Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta

Podmienky absolvovania predmetu a tematické zameranie prednášok 

Filozofické, sociálne a pedagogické východiská edukácie – 2019/2020 

Študijný odbor:                       1.1.1 – 1.1.3  Učiteľstvo AP, UVP, UPP

Študijný program:                  Učiteľstvo – spoločný základ pre 1. stupeň VŠ štúdia – Bc.

Zabezpečuje:                           PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.

                                                  PaedDr. Simona Sámelová, PhD.

                                                  PhDr. Zuzana Ovaldová, PhD.

                                                  PaedDr. Michal Novocký, PhD.

                                                   Mgr. Hana Kocúrová                    

Prednášajúce:                         PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.

                                                 PaedDr. Simona Sámelová, PhD.

Obdobie štúdia predmetu:   ročník: 1.

                                                stupeň štúdia: 1. (Bc)

                                               odporúčaný semester: 2. (letný)  2019/2020

Forma výučby:                       prednáška (2), seminár (2)

Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách):  týždenný: 2/2; za obdobie štúdia: 26/26

Počet kreditov:                        4

Podmieňujúce predmety:        nie sú

Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: hodnotenie, kredity (100 bodov)

Priebežné hodnotenie (max. 50 bodov), z toho:

a) priebežná písomka (30 bodov)

b) priebežné aktivity na seminároch (20 bodov)

Záverečné hodnotenie:

písomná skúška v skúškovom období:  max. 50 bodov.

Záverečné hodnotenie je udelené na základe priebežného hodnotenia a písomnej skúšky v skúškovom období.                           

Požiadavky na udelenie hodnotenia:

Priebežné hodnotenie:

  • Dochádzka: povinná účasť na prednáškach a seminároch                      100 %

Minimálna aktívna účasť ako podmienka ku skúške:                                    80 %

(neúčasť viac ako 5 dní na dištančnej forme výučby ohlásiť vyučujúcim seminárov vopred)

Študent/ka musí v priebehu výučbovej časti semestra (vo forme prezenčnej/dištančnej) získať z priebežného hodnotenie minimálne 25 bodov, aby sa mohol/mohla prihlásiť na záverečnú skúšku v systéme AIS v skúškovom období.

Celkové hodnotenie predmetu je súčtom priebežného hodnotenia a záverečného hodnotenia. Na základe sumatívneho hodnotenia - úspešnosť vyjadrená hodnotením A - Fx podľa pravidiel hodnotenia kvality výsledkov štúdia. Na získanie hodnotenia A je potrebné získať najmenej 94 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 87 bodov, na hodnotenie C najmenej 80 bodov, na hodnotenie D najmenej 73 bodov a na hodnotenie E najmenej 65 bodov.

V prípade neúspešnosti v riadnom termíne skúšky (písomná) absolvuje študent/študentka jeden opravný termín (ktorý môže prebiehať aj ústnou formou). Odporúčame študentstvu priebežne sledovať svoje hodnotenie, pravidelne pracovať so zverejňovanými informáciami na webových stránkach vyučujúcich a na vyučovanie prichádzať pripravení.

Individuálne študijné plány študentstva. Študentstvo s IŠP postupuje podľa platnej smernice o IŠP príslušnej fakulty (pre študentstvo PdF platí Smernica č.1/2018 o individuálnom štúdiu na Pedagogickej fakulte v BB). Študentstvo s IŠP plní úlohy priebežného a záverečného  hodnotenia na základe individuálnej dohody s vyučujúcimi v zmysle príslušných rozhodnutí a podmienok pre udelenie IŠP. Študent/ka musí predložiť  rozhodnutie o povolení IŠP.

