Tento predmet je zameraný praktickú aplikáciu tvorby verejných prejavov, komunikačných zručností vo variabilných školských situáciách. V oblasti umeleckého prednesu sa zameriava aj na teoretickú a metodicko-praktickú prípravu študentov  ako budúcich učiteľov,  aby dokázali zorganizovať a viesť na svojej škole recitačný krúžok a pripravovať individuálny prednes žiakov. Okrem toho študenti získajú aspoň čiastočnú kompetenciu v hodnotení umeleckého prednesu.

Obsah:

Rečnícky štýl. Tvorba verejného prejavu v špecifických školských komunikáciách. Umelecký prednes ako špecifický typ ústnej komunikácie. Základná charakteristika umeleckého prednesu. Všeobecná teoreticko-metodologická a didaktická problematika (výber textu, práca s textom, interpretácia textu, metódy práce s recitátorom). Výrazové prostriedky recitátora: verbálne, poprijazykové, kinetické. Recitačné štýly. Individuálna interpretácia umeleckého textu. Osobitosti prednesu poézie a prózy. Špecifiká detského prednesu. Prednes vecného textu. Hodnotenie prednesu.

Literatúra:

Bekéniová, Ľ.: Kultivovanie jazyka a reči detského recitátora. Dostupné na: http://www.mpc-edu.sk/library/files/bekeniova_kultivovanie.pdf

Čajková, J.: Ako formovať umelecký prednes. Bratislava : MPC, 2013. Dostupné na: http://www.mpc-edu.sk/library/files/j.__ajkov__ako_formova__umeleck__prednes.pdf

Čajková, J.: Recitátor a tvorba.

Findra J. – Tvrdoň E. : Ústny prejav a umelecký prednes. Bratislava : SPN, 1986.

Findra J. : Umenie prednesu. Bratislava : SPN, 1973.

Findra, J.: Stavba a prednes rečníckeho prejavu. Martin, 1989.

Lesňák, R.: Umenie živého slova. Bratislava, Veda Vydavateľstvo SAV 1980.

Mistrík J. Hovory s recitátorom. Martin : Matica slovenská, 1971.

Mistrík J. Úvahy s recitátorom. Martin : Matica slovenská, 1974.

Weidler Ernest: Magično divadla poézie. Úvahy o premene literárneho diela na scénické Krajské osvetové stredisko v Bratislave, 1976.

 Témy:

  1. Čo je umelecký prednes? Charakteristika rečového (umeleckého) prejavu.

  2. Znaky a typy ústneho umeleckého prejavu. Typy súťaží.

  3. Špecifickosť hlasovej tvorby a jej hlavné sféry, hlas ako nástroj sprostredkovania jazykových výtvorov človeka.

  4. Dramaturgia prednesu. Práca s textovou predlohou.

  5. Interpretácia textu a hlasová realizácia textu

  6. Výklad literárneho textu pri detskom prednese.

  7. Výber predlohy (primeranosť, myšlienková a umelecká náročnosť). Osvojenie žánrových a štýlových zvláštností, úprava textu na prednes).

  8. Vlastná interpretácia (osobné poňatie, aktualizácia zámeru a poslanie textu, rozčlenenie textu).

  9. Výrazové prostriedky prednesu.

  10.  Jazykové prostriedky, technika reči, čistota a kultúra reči.

  11. Intonačné prostriedky (melódia)

  12.  Intonačné prostriedky (prízvuk, dôraz).

  13. Mimoslovné prostriedky

  14. Mimoslovné prostriedky  (spev, hudba, zvuk, mimika, gesto, pohyb, svetlo, kostým).

  15. Výstavba prednesu

  16. Temporytmické činitele, frázovanie, pauzovanie, (tempo, pauza, rytmus).