Cieľ predmetu

Získať zručnosti v projektovaní a realizácii akčného výskumu a v plánovaní vlastného profesijného rozvoja.

Anotácia predmetu

Študent úspešným absolvovaním predmetu:

  1. vie vysvetliť teoretické poznatky z edukačných a sociálnych vied v kontexte výučby etickej výchovy v konkrétnej triede a špecifikuje odborno-metodický problém vo vzťahu ku konkrétnej triede.
  2. aplikuje teoretické poznatky a metódy akčného výskumu riešenia konkrétnych odborno-metodických problémov vo vybranej triede.
  3. vytvorí koncepciu výučby etickej výchovy na sekundárnom stupni vzdelávania s uplatnením špecifickej stratégie (vychádzajúcej z jedného z reflexívneho modelu výučby) s cieľom riešenia odborno-metodického problému.
  4. analyzuje vlastnú výučbu vo vzťahu k riešeniu odborno-metodického problému a cieľov výučby ako komplexného celku, ale aj vo vzťahu k jednotlivým segmentom/elementom výučby či problémových situácií (výchovné problémy, nenaplnenie cieľov, učebných požiadaviek, zlyhanie disciplíny a pod.)
  5. navrhuje alternatívne riešenia vymedzeného odborno-metodického problému, resp. problémovej situácie.
  6. Vytvorí vlastný koncept výučby etickej výchovy pre vybranú triedu.
  7. Aplikuje model profesionálneho rozvoja učiteľa ako reflektívneho praktika na vlastný profesijný sebarozvoj s ohľadom na kompetenčný profil učiteľa.
  8. Vytvorí model vlastného profesionálneho sebarozvoja.

Obsah predmetu

Reflexívne modely výučby

2 – 5

  • Modely výučby etickej výchovy. Špecifická stratégia výučby etickej výchovy zameraná na hodnotovú reflexiu. Voľba špecifických metód a organizačných foriem vo vzťahu k jednotlivým fázam výučby etickej výchovy, stanovených cieľov a riešeniu odborno-metodických problému.
  • Hodnotenie v etickej výchove. Návrh hodnotiacich kritérií
  • Vymedzenie odborno-metodického problému a tvorba vlastnej koncepcie výučby.

  1.  

Akčný výskum v etickej výchove

6 – 9

  • Identifikácia výskumného problému. Tvorba cieľov, úloh a výskumných otázok. Metódy akčného výskumu. Voľba metodiky akčného výskumu. Vzťah akčného výskumu a profesijného rozvoja učiteľa (ako reflexívneho praktika).
  • Spôsob interpretácie výsledkov akčného výskumu vo vzťahu k reflexii vlastnej pedagogickej praxi.

 

Profesijný rozvoj učiteľa metodikou AAA (Janík a kol., 2011).

10 – 12

  • Metodika AAA. Model ALACT ako základ špirály profesijného rozvoja.
  • Kompetenčný profil učiteľa.
  • Plánovanie vlastného profesionálneho sebarozvoja.

 

 

Hodnotenie predmetu – 100 bodov

Hodnotenie predmetu bude udelené na základe splnenia požiadaviek priebežného hodnotenia

Projekt akčného výskumu

10b + 30b

Obsahuje:

-          Teoretické a metodologické východiská akčného výskumu (predmet, cieľ, metódy)

-          Grafické znázornenie výsledkov akčného výskumu

-          Interpretácia výsledkov akčného výskumu

-          Formulovanie záverov a odporúčaní pre vlastnú pedagogickú prax

 

-          absolvovaná povinná konzultácia k vytvorenému projektu výučby (10b)

Koncepcia vlastného profesijného rozvoja

20b

Aktívna účasť na seminároch

20b + 20b

-          Spoločný skupinový projekt Návrh systému hodnotenia v etickej výchove

-          Vzájomné hodnotenie podielu členov skupiny na tvorbe spoločného výstupu