Cieľ:
Obsahom predmetu je kritické čítanie literárnohistorických, teoretických a kritických textov reagujúcich na estetické a poetologické iniciatívy v slovenskej literatúre prvej polovice 20. storočia. Práca s vybranými textami popredných slovenských literárnych vedcov od M. Bakoša až po V. Marčoka.
Literatúra: infolist
Hodnotenie:
SP (100 bodov)
Témy seminárnych prác (rozsah 10 norm. strán)
Kritické čítanie vybraných literárnovedných textov 1
1. Kongres slovenských spisovateľov (1936) – nastolené problémy a význam pre rozvoj kritického myslenia
2. Záujmová oblasť a metodologický prístup k skúmanej problematike v publikácii O. Čepana Literárne dejiny a literárna veda (2002)
3. Štrukturalizmus v slovenskej literárnej vede – genéza, vývoj, charakter, význam
4. S. Šmatlák: Dnešná problematika socialistického realizmu vs. V. Marčok:
5. K. Rosenbaum: Zápas o socialistický charakter literatúry vs. V. Marčok:
6. D. Okáli: O prekonávaní krízy v našej literatúre vs. V. Marčok:
Seminárna práca - požiadavky
1. sa orientuje na riešenie problému/ov ,a tov parciálnom i širšom
zmysle, „problémovosť“ zachytená už v jej názve,
2. vychádza z logickej obsahovej štruktúry (stručné priblíženie problematiky, stav súčasného reflektovania, postup, vlastné riešenie problematiky, výsledok, upozornenie na nevyriešené problémy – odôvodnenie, návrh riešení),
3. použitý odborný štýl,
4. študent zvládne prácu s odbornou literatúrou (výber 3 a viac dokumentov, citovanie, parafrázovanie podľa platných zásad citovania, zoznam bibliografických odkazov,
5. čo najmenej využívať publikácie syntetického a popularizačného charakteru, slovníky či neoverené a pochybné internetové zdroje,
6. je samostatným výtvorom študenta, v ktorom sú evidentné vlastné a prevzaté myšlienky,
7. rozsah odporúča vyučujúci,
8. ak je súčasťou diskusie na seminári, študent (autor práce) si pripraví minimálne 2 otázky do diskusie o spracovanom probléme.