Podmienky absolvovania predmetu a tematické zameranie seminárov 

Všeobecná pedagogika – 2019/2020 

Názov:                                    Všeobecná pedagogika (1d-VPG-511)

Študijný odbor:                       Učiteľstvo akademických predmetov

Študijný program:                  Učiteľstvo pedagogiky 1. stupeň VŠ štúdia – Bc.

Zabezpečuje:                            PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.

Obdobie štúdia predmetu:    ročník:1.

                                                stupeň štúdia: 1. (Bc)

                                                odporúčaný semester: 2. – letný 

Forma výučby:                       prednáška (0), seminár (2)

Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách):  týždenný: 0/2; za obdobie štúdia: 26

Počet kreditov:                        4

Podmieňujúce predmety:        nie sú

Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: hodnotenie, kredity (100 bodov)

                                                

Požiadavky na udelenie hodnotenia:

Priebežné hodnotenie:

  • Aktívna účasť v prezenčnej aj dištančnej forme štúdia (cez aplikáciu zoom) ako podmienka absolvovania kurzu   80 %
  • pri absencii zúčastňovania sa kurzu viac ako 2 týždne, oboznámiť vyučujúcu 

- študenti s IŠP riešia podmienky individuálne s vyučujúcou na základe predloženého rozhodnutia o IŠP

Študentstvo má povinnosť používať v mailovej komunikácii konto pridelené UMB - pozor na momentálne zmenu konta

  • Spolu bodov:                                                                                                        100 bodov
  • Priebežné hodnotenie:                                                                                          50 bodov  
    •  seminárne práce – výber aspoň 2 tém :
      • Téma SP1  Správa z knižnice – max. 5b.
      • Téma SP2  Práca s legislatívnym dokumentom–pojmová mapa,(dvojica) 5b.
      • Téma SP3  Práca s literatúrou (dvojica) – max. 5b.
  • Téma SP4  Práca so zahraničnými databázami - max. 5b.
    •  Seba prezentácia v skupine: 5b.
    •  interaktívne aktivity v skupine – študent/ka si vyberie 1 z nasledovných ponúknutých:

-          Predstav mi mesto, kde študuješ                                                         25 bodov

-          Predstav mi súčasti školy, kde študuješ – priestory

-          Predstav mi súčasti školy, kde študuješ – ako funguje akademický senát (študentská časť)?

-          Predstav mi súčasti školy, kde študuješ – ako funguje akademický senát (zamestnanecká časť)?

-          Predstav mi život v škole, kde študuješ z pohľadu študentstva.

-          Predstav mi život v škole, kde študuješ z pohľadu učiteľstva.

  • Záverečné hodnotenie:                                                                                            50 bodov          
    • Semestrálna práca a jej prezentácia v aplikácii (moodle), zoom – z problematiky (výber jednej z tém):    
    • „Odporuč (žiactvu ZŠ, SŠ) ako sa v súčasnosti racionálne učiť“
    • Reflektuj efektivitu, spôsob edukácie v školách v súčasnosti (z pohľadu študentstva, kto má skúsenosti s výučbou aj z pohľadu výučby)
    • Semestrálna práca - Od študenta/ky si vyžaduje – vybrať a sformulovať si názov práce (max. 12slov). Práca je po formálnej stránke spracovaná podľa Smernice č. 12/2011 o záverečných... prácach na UMB v Banskej Bystrici. Po obsahovej stránke má práca logickú štruktúru, vo vzťahu k názvu práce vhodne zvolený obsah, do obsahu sú zo začiatku zapracované poznatky z doterajšieho skúmania a teórie ako východiská na medzinárodnej, európskej a národnej úrovni (ako východiská zo štúdia doterajších predmetov: pedagogiky a psychológie). Študent/ka preukazuje schopnosť pracovať s odbornou domácou a zahraničnou literatúrou, s mediálnymi obsahmi s porozumením. Študent/ka vnáša do spracovávanej problematiky svoj názor, postoj, hodnotiace stanoviská. Pri prezentácii sa hodnotí výber multimediálnej prezentácie, (formálna a obsahová stránka), štruktúra prezentácie, dĺžka prezentácie (max. 15min), verbálny a neverbálny prejav, zručnosť práce s médiami. Prezentácia by mala byť odzrkadlením autenticity prezentujúcej študentky/ta, odzrkadlením chápania a porozumenia spracovávanej témy, zručnosťami zaujať publikum.

