Tento predmet je zameraný praktickú aplikáciu tvorby verejných prejavov, komunikačných zručností vo variabilných školských situáciách. V oblasti umeleckého prednesu sa zameriava aj na teoretickú a metodicko-praktickú prípravu študentov ako budúcich učiteľov, aby dokázali zorganizovať a viesť na svojej škole recitačný krúžok a pripravovať individuálny prednes žiakov. Okrem toho študenti získajú aspoň čiastočnú kompetenciu v hodnotení umeleckého prednesu.
Obsah: Rečnícky štýl. Tvorba verejného prejavu v špecifických školských komunikáciách. Umelecký
prednes ako špecifický typ ústnej komunikácie. Základná charakteristika
umeleckého prednesu. Všeobecná teoreticko-metodologická a didaktická
problematika (výber textu, práca s textom, interpretácia textu, metódy
práce s recitátorom). Výrazové prostriedky recitátora: verbálne,
poprijazykové, kinetické. Recitačné štýly. Individuálna interpretácia
umeleckého textu. Osobitosti prednesu poézie a prózy. Špecifiká detského prednesu. Prednes vecného textu. Hodnotenie prednesu. Literatúra: Bekéniová, Ľ.: Kultivovanie jazyka a reči detského recitátora. Dostupné na: http://www.mpc-edu.sk/library/files/bekeniova_kultivovanie.pdf Čajková, J.: Ako formovať umelecký prednes. Bratislava : MPC, 2013. Dostupné na: http://www.mpc-edu.sk/library/files/j.__ajkov__ako_formova__umeleck__prednes.pdf Čajková, J.: Recitátor a tvorba. Findra J. – Tvrdoň E. : Ústny prejav a umelecký prednes. Bratislava : SPN, 1986. Findra J. : Umenie prednesu. Bratislava : SPN, 1973. Findra, J.: Stavba a prednes rečníckeho prejavu. Martin, 1989. Lesňák, R.: Umenie živého slova. Bratislava, Veda Vydavateľstvo SAV 1980. Mistrík J. Hovory s recitátorom. Martin : Matica slovenská, 1971. Mistrík J. Úvahy s recitátorom. Martin : Matica slovenská, 1974. Weidler
Ernest: Magično divadla poézie. Úvahy o premene literárneho diela na
scénické Krajské osvetové stredisko v Bratislave, 1976. Témy: Čo je umelecký prednes? Charakteristika rečového (umeleckého) prejavu. Znaky a typy ústneho umeleckého prejavu. Typy súťaží. Špecifickosť hlasovej tvorby a jej hlavné sféry, hlas ako nástroj sprostredkovania jazykových výtvorov človeka. Dramaturgia prednesu. Práca s textovou predlohou. Interpretácia textu a hlasová realizácia textu Výklad literárneho textu pri detskom prednese. Výber
predlohy (primeranosť, myšlienková a umelecká náročnosť). Osvojenie
žánrových a štýlových zvláštností, úprava textu na prednes). Vlastná interpretácia (osobné poňatie, aktualizácia zámeru a poslanie textu, rozčlenenie textu). Výrazové prostriedky prednesu. Jazykové prostriedky, technika reči, čistota a kultúra reči. Intonačné prostriedky (melódia) Intonačné prostriedky (prízvuk, dôraz). Mimoslovné prostriedky Mimoslovné prostriedky (spev, hudba, zvuk, mimika, gesto, pohyb, svetlo, kostým). Výstavba prednesu Temporytmické činitele, frázovanie, pauzovanie, (tempo, pauza, rytmus).