Texty informačného listu

PA - Podmienky na absolvovanie predmetu

Na celkové záverečné hodnotenie predmetu A musí študent/ka získať 100-94% (výborne), na hodnotenie B 93-87% (veľmi dobre), na hodnotenie C 86-80% (dobre), na hodnotenie D 79-73% (uspokojivo), na hodnotenie E 72-65% (dostatočne). Za 64% a menej študent/ka získava hodnotenie Fx (nedostatočne).

VV - Výsledky vzdelávania

1. Študent/ka má osvojené základné vedomosti zo vzdelávacej oblasti Umenie a kultúra, didaktiky hudby, hudobnej pedagogiky, hudobnej psychológie a  

2. Študent/ka pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy a základné pedagogické dokumenty hudobného a výtvarného vzdelávania. 

3. Študent/ka pozná taxonómiu vzdelávacích cieľov v hudobnej , didaktické zásady, vyučovacie stratégie, metódy a formy v obidvoch umelecko-výchovných predmetoch na primárnom stupni vzdelávania. 

4. Študent/ka dokáže získané vedomosti, schopnosti a zručnosti aplikovať v procesoch hudobného a výtvarného vzdelávania. 

5. Študent/ka vhodne volí a prispôsobuje stratégie a metódy vo výučbe vzhľadom na individuálne výchovno-vzdelávacie potreby žiaka a dynamiku učenia sa skupiny žiakov. 6. Študent/ka dokáže urobiť analýzu hudobnej informácie a výtvarného diela.

L - Odporúčaná literatúra

1. Banáš, J. (1989). Didaktika výtvarnej výchovy. SPN. 2. Balcárová, B. (2013). Teória a prax integratívnej hudobnej výchovy.:Prešovská univerzita v Prešove. 3. Baranová, E. (2000). Hudobná edukácia v základnej škole, zaujímavosti, zákonitosti hudobnej edukácie. PF UMB. 4. Felix, B., & Langsteinová, E. (2013). Učebnice hudobnej výchovy pre 1.-4. ročník ZŠ. SPN. 5. Fridman, L. (2020). Kapitoly didaktiky hudby. Belianum. 6. Husár, J. (2007). Komunikácia vo výtvarnom jazyku. PF UMB. 7. Kolektív autorov. (1991). Didaktika hudobnej výchovy – hudobné činnosti. PF UMB. 8. Kološtová, M. (2015). Hudobná edukácia v príprave učiteľov primárneho vzdelávania so zameraním na vysokoškolské prostredie PF UMB v Banskej Bystrici. Edukacja-Muzyka-Kultura: implikacje pedagogiczne i historyczne, 15, (pp. 99-110). 9. Kološtová, M. (2014). Vokálna intonácia a vokálna tvorivosť v primárnom vzdelávaní. In Zborník príspevkov Kreatywność w edukacji muzycznej (pp.109-117). Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora. 10. Pondelíková, R. (2020). Plánujeme, realizujeme a hodnotíme procesy výtvarnej výchovy. Belianum. 11. Pondelíková, R., & Lipárová, L. (2020). Didaktika výtvarnej edukácie 2. Belianum. 12. Sedlák, F., & Siebr, R. (1988). Didaktika hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. SPN. 13. Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Karolinum.

PJ - Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský, anglický

PZ - Časová záťaž študenta

120 hodín, z toho: semináre: 26 hodín, cvičenia: 26 hodín, 30 hodín tvorba predmetových portfólií, 20 hodín tvorba projektu modelovej prípravy, 18 hodín samoštúdium a príprava na test.

P - Priebežné hodnotenie

Študent/ka vypracuje a odovzdá súbor modelových príprav koncipovaných do hudobno-edukačného projektu (max. 20 bodov), vzorový prednes detskej piesne so sprievodom hudobného nástroja (10 bodov), individuálna hlasová rozcvička (10 bodov). Minimálny počet bodov z priebežného hodnotenia, ktorý umožňuje študentovi, aby bol klasifikovaný v záverečnom hodnotení je 20 bodov. Študent/ka vypracuje a odovzdá súbor modelových príprav koncipovaných do výtvarno-edukačného projektu (max. 20 bodov). Študent/ka vypracuje a odovzdá návrh tematického výchovno-vzdelávacieho plánu (max 30 bodov).

Z - Záverečné hodnotenie

Vyžaduje sa prezentácia uvedených výsledkov vzdelávania aspoň na štandardnej úrovni. Záverečné hodnotenie pozostáva zo súčtu získaných bodov v priebežnom hodnotení a výsledkov testov (max. 20 (10 + 10) bodov) v rozsahu obsahovej osnovy predmetu.

SO - Stručná osnova predmetu

Hudobná časť: 1. Identifikácia základných problémov teórie a praxe didaktiky hudby so zameraním na primárny stupeň vzdelávania. 2. Obsahové a výkonové východiská hudobnej výchovy v ZŠ. 3. Organizačná štruktúra hodiny hudobnej výchovy, základné pedagogické dokumenty, formy a metódy hudobno-edukačnej práce. 4. Súčasná koncepcia vyučovania hudobnej výchovy na ZŠ. 5. Kreativita ako edukačný princíp v hudobných činnostiach v ZŠ. 6. Vokálne činnosti a ich praktická aplikácia na hodinách Hv v ZŠ. 7. Metodika práce s detskou piesňou a spôsoby jej osvojovania. 8. Inštrumentálne činnosti, hra na detských nástrojoch a ich zmysluplné zapájanie do súboru hudobných aktivít. 9. Metodika percepcie hudby, identifikácia základných pojmov (recepcia, percepcia, apercepcia). Metodika hudobno-pohybových činností. 10. Tvorivá hudobná dramatika ako integrujúci faktor všetkých hudobných činností. 11. Komplexná výchova a polyestetické koncepty výchovy a vzdelávania (možnosti ich aplikácie v hudobnej edukácii).