Podľa učebného plánu pre štúdium učiteľstva výchovných a umelecko-výchovných predmetov majú študenti absolvovať v priebehu Mgr. štúdia pedagogickú prax. Za organizáciu praxe zodpovedá gestor štúdia, za obsahovú náplň a kontrolu pedagogickej praxe v predmete etická výchova zodpovedá v AR 2020/2021 Mgr. Petra Fridrichová, PhD. (petra.fridrichova@umb.sk)

Rozsah praxe: min. 6 hodín, max. 20 hodín
Miesto praxe: podľa priradenia v ZŠ alebo SŠ
Spôsob realizácie:

Náčuvy u cvičnej učiteľky a rozbory hospitovaných hodín. Všetci študenti absolvujú min. 8 hodín náčuvov u cvičného učiteľa a 4 hodín rozborov, spolupráce, príp. asistencie s cvičnou učiteľkou na príprave na vyučovaní, administratívnych činnostiach spojených s prezenčnou alebo dištančnou výučbou, a pod. Študenti a študentky spolupracujú s učiteľom alebo učiteľkou aj na príprave na mimoškolských aktivít a zúčastňujú sa ich.

Súčasťou hodín praxe môže byť aj individuálne doučovanie alebo facilitácia žiakov a žiačok ako pomoc pri prekonávaní problémov s učením v dôsledku prerušeného vyučovania. Doučovanie žiakov a žiačok môže byť realizované v rámci takých predmetov, v ktorých študent alebo študentka dokáže pomôcť, teda aj mimo aprobačných predmetov. Študent v tomto prípade nezastupuje učiteľa, ale je podporou pre žiaka, pomáha mu prekonávať problémy pri učení, udržiava jeho motiváciu a pod.

Organizácia praxe: skupinová po 3 študentov v jednej skupine
Pokyny pre študentov odboru etická výchova na priebežnej náčuvovej praxi v 1. semestri Mgr. štúdia
V rámci priebežnej pedagogickej praxe študenti realizujú nasledovné činnosti:

  • na 1 VH realizuje pozorovanie dvojica študentov a je potrebné dodržať všetky protiepidemiologické zásady definované školou,
  • štruktúrované pedagogické pozorovanie s reflexiou min. 8 vyučovacích hodín etickej výchovy cvičnej učiteľky (protokol z pedagogického pozorovania),
  • rozbor a spolupráca s cvičnou učiteľkou na príprave na vyučovanie, administratívnych a iných úkonov spojených s výučbou etickej výchovy prezenčne alebo dištančne, príp. asistencia na výučbe v rozsahu 4 hodín,
  • pedagogická diagnostika triedy,
  • pedagogická diagnostika jedného vybraného žiaka počas praxe, jeho pedagogická diagnostika so zameraním na jeho individuálne potreby – spracovaná spoločne skupinou na pedagogickej praxi – zachovať anonymitu žiaka!
  • oboznámenie sa s didaktickým materiálmi etickej výchovy, časovo-tematickými plánmi (alebo tematickými plánmi), na základe ktorých sa učiteľ pripravuje na výučbu (metodické príručky, odborné publikácie a iné informačné zdroje), taktiež s didaktickým materiálom, ktoré využívajú žiaci a žiačky v priebehu výučby a vypracovanie ich charakteristiky a návrhov smerujúcich k zlepšeniu existujúceho stavu,
  • spolupráca s cvičným učiteľom alebo učiteľkou na príprave a podľa potreby aj realizácie mimoškolských aktivít, príp. na dištančnom vzdelávaní,
  • voliteľné: individuálne konzultácie pre žiakov na prekonávanie problémov spojených s prerušeným vyučovaním (realizované aj mimo cvičnej školy, napr. v mieste bydliska).