1. autor a čitateľ – učiteľ ako čitateľ; študent ako autor (autorský plurál a inkluzívny plurál,
neosobné vyjadrovanie, autor v prvej osobe singuláru)
2. stratégie písania s ohľadom na ďalšie subjekty v texte – interaktívna povaha textu; ohľad
na vedeckú obec; stratégia zdvorilosti, kritické a polemické stratégie, obraznosť v texte a
iné stratégie uvoľnenia
3. logické vzťahy medzi vetami, názov a štruktúra textu – rôzne typy a stratégie názvov
eseje; základné vlastnosti štruktúry textu; kompozičná štruktúra textu; model IMRAD;
konzistentnosť, kontradikcia, kontrárne a kontradiktorické vety; expresívna sila viet
4. argumentácia v písaní a čítaní – aké argumenty používať v eseji, rozdiel medzi platným,
správnym a presvedčivým argumentom, ako predostrieť presvedčivý argument
5. písanie textu – ako si vybrať tému; výskum a písanie; techniky písania (písanie pomocou
osnovy, postupné rozpracovanie témy, pojmové poznámky); výstavba odsekov; orientátory
a podnázvy v texte; uhladzovanie textu (segmentácia textu a jeho hierarchia)
6. vertikálne členenie textu – druhy doplňujúcich zložiek textu a spôsoby ich uvádzania; citácie
v texte; bibliografické odkazy; príklady a ilustrácie; sprievodný aparát (prílohy, registre,
zoznam tabuliek a pod.)
7. stratégie analytického písania – časť I.: definície; rozlíšenia; analýza
8. stratégie analytického písania – časť II.: dilemy; protipríklady; reductio ad absurdum;
dialektické zdôvodnenie
9. koherencia textu – druhy koherenčných vzťahov; tematické vzťahy (rozvíjanie tematickej
línie, typy tematických postupností); obsahovo-logické vzťahy (príčinné vzťahy, časové
vzťahy a vzťahy súradného charakteru); kompozičné vzťahy a funkcie
10. kritériá obsahu – hľadanie pravdy; odvolávanie sa na autoritu; bremeno dôkazu; úspornosť
vs. rozvinutosť textu; zhustenosť vs. uvoľnenosť textu; zrozumiteľnosť, jasnosť a prehľadnosť
textu; jednoznačnosť, určitosť a presnosť textu; objektívnosť a vecnosť textu