Teória literárnej komunikácie, ak. rok 2020/2021, LS (8. 2. 2021)

Cieľ:

Osvojenie si dvoch oblastí výskumu: teórie autora a teórie recepcie. Schopnosť identifikovania pozície autorského subjektu a čitateľa v texte, hodnotenia konštituovania autora a aktívnej/pasívnej úlohy čitateľa.

Osnova predmetu: 

Špecifiká dvoch oblastí výskumu: teórie autora a teórie recepcie. Charakteristika umeleckej osobnosti. Tvorivý subjekt a pôvodca literárneho diela. Autorský (epický, lyrický) subjekt. Autor ako historická a estetická kategória. Autorská koncepcia textu. Podoby transformácie autora do diela. Adresát estetickej informácie. Čitateľské typy, záujmy, vkus. Čítanie ako kultúrna potreba. 

Tézy:

1.    Model literárnej komunikácie. Terminologický aparát teórie literárnej komunikácie

2.    Teória autora. Charakteristika umeleckej osobnosti

3.    Autor z literárnohistorického hľadiska

4.    Autor v umeleckej literatúre

5.    Teória recepcie/čitateľa. Recepcia umeleckej literatúry

6.    Čitateľ a interpretácia umeleckej literatúry

7.    Čítanie ako kultúrna potreba

8.    Hodnotové kritériá literárneho diela/textu

9.    Dielo / text / intertextualita


Literatúra:

PLUTKO, P. 1992. Autor umeleckého diela. Nitra : Pedagogická fakulta, 1992.

LESŇÁK, R. 1982. Literárne dielo a čitateľ. Bratislava : Slovenský spisovateľ, 1982.

LIBA, P. 1987. Čitateľ a literárny proces. Bratislava : Tatran, 1987.

ŠTOCHL, M. 2005. Teorie literární komunikace. Praha : Akropolis, 2005.

TATÁR, J. a kol. 1998. Kapitoly z literárnej vedy. Banská Bystrica : Filologická fakulta UMB, 1998.

Literárna komunikácia. Editor A. Popovič. Martin : Matica slovenská, 1973.

Základné pojmy literárnej komunikácie. Zost. I. Hochel. Nitra : Pedagogická fakulta

Hodnotenie:

priebežné: SP (30 bodov) + SP (20 bodov)

záverečné: ústna skúška, v prípade online vyučovania online test (50 bodov)