-          o uznanie predmetu z predchádzajúceho štúdia sa študentstvo obracia na vyučujúcu Dr. Zólyomiovú

-          študentstvo so ŠVVP oslovuje koordinátorov pre študentov a študentky so špecifickými potrebami                     príslušnej materskej katedry a fakulty

-          študenti, ktorí neabsolvovali úspešne predmet v predchádzajúcich rokoch štúdia (LS AR 

           2018/19), vyhľadajú/kontaktujú na začiatku semestra vyučujúceho seminárov prvý týždeň výučby  nového AR, ktorý ich vyučoval, aby si individuálne dohodli podmienky absolvovania predmetu v aktuálnom AR 2019/20.

Študentstvo má povinnosť používať v mailovej komunikácii konto udelené UMB: student umb - zmeny emailov od apríla 2020 na studenti.umb !!! skontrolovať si svoje kontá, sfunkčniť,  v prípade problémov kontaktovať IKT oddelenia príslušnej materskej fakulty 

Vzhľadom k obsahovej náročnosti predmetu odporúčame študentom a študentkám aktívnu účasť na vyučovaní prednáškových blokov aj seminárov v akejkoľvek forme štúdia (prezenčná, dištančná). Pri dištančnej forme výučby je študent povinný min. 2 x do týždňa si pozrieť e-podporu (kurzy Moodle, sylaby web stránok fakulty, z ktorých sú vyučujúci predmetu - a to v čase  nasadenej výučby podľa platného rozvrhu LS AR 2019/20).  


Výkonový štandard študenta/študentky: 

  • Poznať základné filozofické východiská edukácie.
  • Objasniť spoločenskú podmienenosť edukácie a jej význam pre spoločnosť.
  • Vedieť  objasniť teoretické základy pedagogiky  a jej  vzťah s  edukáciou.
  • Schopnosť používať pedagogickú terminológiu.
  • Poznať a  chápať koncept inštitucionálneho vzdelávania.
  • Orientovať sa v pedagogických periodikách.
  • Prejaviť záujem o odbor štúdia a rozvíjať vlastné učiteľské kompetencie.


                                časový rozpis a obsah prednášok    

vyučovanie prednášok prebieha týždenne  (v utorok 6. - 7. VH), miesto kontaktnej výučby:                   Aula Beliana Tajovského 40

miesto dištančnej výučby: sylaby predmetov všetkých vyučujúcich dostupné na webe: www.pdf.umb.sk, Katedra pedagogiky, členovia a členky katedry, vyučujúci (konkrétne meno) 

študentstvo dostalo na začiatku LS AR 2019/20 vstupné heslá od konkrétnych vyučujúcich do predmetu FISO, ktoré stále pltí


Obsahové zameranie prednášok: 

1.       - 2. Filozofické východiská edukácie

  • Filozofia ako veda, filozofické disciplíny.
  • Filozofické smery 19. a 20. storočia.
  • Vzťah filozofie a edukácie, vzťah filozofie a pedagogiky.
  • Ponímanie človeka v európskom filozofickom myslení.
  • Pedagogická antropológia. Bytie človeka vo  svete.

 

3.-5 PEDAGOGIKA AKO VEDA O EDUKÁCII 

  • Vývoj pedagogického myslenia a teórie.
  • Významní predstavitelia pedagogiky J. A. Komenský, J. J. Rousseau, J. F. Herbart.
  • Pedagogické smery 20. storočia: biologicko – psychologické (pedocentrické smery)   

                                                       sociologizujúce prúdy (humanistická pedagogika)

  • Teoretické základy pedagogiky - pojem, predmet, pramene.
  • Systém pedagogických vied – základné, aplikované a hraničné vedy pedagogiky.

 

        6-8. EDUKACIA AKO ZÁKLADNÁ KATEGÓRIA PEDAGOGIKY

 Spoločnosť a výchova (edukácia)

  • globálne aspekty edukácie, globálne problémy.
  • Európska výchova, obraz človeka v globalizovanom svete, problémy súčasného sveta.
  • Antropologické východiská súčasného modelu výchovy.
  • vývoj spoločnosti a genéza  edukácie.
  • Význam výchovy vo vývoji spoločnosti.

