Cieľom kurzu Propedeutika muzikológie - časť hudobná pedagogika je získať základné vedomosti v  systematike hudobnej pedagogiky, vedieť vysvetliť predmet, metódy, porozumieť cieľom HUPE. Osvojiť si hudobnopedagogickú terminológiu. Poskytnúť základný prehľad o nových smeroch a tendenciách HUPE v kontexte hudobnej edukácie na ZŠ. Formou: seminárnych prác rozpracovať výrazné osobnosti a systémy svetovej a domácej HUPE; ako alternatívne riešenie (v prípade záujmu) ponechávam:

1. krátke prezentácie z rozboru starých učebníc hudobnej výchovy pre rôzne stupne škôl

2. rozbory časopisov zameraných na problematiku hudobnej edukácie a pedagogiky (Hudební výchova, Múzy v škole, Slovenská hudba - štúdie a príspevky z umeleckej pedagogiky). 

SYLABY PREDMETU

  1. Zaradenie HP do systému muzikologických disciplín. Vymedzenie pojmu, špecifikácia disciplíny.
  2. Predmet, metódy a ciele hudobnej pedagogiky.
  3. Reflexia, osobnosti a systémy svetovej HP (Dalcroze, Kodály, Orff, Suzuki, Yamaha).
  4. Profilácia slovenskej hudobnej pedagogiky.
  5. Školské koncepcie a reformy hudobnej výchovy v 20. storočí.
  6. Koncepcia polyestetickej výchovy a IHP W. Roschera, hodnotové aspekty.
  7. Integratívna hudobná pedagogika Wolfganga Roschera a Wolfganga Mastnaka.
  8. Tendencie HP v súčasnom období. Paradigmy hudobnej pedagogiky.
  9. Aplikácia komplexnej výchovy a jej možnosti v školskej praxi.
  10. Umelecká pedagogika, jej obsah a štruktúra.
  11. Nové smery v hudobnej edukácii na ZŠ – multikultúrna a enviromentálna výchova.