VV - Výsledky vzdelávania

študent úspešným absolvovaním predmetu: Formovanie teoretických a praktických odborných kompetencií učiteľa hudby a hudobnej výchovy z oblasti prvej polovice 20.storočia v kontexte dejín hudobnej kultúry. V kognitívnej oblasti:  Osvojí si základné vedomosti z oblasti: Vie začleniť obdobie prvej polovice 20. storočia do kontextu dejín hudobnej kultúry. Vie definovať hudobné formy a druhy daného obdobia DHK. Vie definovať funkciu hudby v danom období DHK. Vie charakterizovať dané obdobie DHK. Vie definovať charakter hudby daného obdobia. Dokáže sa orientovať v tvorbe jednotlivých skladateľov hudby 20. storočia.  Vie vysvetliť jednotlivé pojmy a vzťahy hudby 20. storočia v kontexte dejín hudobnej kultúry. Vie charakterizovať a definovať základné hudobno-historické fakty, pojmy, hudobné formy a druhy v kontexte dejín hudby tohto obdobia.  Dokáže uplatniť získané vedomosti o hudobnej kultúre 20. storočia vo svete a na území Slovenska vo vyučovacom procese.  Dokáže rozvíjať schopnosti súvisiace s vnímaním a hodnotením hudobného diela a zručnosti v používaní odbornej terminológie pri verbálnom a písomnom prejave a pri formovaní kultivovaného prejavu. V afektívnej oblasti dokáže oceňovať hodnoty poznania v danom období DHK. Dokáže presadzovať hodnoty vybraných artefaktov z daného obdobia DHK.

L - Odporúčaná literatúra

SMOLKA, J.: Dějiny hudby. Praha : Togga, 2001. ABRAHAM, G.: Stručné dejiny hudby. Bratislava : Hudobné centrum, 2004. MICHELS, U: Encyklopedický atlas hudby. Praha : NLN, 2000. BURROWS, J.: Klasická hudba. Bratislava : Slovart, 2008. RYBARIČ, R. Európske súvislosti slovenskej hudby. Bratislava : Veda, 1990. Ed. Oskár ELSCHEK: Dejiny slovenskej hudby. Bratislava : SAV, 1996 JANEK, M.: Dejiny slovenskej hudby. Banská Bystrica : PF UMB, 1996. KOHOUTEK, C.: Hudební kompozice. Novodobé kompoziční směry z hlediska skladatele. Praha, SUPRAPHON, 1989. MARTINÁKOVÁ, Z. – všetky čísla časopisu Hudobný život 2001. HRČKOVÁ, N.: Dejiny hudby VI. Hudba 20. storočia (1). Bratislava : Ikar, 2005. HRČKOVÁ, N.: Dejiny hudby VI. Hudba 20. storočia (2). Bratislava : Ikar, 2006. BURLAS, Ladislav: Formy a druhy hudobného umenia (SHV, Bratislava 1962)


P - Priebežné hodnotenie

Tvorba a prezentácia seminárnych prác (30% ), , dochádzka (10 %), záverečný test (60 %).

Z - Záverečné hodnotenie

Súčet bodov zo všetkých činností: aktívna účasť na seminároch a záverečný test. Na získanie hodnotenia A je potrebné získať v súčte najmenej 92 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 84 bodov, na hodnotenie C najmenej 76 bodov, na hodnotenie D najmenej 68 bodov a na hodnotenie E najmenej 60 bodov. Kredity nebudú udelené študentovi, ktorý v celkom súčte bodov získa menej ako 60 bodov.

SO - Stručná osnova predmetu

Kategorizácia hudby 20. storočia. Zákonitosti, umelecké hnutia. 

Expresionizmus a druhá viedenská škola (Schönberg, Berg, Webern). 

Neoklasicizmus, neofolklorizmus, obrat k modelom minulosti (Stravinskij, Bartók, Janáček, Szymanowski, Prokofjev, Hindemith, Orff, Šostakovič, Britten). 

Futurizmus v hudbe – Busoni, Rusollo, Cowell, Varèse. Parížska šestka, Mladé Francúzsko (Messiaen, Lesur, Jolivet, Baudrier). 

Americký prínos – Copland, Barber, Bernstein, Carter, Holst. 

Zakladatelia Slovenskej národnej hudby (Alexander Moyzes, Eugen Suchoň, Ján Cikker).