Komunikácia s vyučujúcou prebieha prostredníctvom e-mailu: Daniela.Kovacova@umb.sk


Anotácia kurzu:

Upriamenie pozornosti na genézu, historickú a logickú nadväznosť filozofických a etických učení. Zorientovať sa v najstarších filozofických a etických archetypov (čínske a indické staroveké myslenie, Homér a Hessiodos, orfici) a myšlienkových prúdoch, filozofických systémoch, v intenciách ktorých sa postupne kreovalo aj etické učenie, a ktoré následne ovplyvnilo európske myslenie a etiku. Dôraz bude kladený na učenie Sókrata, Platóna a Aristotela ako kľúčové postavy antickej filozofie a etiky. Analýza poklasickej antickej filozofie a etiky. Definovanie predmetu stredovekej filozofie a etiky. Objasnenie vzniku a vývoja kresťanskej filozofie a etiky v jej dvoch základných vývojových líniách- patristika a scholastika s presahom do kresťanskej mystiky. Dôraz bude kladený na učenie sv. Augustína a Tomáša Akvinského. Židovská stredoveká filozofia a etika (Solomon Ibn Gebirol, Júda Halevi, Maimonides). Arabská stredoveká filozofia a etika ( Al Ghazálí, Al Farábí, Avicena, Averroes).


Počas prerušenia prezenčnej formy výučby budú podklady a materiály študentom a  študentkám zasielané elektronicky na ich študentské mailové kontá, rovnako konzultácie budú prebiehať touto formou.

Podmienky ukončenia predmetu: 

1.       Vzhľadom na špecifickú situáciu, ktorá nastala a ktorá sa odrazila vo väčšom počte Vašich priebežných aktivít, považujem za spravodlivé zohľadnenie týchto aktivít vo Vašom záverečnom hodnotení v miere 30% (Ešte spracúvam Vaše predchádzajúce úlohy, akonáhle ich spracujem, pošlem Vám komplexné hodnotenie a ďalšiu aktivitu).

2.       Ako sme sa dohodli na začiatku semestra, hlavným výstupom bude esej (jej parametre sme spolu prešli a aj ich opätovne posielam v prílohe) v rozsahu 3 až 5 NS na vopred odsúhlasenú tému. Prácu mi zašlete elektronicky a to najneskôr týždeň pred termínom „skúšky“, na ktorú sa v AISe prihlásite.  Návrh témy i s krátkou anotáciou mi zašlete elektronicky do 15.4.2020.

Toto bude tvoriť 50% hodnotenia.

Štruktúra eseje:

1) identifikovanie problému a formulovanie otázky

2) pokus o formuláciu odpovede

3) predloženie záveru

4) predloženie argumentov potvrdzujúcich záver

5)  racionálne zdôvodnenie uvádzaných argumentov

6)argumentácie neopustí priestor „tohto sveta“

 

3.         Vzhľadom na to, že nemáme možnosť realizovať ústny pohovor, navrhujem spracovanie eseje na tému Vývoj kategórie blaženosti (alebo kategórie cnosti, či dobra, výber nechám na Vás) u Sokrata, Platóna a Aristotela, Augustína a Tomáša Akvinského   3 – 4 NS, ktorú pošlete spolu so seminárnou prácou. Táto esej bude tvoriť 20% hodnotenia.