      Hodnotenie: 10b. formálna stránka + 20b. teoretická analýza + 20b. prezentácia

Celkové hodnotenie je sumárom priebežného hodnotenia a záverečného hodnotenia.

Na získanie hodnotenia A je potrebné mať najmenej 94 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 87 bodov, na hodnotenie C najmenej 80 bodov, na hodnotenie D najmenej 73 bodov a na hodnotenie E najmenej 65 bodov.

Výkonový štandard študenta/ky: 

  • Je schopný/á orientovať sa vo vedeckých textoch z oblasti pedagogiky. Dokáže vyhľadávať informácie v rôznych databázach, pozná a dokáže spracovávať odborné texty z oblasti pedagogiky.
  • Dokáže odborne komunikovať.
  • Pozná aktuálny vysokoškolský zákon. 
  • Pozná organizáciu vysokoškolského štúdia.
  • Má návyk permanentného vzdelávania sa.

 

Obsahové zameranie seminárov:

  1. Úvodný seminár – objasniť požiadavky hodnotenia predmetu v súlade s termínmi na ich odovzdanie. BOZP pri rôznych OF vyučovania. Oboznámenie s cieľom predmetu, s obsahom a podmienkami predmetu.
  2.  interaktívna aktivita:Predstav mi mesto, kde študuješ“                                                        
  1. Účasť na exkurzii v ŠVK - základná prehliadka knižnice (30 min.) - BOZP k exkurzii - prečítať !!!
  2. Úvod do štúdia pedagogických vied: úloha, význam knižníc a ich služieb, študovne; druhy dokumentov; knižnice a študovne v mieste štúdia/bydliska. Prezentácia SP1 (správa z knižnice) formou rozhovoru.

      interaktívna aktivita: „Predstav mi súčasti školy, kde študuješ – fyzické priestory“

 

     5. Spracovanie odbornej literatúry na tému písomné práce študentstva na VŠ. Citovanie. (SP3).

 

        6.Kompetencia učiť sa učiť. Prečo je dôležité učiť sa.

 

        7. interaktívna aktivita: Predstav mi život v škole, kde študuješ z pohľadu študentstva.

 

        8. Učebné štýly. Autodiagnostika učebného štýlu.

           interaktívna aktivita: Predstav mi život v škole, kde študuješ z pohľadu učiteľstva.

 

       9. Národná sústava kvalifikácií. Organizácia VŠ na SR - Zákon o VŠ (SP2)

 

      10.   interaktívna aktivita: Predstav mi súčasti školy, kde študuješ – ako funguje akademický senát (študentská časť)?

             interaktívna aktivita: Predstav mi súčasti školy, kde študuješ – ako funguje akademický senát (zamestnanecká časť)?

  1. Rešerš. Vyhľadávanie v zahraničných databázach – aktivita v ŠVK 30 min. + 60 min. (SP4)
  2. Prezentácia semestrálnej práce s diskusiou.
  3. Prezentácia semestrálnej práce s diskusiou. 

Čo si jednotlivé aktivity priebežného a záverečného hodnotenia vyžadujú od študenta/študentky?

 

  • Seminárne práce pod značením SP1-SP4: (max. 5b)

SP1: zúčastniť sa exkurzie v ŠVK, písomne spracovať správu z exkurzie a prezentovať ju v riadenom rozhovore na vyučovaní

SP2: práca vo dvojici s legislatívnym dokumentom – Zákon o vysokých školách, jeho spracovanie v predpísaných častiach, naštudovanie si problematiky tvorby pojmových máp a spracované časti VŠ zákona prezentovať v pojmovej mape (papierovej, resp. multimediálnej)

SP3: práca vo dvojici, ktorá písomne spracuje vybrané druhy vysokoškolských prác (semestrálna/ročníková práca, seminárna práca, záverečná práca, ŠVOČ) a odprezentuje ich na vyučovaní prostredníctvom min. PW prezentácie. V práci sa vyžaduje, aby študent/ka preukázala zručnosť spracovávať text (parafrázovať a citovať), ako aj uvádzať správne k spracovaným častiam bibliografické údaje.

