Možnosti zápisu do kurzu

Výsledky vzdelávania

študent úspešným absolvovaním predmetu: V kognitívnej oblasti: 1. získa systémové vedomosti potrebné k vykonávaniu učiteľského povolania a školskú súborovú prax v rámci osnovy predmetu 2. je schopný orientovať sa v učebniciach Hv pre ZŠ, ovláda teoretický obsah obsiahnutý v učebniciach, ako aj skladby a piesne s jednoduchým harmonickým sprievodom (T,S,D,T) V afektívnej oblasti: 1. dokáže oceňovať hodnoty poznania danej hudobnej oblasti, vyjadriť vlastný postoj, sebahodnotenie ako aj hodnotenie v budúcej učiteľskej profesii V psychomotorickej oblasti: 1. Nadobudne praktické zručnosti v hre na zvolený hudobný nástroj, spevný hlasový prejav a základy klavírnej, 2. ovláda fyziológiu fonačného ústrojenstva a praktické posadenie hlasu, vie správne spevácky dýchať, uvoľniť fonačný aparát a uvedomiť si hlasovú rezonanciu a ostatné atribúty správneho vokálneho prejavu 3. dokáže aplikovať nadobudnuté vedomosti pri skvalitňovaní kultúry detského hlasového prejavu 4. dokáže do hry aplikovať charakteristické črty a spôsobom hry vyjadriť jednotlivé štýlové obdobia 5. ovláda správne držanie tela pri hre na hudobnom nástroji a správne postavenie ruky pri rôznych technikách hry.

L - Odporúčaná literatúra

KOLOŠTOVÁ, M. 2002. Postavenie hudby v príprave učiteľov hudobnej výchovy na PF UMB v Banskej Bystrici. In Postavení hudby v rámci současných kulturních aktivit : sborník z muzikologické konference JANÁČKIANA 2002. – Ostrava : Ostravská univerzita, 2002. – ISBN 80-7042-216-5. S. 128-131. 

KORÍNSKA, A. Piesne pre výchovu spevákov – výber. Prednesové skladby z obdobia romantizmu, 20. storočia a skladby súčasných autorov 

RANINEC, J. 1992. Hlasová výchova pre učiteľov. UK Bratislava 1992. RANINEC, J. 2003. Ľudský hlas a jeho kultivovanie. SAV Bratislava. 2. vydanie. 2003. 

SCHNEIDER-TRNAVSKÝ, M. Slovenské národné piesne. Zväzok 1 -5. 

ŠIMOVÁ, O. 1997. Teória hudobnej výchovy. Základy teórie vokálnej interpretácie. UK Bratislava 1997. 

VACCAI, N. Metodo practico. Edition Peters. Nr. 2073. 

VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. 1997. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. PF Západočeské univerzity 1997. ISBN 80-7082-381-X.


SO - Stručná osnova predmetu

Vokálna časť: Reč a spev ako dve špecifické funkcie hlasu (podobnosti, rozdielnosti). Dychové, fonačné a modifikačné ústrojenstvo. Fonácia a hlasové začiatky. Druhy hlasu, hlasové rozsahy, registre. Detský hlas. Mutácia a jej fázy. Druhy speváckej artikulácie – legato, portamento, glissando, staccato, tenuto. Mezza voce. Messa di voce. Voix mixte. Neutralizácia a vyrovnávanie vokálov. Melodické ozdoby. Prednes, frázovanie, výraz. Princíp ideomotoriky a jeho využitie vo vokálnom prejave. Poruchy hlasu a hlasová hygiena.

Samoprihlásenie sa do kurzu (Študent)
Samoprihlásenie sa do kurzu (Študent)