Metodika záujmovej činnosti.

Predmet: Metodika záujmovej činnosti

 Študijný odbor: Pedagogika

Študijný program:  Pedagogika vychovávateľstvo

Vyučujúca: PaedDr. Simona Sámelová, PhD.

Ročník štúdia: 2.

Stupeň štúdia: bakalársky

Odporúčaný semester: 4. letný semester 2019/2020

Forma výučby:2/2 (prednáška / seminár)

Počet kreditov: 

Podmieňujúce predmety: nie sú

Hodnotenie predmetu:

Dochádzka: povinná účasť na seminároch 100 %

(prípadnú  neúčasť vopred ospravedlniť, resp. neskôr a dokladovať)

Minimálna aktívna účasť ako podmienka k ukončeniu:    80 %

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Výsledky vzdelávania (výkonový štandard):  študent absolvovaním štúdia:

  1. Vie samostatne charakterizovať jednotlivé školské výchovno–vzdelávacie zaradenia a špeciálne výchovné zariadenia a vie k nim priradiť jednotlivé vyhlášky upravujúce ich činnosť.
  2. Je schopný spontánne reagovať na legislatívne podmienky upravujúce činnosť zariadení a prakticky ich využiť pri písomnom spracovaní jedno rázového podujatia alebo pri vypracovaní časovo – tematického plánu krúžku. 
  3. Aplikuje teoretické poznatky pri tvorbe a realizácii námetov pre jednotlivé záujmove oblasti v pravidelnej a príležitostnej záujmovej činnosti. 
  4. Dokáže posúdiť vhodnosť metód, foriem, postupov a činností, ktoré využije v praktickej realizácii činností pre jednotlivé oblasti záujmovej činnosti.
  5. Dokáže analyzovať a hodnotiť vhodnosť a primeranosť zvolených postupov pri realizácii činností v jednotlivých záujmových oblastiach.

Vytvorí a prakticky realizuje aktivity pre jednotlivé záujmové oblasti a dokáže samostatne vytvárať projekty  zamerané na prípravu, organizáciu a realizáciu v pravidelnej a príležitostnej činnosti v jednotlivých záujmových oblastiach.

Záverečné hodnotenie:

Študent/ka musí v priebehu výučby absolvovať praktický výstup a odovzdať portfólio obsahujúce súbor činností, rozpracovanie záujmového krúžku a fotodokumentáciu, získať min 65 bodov, aby úspešne absolvoval/a predmet. Celkové hodnotenie je súčtom priebežného hodnotenia získaného počas semestra. Na základe sumatívneho hodnotenia - úspešnosť vyjadrená hodnotením A - Fx podľa pravidiel hodnotenia kvality výsledkov štúdia. V prípade neúspešnosti (na konci semestra nedostatočný počet bodov) študent/ka vykoná tú časť priebežného hodnotenia (okrem praktického výstupu), v ktorom získal/a najmenší počet bodov. Odporúčame študentom priebežne sledovať svoje hodnotenie a na semináre prichádzať pripravení.

 

Priebežné hodnotenie:

Praktický výstup – 40 b

Portfólio (obsahujúce súbor činností, rozpracovanie záujmového krúžku a fotodokumentáciu z realizácie záujmovej činnosti) – 40 b

Náčuvy z realizácie záujmových činností kolegov – 20 b

 

Úspešnosť vyjadrená kvantitatívne a kvalitatívne:

100 – 94 A

 93 – 87  B

 86 – 80  C

 79 – 73  D

 72 – 65  E

  64 – 0   Fx

 

Cieľ predmetu:

Získať základné teoretické informácie z problematiky tvorby záujmovej činnosti.

Osvojiť si  a formovať kompetencie potrebné pre práca s deťmi a mládežou.

Získať motiváciu pre rozvíjanie vlastných profesijných kompetencií.

Obsahové zameranie prednášok:

Základné dokumenty určené pre pedagógov v školách a školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach: Zákon 245/2008 o výchove a vzdelávaní a jeho novelizácie; Vyhláška č.306/2009 o ŠKD, ŠSZČ, CVČ, školskom hospodárstve a strediskách odbornej praxe; Vyhláška 236/2009 o ŠI; Nariadenie vlády SR z 2009, ktorým sa ustanovuje rozsah priamej vyučovacej činnosti a priamej výchovnej činnosti pedagogických zamestnancov; Zákon 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a jeho novelizácie; a i..