SP4: vyžaduje účasť na edukatívnej exkurzii v ŠVK, kde bude vysvetlené a umožnené študentom pracovať so zahraničnými databázami, úlohou študenta/ky je vyhľadávať si zahraničné zdroje pre spracovanie svojej semestrálnej práce. Súpis správne uvedenej odbornej literatúry preukáže študent/ka vyučujúcej.

  • Seba prezentácia v skupine: (max. 5b.)

Je súčasťou interaktívnej aktivity – každá interaktívna aktivita začína sebaprezentáciou (písomné spracovanie). Od študenta/ky si vyžaduje premyslenú štruktúru, v ktorej bude sebaprezentácia prebiehať (naštudovanie z literatúry, tá sa uvádza v písomnej podobe spolu so štruktúrou práce).

 

  • interaktívne aktivity v skupine: (max. 25 b).

Študent/ka si povinne vyberie jednu z ponúkaných interaktívnych aktivít, ktorú si písomne spracuje a odprezentuje v rámci výučbovej časti. SP je v rozsahu min. 5-7 strán A4.

Interaktívna aktivita je realizovaná pre skupinu zážitkovo, netradične formou činnostno-praktických metód a organizačných foriem realizovaných v učebniach, ale aj mimo učební. Vyžaduje si premyslenú písomnú prípravu, ktorá bude zahŕňať presný metodický postup, spôsob a čas informovania skupiny vopred o organizačnej stránke aktivity, motiváciu, jej realizovanie podľa BOZP pokynov, bez zbytočných vysokých finančných nákladov, jej zhodnotenie a sebareflexiu. 

Ak je súčasťou aktivity aj rozhovor (príp.) iné dopytovanie sa „respondentov“ (iných študentov, študentiek, zamestnanectva, učiteľstva, verejnosti...), študent/ka v písomnej podobe odovzdáva aj nástroj, ktorým zbieral informácie od respondentov  (napr. štruktúra rozhovoru, príp. i.) + v písomnej podobe (resp. na inom médiu) bude mať aj zaznamenaný informovaný súhlas respondenta. Od konkrétneho respondenta bude potrebné pýtať v písomnej podobe súhlas, lebo ak respondent nesúhlasí, tak nie je možné informácie do svojej práce zadávať. Informovaný súhlas respondenta, od ktorého sa získavajú informácie, obsahuje poučenie o anonymite, o využití informácií – na študijné účely, pričom ich použitie nie je časovo obmedzené (nevzťahuje sa len na dobu štúdia 1 semestra, či roka), ale budú použité vo vyučovacom procese v rámci prednášok a seminárov, cvičení, praxe aj po ukončení vášho štúdia.  Súhlas s takýmto použitím informácií od respondenta, s poučením o tom čo sa od neho získava a prečo, má respondent dať v písomnej podobe ako potvrdenie, že bol poučený/informovaný (informovaný súhlas). Študent/ka dodržiava ochranu osobných údajov získaných touto aktivitou rovnako v školskej praxi, ako aj inde (mimo školy), o čom respondenta informuje, v práci sa nikde neuvádzajú mená respondentov (zamestnancov, detí, rodičov, školy, školského zariadenia, ani žiadne adresy !!!).

 

Hodnotenie SP: 3b. formálna stránka + 7b. písomná príprava + 15b. realizácia a prezentácia

 

ODPORÚČANÁ LITERATÚRA

 

  1. PRŮCHA, J. – WALTEROVÁ, E. – MAREŠ, J. 2009. Pedagogický slovník. 6. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2009.
  2. Tepperwein, K. 1992. Umenie ľahko sa učiť. Šamorín : 1992. ISBN 80-900492-7-3.
  3. Meško, D. – Katuščák, D. a kol. 2004. Akademická príručka. Martin : Osveta, 2004. ISBN 80-8063-150-6.
  4. Zákon o vysokých školách č. 131/2002 a jeho novelizácie.
  5. Smernica č.12/2011 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB.
  6. DULINOVÁ, J. 2013. Naučiť sa učiť, načo sa mučiť. Bratislava : MPC, 2013.
  7. Turek, I. 2003. Ako sa naučiť učiť? Prešov : MPC, 2003. ISBN 80-8045-300-4.
  8. Lužinská, K. 2013. Ako postupovať pri zavádzaní prierezových tém do primárneho vzdelávania. Bratislava : MPC, 2013. Dostupné na internete.
  9. Suchožová, E. 2014. Rozvíjanie a hodnotenie kľúčových kompetencií v edukačnom procese. MPC : 2014. ISBN978-80-8052-857-7.
  10. Petlák, E. a kol. 2005. Kapitoly zo súčasnej didaktiky. 1. vyd. Bratislava : Iris, 2005. ISBN 80-89018-89-0.
  11. Petlák, E. 2012. Inovácie v edukačnom procese. Dubnica nad Váhom : 2012. ISBN 978-80-89400-39-3.
  12. Petlák, E. 2000. Pedagogicko-didaktická práca učiteľa.  Bratislava : Iris, 2000. ISBN 80-89018-05-X.

