1. autor a čitateľ – učiteľ ako čitateľ; študent ako autor (autorský plurál a inkluzívny plurál, 

neosobné vyjadrovanie, autor v prvej osobe singuláru)

 2. stratégie písania s ohľadom na ďalšie subjekty v texte – interaktívna povaha textu; ohľad 

na vedeckú obec; stratégia zdvorilosti, kritické a polemické stratégie, obraznosť v texte a

iné stratégie uvoľnenia

 3. logické vzťahy medzi vetami, názov a štruktúra textu – rôzne typy a stratégie názvov 

eseje; základné vlastnosti štruktúry textu; kompozičná štruktúra textu; model IMRAD;

konzistentnosť, kontradikcia, kontrárne a kontradiktorické vety; expresívna sila viet

 4. argumentácia v písaní a čítaní – aké argumenty používať v eseji, rozdiel medzi platným,   

správnym a presvedčivým argumentom, ako predostrieť presvedčivý argument

 5. písanie textu – ako si vybrať tému; výskum a písanie; techniky písania (písanie pomocou 

osnovy, postupné rozpracovanie témy, pojmové poznámky); výstavba odsekov; orientátory

a podnázvy v texte; uhladzovanie textu (segmentácia textu a jeho hierarchia)  

 6. vertikálne členenie textu – druhy doplňujúcich zložiek textu a spôsoby ich uvádzania; citácie 

v texte; bibliografické odkazy; príklady a ilustrácie; sprievodný aparát (prílohy, registre,

zoznam tabuliek a pod.) 

 7. stratégie analytického písania – časť I.: definície; rozlíšenia; analýza

 8. stratégie analytického písania – časť II.: dilemy; protipríklady; reductio ad absurdum; 

dialektické zdôvodnenie

 9. koherencia textu – druhy koherenčných vzťahov; tematické vzťahy (rozvíjanie tematickej 

línie, typy tematických postupností); obsahovo-logické vzťahy (príčinné vzťahy, časové

vzťahy a vzťahy súradného charakteru); kompozičné vzťahy a funkcie 

10. kritériá obsahu – hľadanie pravdy; odvolávanie sa na autoritu; bremeno dôkazu; úspornosť 

vs. rozvinutosť textu; zhustenosť vs. uvoľnenosť textu; zrozumiteľnosť, jasnosť a prehľadnosť

textu; jednoznačnosť, určitosť a presnosť textu; objektívnosť a vecnosť textu