Teória literárnej komunikácie, ak. rok 2020/2021, LS (8. 2. 2021)
Cieľ:
Osvojenie si dvoch oblastí výskumu: teórie autora a teórie recepcie. Schopnosť identifikovania pozície autorského subjektu a čitateľa v texte, hodnotenia konštituovania autora a aktívnej/pasívnej úlohy čitateľa.
Osnova predmetu:
Špecifiká dvoch oblastí výskumu: teórie autora a teórie recepcie. Charakteristika umeleckej osobnosti. Tvorivý subjekt a pôvodca literárneho diela. Autorský (epický, lyrický) subjekt. Autor ako historická a estetická kategória. Autorská koncepcia textu. Podoby transformácie autora do diela. Adresát estetickej informácie. Čitateľské typy, záujmy, vkus. Čítanie ako kultúrna potreba.
Tézy:
1. Model literárnej
komunikácie. Terminologický aparát teórie literárnej komunikácie 2. Teória autora. Charakteristika
umeleckej osobnosti 3. Autor
z literárnohistorického hľadiska 4. Autor
v umeleckej literatúre 5. Teória
recepcie/čitateľa. Recepcia umeleckej literatúry 6. Čitateľ
a interpretácia umeleckej literatúry 7. Čítanie
ako kultúrna potreba 8. Hodnotové
kritériá literárneho diela/textu 9. Dielo
/ text / intertextualita
Literatúra:
PLUTKO, P. 1992. Autor umeleckého diela. Nitra : Pedagogická fakulta, 1992.
LESŇÁK, R. 1982. Literárne dielo a čitateľ. Bratislava : Slovenský spisovateľ, 1982.
LIBA, P. 1987. Čitateľ a literárny proces. Bratislava : Tatran, 1987.
ŠTOCHL, M. 2005. Teorie literární komunikace. Praha : Akropolis, 2005.
TATÁR, J. a kol. 1998. Kapitoly z literárnej vedy. Banská Bystrica : Filologická fakulta UMB, 1998.
Literárna komunikácia. Editor A. Popovič. Martin : Matica slovenská, 1973.
Základné pojmy literárnej komunikácie. Zost. I. Hochel. Nitra : Pedagogická fakultaHodnotenie:
priebežné: SP (30 bodov) + SP (20 bodov)
záverečné: ústna skúška, v prípade online vyučovania online test (50 bodov)