 

 

V súvislosti s opatrením prerušenia kontaktnej výučby  

 

Pokyny k výučbe:

 

1. v týždni od 11.3.-13.3. 2020 prebieha individuálna konzultácia k spracovaným SP1 a SP3 prostredníctvom mailovej komunikácie s vyučujúcou. 

 

2. v týždni 18.3. 2020 miesto kontaktnej výučby si študentky individuálne vyplnia tajničku z problematiky VŠ zákon. Je to jedna z tém, ktorá nás počas semestra čakala, budeme sa jej venovať teraz dištančnou formou - čiže prostredníctvom mail komunikácie.

      tajnička1   tajnička2    (tajničky si vyplniť, neposielať mailom)

 

zároveň sa s touto témou spája SP2 - práca vo dvojici s legislatívnym dokumentom – Zákon o vysokých školách č. 131/2002 Z.z. jeho spracovanie v predpísaných častiach, naštudovanie si problematiky tvorby pojmových máp a spracované časti VŠ zákona prezentovať v pojmovej mape (multimediálnej)

- spracovanie Zákona o VŠ v predpísaných častiach: poslanie VŠ, druhy VŠ, delenie VŠ, študijné programy, študijný odbor, študijný program, akademická obec VŠ, akademický senát VŠ, študijný plán, fakulta, dekan, akademická obec fakulty, akademický senát fakulty, štátne VŠ, verejné VŠ, akademické a vedecko-pedagogické tituly, doklady o štúdiu..., resp. iné podľa výberu študentky

 

- študetnky pošlú multimediálne pojmové mapy vyučujúcej + si ich rozpošlú do študijnej skupiny do 25.3.2020 

 

pojmové mapy poslať do 25.3., inter.aktiv. (multimed. záznam) do 29.3.
hodnotenie k pojmovým mapám a IA nahrať do 31.3. a poslať  

IA:Predstav mi súčasti školy, kde študuješ – ako funguje akademický senát (študentská časť)?

   Predstav mi súčasti školy, kde študuješ – ako funguje akademický senát (zamestnanecká časť)?

 

termíny ostatných interaktívnych aktivít - podmienka prezentácie (spracovanie IA je multimeduálne, nechávam na tvorivosti študentiek ako to spravia)

 

Predstav mi súčasti školy, kde študuješ – priestory  -poslať na maily do 6.4. 2020 (hodntoenie k IA poslať do 8.4.2020)

 

Predstav mi život v škole, kde študuješ z pohľadu študentstva - poslať na maily do 15.4.2020  (hodntoenie k IA poslať do 19.4.2020)

 

Predstav mi život v škole, kde študuješ z pohľadu učiteľstva - poslať na maily do 22.4.2020  (hodntoenie k IA poslať do 26.4.2020)

 

 

termín spojenia študjinej skupiny cez "zoom" : streda 8.4.2020 o 10:00 hod. pošlem na vaše maily link na pripojenie / ZMENA TERMíNU na UTOROK 7.4. o 15:00 hod. 

- študentka si pripraví  na stretnutie IA -  Predstav mi súčasti školy, kde študuješ  (na max. 10 min.) hodnotenie k IA si dáme priamo v zoom 7.4.2020  + všetky sa pripraviť aj na hodnotenie predchádzajúcej IE  (akademický senát) a pojmových máp

 

 najbližšie vyučovanie 16.4.2020 o 10.00 - 11:45 hod. rezervovať si čas

obsah: IEA- Kristínka (interaktívna aktivita: „Predstav mi súčasti školy, kde študuješ – fyzické priestory“)

nová téma na vyučovaní: Kompetencia učiť sa učiť. Prečo je dôležité učiť sa.