA AKO SOCIALIZAČNÝ ČINITEĽ
- Socializácia – pojem, primárna a sekundárna socializácia
- Rodina – pojem a význam.
- Rodina ako výchovné prostredie – demografické, materiálne, psychologické, kultúrne podmienky rodiny.
- Typy rodín z hľadiska štruktúry, kvality vzťahov, výchovných štýlov rodiny.
12 - 13. Inštitucionalizovaná edukácia
- Škola – pojem, funkcie.
- Školský systém a jeho štruktúra.
- Medzinárodná klasifikácia vzdelávania ISCED.
- Súčasný školský systém na Slovensku.
- Školská integrácia.
Alternatívne školstvo
- Pojem alternatívna škola.
- Znaky alternatívnych škôl.
- Delenie alternatívnych škôl – klasické, moderné.
ODPORÚČANÁ LITERATÚRA
- BAJTOŠ, J. 2003. Teória a prax didaktiky. Žilina: EDIS, 2003.
- DANEK, J. 2011. Úvod do filozofie výchovy. Praha : Univerzita J.A. Komenského, 2011. 108. S. ISBN 978-80-7452-011-2
- HRONCOVÁ, J. - EMMEROVÁ I. a kol. 2010. Sociológia výchovy a vzdelávania. Banská Bystrica: PF UMB, 2010.
- HAVLÍK, R. - KOŤA, J. 2001. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2001.
- GÁLIKOVÁ TOLNAIOVÁ, S. 2007. Problém výchovy na prahu 21. storočia, alebo o „obrate k psychagógii“ v súčasnej filozofii výchovy. Bratislava: IRIS.
- KOSOVÁ, B.1995. Humanizačné premeny výchovy a vzdelávania. Banská Bystrica : PF UMB, s. 11 - 34.
- KOSOVÁ, B. 2013. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Banská Bystrica: PF UMB.
- Kosová, B. - Kasáčová, B. 2007. Základné pojmy v edukácii. Banská Bystrica : 2007. ISBN 978-80-8083-525-5.
- KOVÁČIKOVÁ, D. – KOVÁČOVÁ, V. – TURANSKÁ, E. 2011. Všeobecná pedagogika. Banská Bystrica : 2011. ISBN 978-80-8083-770-9.
- KOVÁČIKOVÁ, D. – SÁMELOVÁ, S. 2016. Filozofické, sociálne a pedagogické základy edukácie.. Banská Bystrica : Belianum UMB, 2016. ISBN 978-80-557-1099-0.
- KUDLÁČOVÁ, B. – RAJSKÝ, A. 2012. Európske pedagogické myslenie od moderny k postmoderne po súčasnosť. Trnava: TYPI Universitas Tyrnaviensis/VEDA.
- KUDLÁČOVÁ, B.2007. Človek a výchova v dejinách európskeho myslenia. Trnava : PF TU.
- KUDLÁČOVÁ, B. – RAJSKÝ, A. 2012. Európske pedagogické myslenie od moderny k postmoderne po súčasnosť. Trnava: TYPI Universitas Tyrnaviensis/VEDA.
- LÁSZLÓ, K. – OSVALDOVÁ, Z. 2014. Didaktika. Banská Bystrica : 2014.
- PALOUŠ, R. 2010. Filozofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Praha : 2010.
- Porubský, Š. 2012. Škola v súčasnom svete. Skrytý obraz budúcnosti. Banská Bystrica : 2012. ISBN 978-80-557-0435-7.
- PRŮCHA, J. 1997. Moderní pedagogika. Praha : 1997.
- PRŮCHA, J. – WALTEROVÁ, E. – MAREŠ, J. 2009. Pedagogický slovník. 6. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2009.
- Průcha, J. 2000. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha : Portál, 2000.
- ROVŇANOVÁ, L. 2015. Profesijné kompetencie učiteľov. Banská Bystrica : Belianum, 2015.
- VANČÍKOVÁ, K. 2011. Výchova a spoločnosť. Banská Bystrica : 2011. ISBN 978-80-557-0185-1.
- VANČÍKOVÁ, K. 2011. Škola a spoločnosť. Banská Bystrica : 2011. ISBN 978-80-557-0184-4.
- ZELINA, M. 2000. Alternatívne školstvo. Bratislava : 2000.
- Periodiká - pedagogické časopisy. Pedagogické encyklopédie. Pedagogické slovníky
- internetové stránky MPC, planeta vedomostí, ŠPÚ - učíme na diaľku, www.minedu.sk,
- iné relevantné internetové stránky poskytujúce možnosti štúdia literatúry zdarma
MODIFIKÁCIA PODMIENOK UKONČENIA PREDMETU - platí len pre semináre vyučujúcej Zólyomiová
- Priebežné aktivity a aktívna práca na seminároch min. 25b - max. 50 bodov
- seminárne práce – výber dobrovoľný:
- Téma SP1: Pedagogický časopis a aktualita z neho – max. 5b.
- Téma SP2: Vzťah pedagogiky k iným vedám - max. 5b.
- Téma SP3: Pedagogická terminológia – max. 20b.
- Téma SP4: Alternatívne školstvo - (od 5b. - do max. 10b) (vyžadovať sa bude PW prezentácia + zvukový záznam, resp. audio záznam komparácie vybranej alternatívnej školy podľa tradične klasifikovaných znakov alternatívnych škôl). Podľa toho v akej podobe študent/ka pošle SP4 budú prideľované body: len PW prezentácia 0-5b., inovatívnejšia forma záznamu 5-10b.), nezabúdajte spracovať, nielen stiahnuť fakty
- edukačná aktivita (max. 10 b), (rozsah : dve A4 - normostrana!)
- nájdite si na webe edukačné videá, ktoré si pozriete a spracujete v nadväznosti na vlastný personálny (osobnostný a sociálny) rozvoj
- Priebežný test - nebude sa realizovať vo výučbovej časti semestra, problematika bude súčasťou záverečnej skúšky
- Bonusové body (2b) za vyplnenie dotazníka – link:
https://docs.google.com/forms/d/1VFJtb-dJmXXvsLCLMQR-h_HLpnIM7SSZm3nBlOlNOWs/edit
záverečná skúška je realizovaná prostredníctvom aplikácie zoom