  EDUKÁCIA A VÝVIN ČLOVEKA

  •      Ontogenéza  a jej znaky.
  •      Vonkajšie a vnútorné faktory utvárania osobnosti.
  •      Socializácia, sociálna determinácia vývinu.
  •      Vzťah vývinu  a výchovy človeka.
  •      Edukačné prostredie a jeho typológia.

 

9-10. VEDECKÉ  (TEORETICKÉ) ZÁKLADY PEDAGOGIKY

  • Vedecký jazyk - pedagogická terminológia:

       KATEGÓRIE PEDAGOGIKY

  • Výchova -  edukácia.
  • Cieľ edukácie – formulácia výchovno-vzdelávacích cieľov, podiel učiteľa na plnení cieľov výchovy a vzdelávania.
  • Obsah výchovy a vzdelávania – charakteristika, Štátny a školský vzdelávací program, prierezové témy, výchovný program.
  • Prostriedky edukácie – pojem, hmotné a nehmotné  prostriedky.
  • Podmienky výchovy a vzdelávania – vonkajšie a vnútorné podmienky výchovy a vzdelávania.

 

     11. RODINA  AKO SOCIALIZAČNÝ ČINITEĽ

  • Socializácia – pojem, primárna a sekundárna socializácia
  • Rodina – pojem  a význam.
  • Rodina ako výchovné prostredie – demografické, materiálne, psychologické, kultúrne podmienky rodiny.
  • Typy rodín z hľadiska štruktúry, kvality vzťahov, výchovných štýlov rodiny.

    12 - 13. Inštitucionalizovaná edukácia

  • Škola – pojem, funkcie.
  • Školský systém a jeho štruktúra.
  • Medzinárodná klasifikácia vzdelávania ISCED.
  • Súčasný školský systém na Slovensku.
  • Školská integrácia.

Alternatívne školstvo

  • Pojem alternatívna škola.
  • Znaky  alternatívnych škôl.
  • Delenie alternatívnych škôl – klasické, moderné.

