Názov predmetu: Psychológia zážitkového učenia
Forma výučby: Seminár
Typ predmetu: B
Počet kreditov: 3
Odporúčaný semester/trimester štúdia: 2.
Stupeň štúdia: II.
b) záverečné hodnotenie:Na získanie hodnotenia A je potrebné získať v najmenej 37 bodov, na získanie hodnotenia B
najmenej 33 bodov, na hodnotenie C najmenej 30 bodov, na hodnotenie D najmenej 27 bodov a na
hodnotenie E najmenej 25 bodov. Kredity nebudú udelené študentovi, ktorý z niektorej časti získa
menej ako 5 bodov.
Podmienky na ukončenie predmetu - platí len pre študentov, ktorí sa nezúčastnili prezenčnej formy vzdelávania. Podmienkou bude spracovanie semestrálnej práce s obsahom:
1. Teoretické východiská zážitkového vzdelávania a vyučovania, aktivizujúce metódy a ich význam vo vzdelávaní dospelých, charakteristika štruktútovaných hier, treba vychádzať z osnovy predmetu (uvedená nižšie)
3. Podrobný popis minimálne troch aktivít (štruktúrovaných hier):
- Názov aktivity
- Primárny cieľ aktivity + sekundárne ciele, s popisom, aké kompetencie sa u účastníkov rozvíjajú
- Odhadované časové trvanie aktivity
- Pomôcky
- Podmienky - individuálna vs. skupinová práca, prostredie, v ktorom aktivita prebieha
- Podrobný popis aktivity, jej priebeh
- Záverečná hodnotová, resp. osobná reflexia - uviesť otázky, ktoré budú kladené účastníkom.
Charakteristika zážitkového učenia, metódy zážitkového učenia.
Štruktúrovaná hra ako základ zážitkového učenia a vyučovania, jej kritériá a spôsoby realizá-cie.
Základné princípy humanistickej psychológie a jej vzťah k zážitkovému učeniu. Vrcholové zážitky,
koncept „flow“.
Kolbov cyklus zážitkového učenia a jeho aplikácia v práci s dospelými.
Osobnostný rast na základe zážitku a skúsenosti, vzťah ku kvalite života. Sebareflexia a reflexia
v zážitkovom učení.
Psychosociálne učenie v skupine. Psychosociálne zručnosti andragóga pri aplikovaní metód ZU.
Riziká a kritické situácie v skupine pri aplikovaní ZU, ich prevencia a riešenie.
Odporúčaná literatúra:
BEDNAŘÍK, A. a kol. 1998. Tréning hrou. Bratislava : Centrum prevencie a riešenia konflik-tov,
PDCS, 1998. (dostupné na internete: www.pdcs.sk/publikacie)
HERMOCHOVÁ, S. 2006. Teambuilding. Praha : Grada, 2006.
KIRCHNER, J. 2009. Psychologie prožitku a dobrodružství pro pedagogiku a psychoterapii.
Brno : Computer Press, 2009.
KYRIACOU, CH. 1996. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996.
ORAVCOVÁ, J. – KARIKOVÁ, S. 2011. Psychológia v edukácií. Banská Bystrica : PF UMB,
2011.
PELÁNEK, R. 2008. Příručka instruktora zážitkových akcií. Praha : Portál, 2008.
STEWART, J. – COUPER, D. 2008. Vyřešeno! 40 aktivity prozvládání obtížných situácí. Brno :
Computer Press, 2008.
Poznámka: vzhľadom na súčasnú situáciu odporúčam pracovať s elektronickými zdrojmi (dostupné aj na webových stránkach Univerzitnej knižnice UMB).
Semestrálnu prácu je potrebné zaslať v elektronickej podobe na moju e-mailovú adresu: sona.karikova@umb.sk.
Termín: 15.5-2020