Organizačný systém výchovy mimo vyučovaniaLegislatívne podmienky, opatrenia a možnosti na realizáciu voľnočasových aktivít žiakov ZŠ a SŠ v školských výchovno – vzdelávacích zariadeniach, špeciálnych výchovných zariadeniach, kultúrno – osvetových zaradeniach, organizáciách a občianskych združeniach (zákony, vyhlášky, interné predpisy). Prostriedky realizácie voľnočasových aktivít žiakov v školskom a mimoškolskom prostredí.Teória a metodikavýchovy mimo vyučovania. Poslanie, ciele a úlohy výchovy mimo vyučovania. Formy výchovy mimo vyučovania, ich klasifikácia. Tvorba a realizácia oddychových, rekreačných, záujmových, vzdelávacích, spoločensko – prospešných činností vo výchovno vzdelávacích a špeciálno – výchovných zariadeniach.Teória záujmov a záujmovej činnosti.Záujmová činnosť ako hlavná obsahová náplň výchovy mimo vyučovaniaako prostriedok rozvoja osobnosti, ako faktor prevencie.Organizačné formy záujmovej činnostiProstriedky realizácie záujmovej činnosti v spoločensko – vednej, prírodovednej, pracovno - technickej, kultúrno – umeleckej, športovej, telovýchovnej a turistickej oblasti. Formy, metódy a ďalšie prostriedky realizácie záujmovej činnosti v záujmových oblastiach. Organizačné formy záujmovej činnosti (pravidelné a príležitostné). Metodika záujmových činností, prostriedky realizácie.  Záujmový krúžok ako základná organizačná forma záujmovej činnosti. Organizácia, metodika a realizácia záujmových krúžkov v jednotlivých záujmových oblastiach. Postavenie vychovávateľa v riadiacom procese a v realizácii záujmových činností v jednotlivých záujmových oblastiach. Praktická realizácia záujmovej činnosti študentov v rôznych zariadeniach v jednotlivých záujmových oblastiach.

Obsahové zameranie prednášok a seminárov:

Poznámka: v úvode sa budeme aj na seminároch venovať teórii, po oboznámení sa s teoretickými východiskami budú nasledovať praktické výstupy študentstva

1. Úvodný seminár a prednáška– zoznámenie sa, uvedenie podmienok k ukončeniu predmetu, oboznámenie so študijnou literatúrou k predmetu, poučenie o bezpečnosti pri práci, vysvetlenie cieľa seminárov, organizácie vyučovania. Motivačný rozhovor na tému – práca s deťmi a mládežou (vychádzajúc zo skúseností študentov).

Práca s legislatívnymi dokumentmi (Pedagogicko-organizačné pokyny pre príslušný školský rok, Výchovný program pre školské výchovno-vzdelávacie zariadenia). BOZP pri práci s deťmi a mládežou. Zákon č. 124/2006 o bezpečnosti, Zákon 355/2007 o ochrane zdravia, Vyhláška č. 542/2007 o ochrane zdravia pred fyzickou záťažou, psychickou a senzorickou záťažou, a i. Požiadavky na priebežné praktické výstupy študentov

2. seminár a prednáška: Základné dokumenty určené pre pedagógov v školách a školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach: Zákon 245/2008 o výchove a vzdelávaní a jeho novelizácie; Vyhláška č.306/2009 o ŠKD, ŠSZČ, CVČ, školskom hospodárstve a strediskách odbornej praxe; Vyhláška 236/2009 o ŠI; Nariadenie vlády SR z 2009, ktorým sa ustanovuje rozsah priamej vyučovacej činnosti a priamej výchovnej činnosti pedagogických zamestnancov; Zákon 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a jeho novelizácie; a i..

3. seminár a prednáška: Organizačný systém výchovy mimo vyučovaniaLegislatívne podmienky, opatrenia a možnosti na realizáciu voľnočasových aktivít žiakov ZŠ a SŠ v školských výchovno – vzdelávacích zariadeniach, špeciálnych výchovných zariadeniach, kultúrno – osvetových zaradeniach, organizáciách a občianskych združeniach (zákony, vyhlášky, interné predpisy). Prostriedky realizácie voľnočasových aktivít žiakov v školskom a mimoškolskom prostredí.Teória a metodikavýchovy mimo vyučovania. Poslanie, ciele a úlohy výchovy mimo vyučovania. Formy výchovy mimo vyučovania, ich klasifikácia. Tvorba a realizácia oddychových, rekreačných, záujmových, vzdelávacích, spoločensko – prospešných činností vo výchovno vzdelávacích a špeciálno – výchovných zariadeniach.

