Cieľom kurzu Propedeutika muzikológie - časť hudobná pedagogika je získať základné vedomosti v systematike hudobnej pedagogiky, vedieť vysvetliť predmet, metódy, porozumieť cieľom HUPE. Osvojiť si hudobnopedagogickú terminológiu. Poskytnúť základný prehľad o nových smeroch a tendenciách HUPE v kontexte hudobnej edukácie na ZŠ. Formou: seminárnych prác rozpracovať výrazné osobnosti a systémy svetovej a domácej HUPE; ako alternatívne riešenie (v prípade záujmu) ponechávam:
1. krátke
prezentácie z rozboru starých učebníc hudobnej výchovy pre rôzne stupne
škôl
2. rozbory časopisov zameraných na problematiku hudobnej edukácie a pedagogiky (Hudební výchova, Múzy v škole, Slovenská hudba - štúdie a príspevky z umeleckej pedagogiky).
SYLABY PREDMETU
- Zaradenie HP do systému muzikologických disciplín. Vymedzenie pojmu, špecifikácia disciplíny.
- Predmet, metódy a ciele hudobnej pedagogiky.
- Reflexia, osobnosti a systémy svetovej HP (Dalcroze, Kodály, Orff, Suzuki, Yamaha).
- Profilácia slovenskej hudobnej pedagogiky.
- Školské koncepcie a reformy hudobnej výchovy v 20. storočí.
- Koncepcia polyestetickej výchovy a IHP W. Roschera, hodnotové aspekty.
- Integratívna hudobná pedagogika Wolfganga Roschera a Wolfganga Mastnaka.
- Tendencie HP v súčasnom období. Paradigmy hudobnej pedagogiky.
- Aplikácia komplexnej výchovy a jej možnosti v školskej praxi.
- Umelecká pedagogika, jej obsah a štruktúra.
- Nové smery v hudobnej edukácii na ZŠ – multikultúrna a enviromentálna výchova.