Cieľ:

Obsahom predmetu je kritické čítanie literárnohistorických, teoretických a kritických textov reagujúcich na estetické a poetologické iniciatívy v slovenskej literatúre prvej polovice 20. storočia. Práca s vybranými textami popredných slovenských literárnych vedcov od M. Bakoša až po V. Marčoka.

Literatúra: infolist

Hodnotenie:

SP (100 bodov)

Témy seminárnych prác (rozsah 10 norm. strán)

Kritické čítanie vybraných literárnovedných textov 1

1.    Kongres slovenských spisovateľov (1936) – nastolené problémy a význam pre rozvoj kritického myslenia

2.    Záujmová oblasť a metodologický prístup k skúmanej problematike v publikácii O. Čepana Literárne dejiny a literárna veda (2002)

3.    Štrukturalizmus v slovenskej literárnej vede – genéza, vývoj, charakter, význam

4.    S. Šmatlák: Dnešná problematika socialistického realizmu vs. V. Marčok:

5.    K. Rosenbaum: Zápas o socialistický charakter literatúry vs. V. Marčok:

6.    D. Okáli: O prekonávaní krízy v našej literatúre vs. V. Marčok:

Seminárna práca - požiadavky

1.    sa orientuje na riešenie problému/ov ,a tov parciálnom i širšom zmysle, „problémovosť“ zachytená už v jej názve,

2.    vychádza z logickej obsahovej štruktúry (stručné priblíženie problematiky, stav súčasného reflektovania, postup, vlastné riešenie problematiky, výsledok, upozornenie na nevyriešené problémy – odôvodnenie, návrh riešení),

3.    použitý odborný štýl,

4.    študent zvládne prácu s odbornou literatúrou (výber 3 a viac dokumentov, citovanie, parafrázovanie podľa platných zásad citovania, zoznam bibliografických odkazov,

5.    čo najmenej využívať publikácie syntetického a popularizačného charakteru, slovníky či neoverené a pochybné internetové zdroje,

6.    je samostatným výtvorom študenta, v ktorom sú evidentné vlastné a prevzaté myšlienky,

7.    rozsah odporúča vyučujúci,

8.    ak je súčasťou diskusie na seminári, študent (autor práce) si pripraví minimálne 2 otázky do diskusie o spracovanom probléme.