4. seminár a prednáška:

Teória záujmov a záujmovej činnosti.Záujmová činnosť ako hlavná obsahová náplň výchovy mimo vyučovaniaako prostriedok rozvoja osobnosti, ako faktor prevencie.Organizačné formy záujmovej činnostiProstriedky realizácie záujmovej činnosti v spoločensko – vednej, prírodovednej, pracovno - technickej, kultúrno – umeleckej, športovej, telovýchovnej a turistickej oblasti. Formy, metódy a ďalšie prostriedky realizácie záujmovej činnosti v záujmových oblastiach. Organizačné formy záujmovej činnosti (pravidelné a príležitostné). Metodika záujmových činností, prostriedky realizácie.  Záujmový krúžok ako základná organizačná forma záujmovej činnosti. Organizácia, metodika a realizácia záujmových krúžkov v jednotlivých záujmových oblastiach. Postavenie vychovávateľa v riadiacom procese a v realizácii záujmových činností v jednotlivých záujmových oblastiach. Praktická realizácia záujmovej činnosti študentov v rôznych zariadeniach v jednotlivých záujmových oblastiach.

6. seminár a prednáška – 12. seminár a prednáška:

Praktické výstupy študententstva, po každom výstupe nasleduje teoretický rozbor výstupov. Účasť na aktivitách je pre študentstvo povinná – v prípade, že študentstvo nerealizuje praktický výstup, realizuje náčuvy a teoretický rozbor výstupov.

13. seminár a prednáška: Vyhodnotenie semestra a úspešnosti

 

Literatúra:

1. OBDRŽÁLEK, Z.: Škola, školský systém, ich organizácia a riadenie. Bratislava : 1999.

2. KASÁČOVÁ, B.: Učiteľ. Profesia a príprava. Banská Bystrica : 2002.

3. KARIKOVÁ, S.: Osobnosť učiteľa. Banská bystrica : 1999.

4. kol. autorov: Pedagogické a psychologické problémy osobnosti žiaka. Banská Bystrica : 2003.

5. KURELOVÁ, M.: Učitelská profese v teorii a praxi. Praha : 1996.

6. KYRIACOU, CH.: Klíčové dovednosti učitele. Praha : 1991.

7. PRŮCHA, J.: Vzdělávání a školství ve světe. Praha : 1999.

8. TUREK, I.: Vzdelávanie učiteľov pre 21. storočie. Bratislava : 2001.

9. Petlák, E. – Hupková, M.: Sebareflaxia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava : 2004.

10. KASÁČOVÁ, B. - TABAČÁKOVÁ, P.: Profesia a profesiografia učiteľa v primárnom vzdelávaní. Banská Bystrica : 2010.

11. kol. autorov: Profesijný rozvoj učiteľa. Prešov : 2006.

12. ZELINOVÁ, M.: Voľný čas efektívne a tvorivo. Teória a prax výchovy mimo vyučovania. Bratislava : Iura edition, 2012.

13. GAJDOŠOVÁ, E..: Profesionálna orientácia a voľba povolania žiakov základných škôl. Bratislava : 2004.

14. HIPŠ, J. – ĎURIŠOVÁ, P.: Svet je len jeden. Príručka globálneho rozvojového vzdelávania. Bratislava : Živica, 2006.

15. KOSOVÁ, B. – TOMENGOVÁ, A. a kol.: Profesijná praktická príprava budúcich učiteľov. Banská Bystrica : 2015.

16. KOSOVÁ, B. – PORUBSKÝ, Š.: Transformačné premeny slovenského školstva po roku 1989. Banská Bystrica : 2011.

17. KOSOVÁ, B. a kol.: Vysokoškolské vzdelávanie učiteľov. Vývoj analýza, perspektívy. Banská Bystrica : 2012.

18. SPILKOVÁ, V. a kol: Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno : 2004. ISBN 80-7315-081-6.

19. KASÁČOVÁ, B. – BABIAKOVÁ, S. – CABANOVÁ, M. – FILIPIAK, E. – SEBEROVÁ, A. a kol.: Učiteľ preprimárneho a primárneho vzdelávania. Profesiografia v slovensko-česko-poľskom výskume. Banská Bystrica : 2011.

20. www.minedu.sk (zákony, vyhlášky, nariadenia), zborníky, časopisy.

 

Predmet sa v čase od 18.02.2020 - 28.04.2020 (okrem 25.02.2020)

realizuje v utorok v ZŠ J.G. Tajovského, Banská Bystrica a v stredu v Základnej škole U Filipa

 

Vzhľadom na aktuálnu situáciu budeme pracovať elektornicky, viac informácií v zaheslovanom priečinku - Metodika záujmovej činnosti  - seminár

https://www.pdf.umb.sk/ssamelova/metodika-zaujmovej-cinnosti-ls-seminar.html


Rovnako po zrušení činností v ŠKD sa modifikujú podmienky k ukončeniu - každý týždeň každý študent vyrobí videonávod s činnosťou, ktorú by inak realizoval v ŠKD.