ODPORÚČANÁ LITERATÚRA

  1. BAJTOŠ, J. 2003. Teória a prax didaktiky. Žilina: EDIS, 2003.
  2. DANEK, J. 2011. Úvod do filozofie výchovy. Praha : Univerzita J.A. Komenského, 2011. 108. S. ISBN 978-80-7452-011-2
  3. HRONCOVÁ, J. - EMMEROVÁ I. a kol. 2010. Sociológia výchovy a vzdelávania. Banská Bystrica: PF UMB, 2010.
  4. HAVLÍK, R. - KOŤA, J. 2001. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2001.
  5. GÁLIKOVÁ TOLNAIOVÁ, S. 2007. Problém výchovy na prahu 21. storočia, alebo o „obrate k psychagógii“ v súčasnej filozofii výchovy. Bratislava: IRIS.
  6. KOSOVÁ, B.1995. Humanizačné premeny výchovy a vzdelávania. Banská Bystrica : PF UMB, s. 11 - 34.
  7. KOSOVÁ, B. 2013. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Banská Bystrica: PF UMB.
  8. Kosová, B. - Kasáčová, B. 2007. Základné pojmy v edukácii. Banská Bystrica : 2007.  ISBN 978-80-8083-525-5.
  9. KOVÁČIKOVÁ, D. – KOVÁČOVÁ, V. – TURANSKÁ, E. 2011. Všeobecná pedagogika. Banská Bystrica : 2011. ISBN 978-80-8083-770-9.
  10. KOVÁČIKOVÁ, D. – SÁMELOVÁ, S. 2016. Filozofické, sociálne a pedagogické základy edukácie.. Banská Bystrica : Belianum UMB, 2016. ISBN 978-80-557-1099-0.
  11. KUDLÁČOVÁ, B. – RAJSKÝ, A. 2012. Európske pedagogické myslenie od moderny k postmoderne po súčasnosť. Trnava: TYPI Universitas Tyrnaviensis/VEDA.
  12. KUDLÁČOVÁ, B.2007. Človek a výchova v dejinách európskeho myslenia. Trnava : PF TU.
  13. KUDLÁČOVÁ, B. – RAJSKÝ, A. 2012. Európske pedagogické myslenie od moderny k postmoderne po súčasnosť. Trnava: TYPI Universitas Tyrnaviensis/VEDA.
  14. LÁSZLÓ, K. – OSVALDOVÁ, Z. 2014. Didaktika. Banská Bystrica : 2014.
  15. PALOUŠ, R. 2010. Filozofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Praha : 2010.
  16. Porubský, Š. 2012. Škola v súčasnom svete. Skrytý obraz budúcnosti. Banská Bystrica : 2012. ISBN 978-80-557-0435-7.
  17. PRŮCHA, J. 1997. Moderní pedagogika. Praha : 1997.
  18. PRŮCHA, J. – WALTEROVÁ, E. – MAREŠ, J. 2009. Pedagogický slovník. 6. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2009.
  19. Průcha, J. 2000. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha : Portál, 2000.
  20. ROVŇANOVÁ, L. 2015. Profesijné kompetencie učiteľov. Banská Bystrica : Belianum, 2015.
  21. VANČÍKOVÁ, K. 2011. Výchova a spoločnosť. Banská Bystrica : 2011. ISBN 978-80-557-0185-1.
  22. VANČÍKOVÁ, K. 2011. Škola a spoločnosť. Banská Bystrica : 2011. ISBN 978-80-557-0184-4.
  23. ZELINA, M. 2000. Alternatívne školstvo. Bratislava : 2000. 
  24. Periodiká - pedagogické časopisy. Pedagogické encyklopédie. Pedagogické slovníky
  25. internetové stránky MPC, planeta vedomostí, ŠPÚ - učíme na diaľku, www.minedu.sk,
  26. iné relevantné internetové stránky poskytujúce možnosti štúdia literatúry zdarma

MODIFIKÁCIA PODMIENOK UKONČENIA PREDMETU - platí len pre semináre vyučujúcej Zólyomiová

  • Priebežné aktivity a aktívna práca na seminároch                                      min. 25b - max. 50 bodov
    •  seminárne práce – výber dobrovoľný:
      • Téma SP1: Pedagogický časopis a aktualita z neho –  max. 5b.
      • Téma SP2: Vzťah pedagogiky k iným  vedám -  max. 5b.
      • Téma SP3:  Pedagogická terminológia – max. 20b.
  • Téma SP4:  Alternatívne školstvo  - (od 5b. - do max. 10b) (vyžadovať sa bude PW prezentácia + zvukový záznam, resp. audio záznam komparácie vybranej alternatívnej školy podľa tradične klasifikovaných znakov alternatívnych škôl). Podľa toho v akej podobe študent/ka pošle SP4 budú prideľované body: len PW prezentácia 0-5b., inovatívnejšia forma záznamu 5-10b.), nezabúdajte spracovať, nielen stiahnuť fakty
    •  edukačná aktivita (max. 10 b), (rozsah : dve A4 - normostrana!)
    • nájdite si na webe edukačné videá, ktoré si pozriete a spracujete v nadväznosti na vlastný personálny (osobnostný a sociálny) rozvoj 

    • Priebežný test - nebude sa realizovať vo výučbovej časti semestra, problematika bude súčasťou záverečnej skúšky
  • Bonusové body (2b) za vyplnenie dotazníka – link:

https://docs.google.com/forms/d/1VFJtb-dJmXXvsLCLMQR-h_HLpnIM7SSZm3nBlOlNOWs/edit

záverečná skúška je realizovaná prostredníctvom aplikácie zoom