Výsledky vzdelávania

Študent úspešným absolvovaním predmetu: Formovanie teoretických a praktických odborných kompetencií učiteľa hudby a hudobnej výchovy z oblasti baroka a klasicizmu v kontexte dejín hudobnej kultúry. V kognitívnej oblasti:  Osvojí si základné vedomosti z oblasti: Vie začleniť barok a klasicizmus do kontextu dejín hudobnej kultúry. Vie definovať formy a druhy daného obdobia DHK. Vie definovať funkciu hudby v danom období DHK. Vie charakterizovať dané obdobie DHK. Vie definovať charakter hudby daného obdobia. Dokáže sa orientovať v tvorbe jednotlivých skladateľov obdobia baroka.  Vie vysvetliť jednotlivé pojmy a vzťahy z obdobia baroka a klasicizmu v kontexte dejín hudobnej kultúry. Vie charakterizovať a definovať základné hudobno-historické fakty, pojmy, hudobné formy a druhy v kontexte dejín hudby tohto obdobia.  Dokáže uplatniť získané vedomosti o hudobnej kultúre baroka a klasicizmu vo svete a na území Slovenska vo vyučovacom procese.  Dokáže rozvíjať schopnosti súvisiace s vnímaním a hodnotením hudobného diela a zručnosti v používaní odbornej terminológie pri verbálnom a písomnom prejave a pri formovaní kultivovaného prejavu. V afektívnej oblasti dokáže oceňovať hodnoty poznania v danom období DHK. Dokáže presadzovať hodnoty vybraných artefaktov z daného obdobia DHK.

L - Odporúčaná literatúra

RYBARIČ, R.: Dejiny hudobnej kultúry na Slovensku I. Stredovek, renesancia, barok. Bratislava: Opus, 1984. KAČIC, L: Dejiny hudby III. Barok. Bratislava : Ikar, 2008. ABRAHAM, G.: Stručné dejiny hudby. Bratislava : Hudobné centrum, 2004. MICHELS, U: Encyklopedický atlas hudby. Praha : NLN, 2000. BURROWS, J.: Klasická hudba. Bratislava : Slovart, 2008. BUKOFCER, M.: Hudba v období baroka. Od Monteverdiho po Bacha. Bratislava : Opus, 1986. Ed. Oskár ELSCHEK: Dejiny slovenskej hudby. Bratislava : SAV, 1996. JANEK, M: Dejiny slovenskej hudby. Banská Bystrica : PF UMB, 1996. SMOLKA, J.: Dějiny hudby. Praha : Togga, 2001. ŠIŠKOVÁ, I.: Dejiny hudby IV. Klasicizmus. Bratislava : Ikar, 2012. ABRAHAM, G.: Stručné dejiny hudby. Bratislava : Hudobné centrum, 2004. MÚDRA, D.: Dejiny hudobnej kultúry na Slovensku. Klasicizmus. Bratislava : SHF, 1993.Ed. BURLAS, Ladislav: Formy a druhy hudobného umenia (SHV, Bratislava 1962) ZENKL, Luděk: ABC hudebních forem (Supraphon Praha 1990)


P - Priebežné hodnotenie

Tvorba a prezentácia seminárnej práce (30%), dochádzka (10%), záverečný test (60%)

Z - Záverečné hodnotenie

Súčet bodov zo všetkých činností: aktívna účasť na seminároch a záverečný test. Na získanie hodnotenia A je potrebné získať v súčte najmenej 92 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 84 bodov, na hodnotenie C najmenej 76 bodov, na hodnotenie D najmenej 68 bodov a na hodnotenie E najmenej 60 bodov. Kredity nebudú udelené študentovi, ktorý v celkom súčte bodov získa menej ako 60 bodov.

SO - Stručná osnova predmetu

Charakteristika a členenie hudobnej kultúry baroka, vznik a vývoj opery, inštrumentálna hudba. Raný barok v Taliansku (Claudio Monteverdi). 

Vokálne formy talianskeho baroka: kantáta a oratórium. Opera v Ríme, Benátkach a Neapole. Raný barok vo Francúzsku, Nemecku a Anglicku. 

Orchestrálne a komorné formy barokovej hudby: sonáta, concerto grosso. Zdokonalenie hudobných nástrojov (A Corelli, G. Torelli,...). 

Baroková hudba pre klávesové nástroje (G. Frescobaldi, D. Scarlatti, A. Poglietti, J. Titelouze,...). 

Najvýznamnejší predstavitelia a ich tvorba. A. Vivaldi, J. S. Bach, G. F. Händel. 

Slovenský hudobný barok - hudobný život na Slovensku, hudobno-kultúrne strediská, polyfónia, inštrumentálna hudba, hudobno-scénické umenie, osobnosti. 

Klasicizmus v hudbe. Spoločenské predpoklady vzniku hudobného klasicizmu. Hudobná kultúra klasicizmu, charakteristika, spoločenské podmienky, členenie, vývojové fázy. Pestovanie hudby, hudobno-výrazové prostriedky, nová zvuková koncepcia. 

Klasicistické hudobné formy, inštrumentálna hudba, hudba vokálno-inštrumentálna, opera a reforma opery. 

Raný klasicizmus: vznik novej platformy, kultúrne európske centrá. Mannheimská škola, Bachovi synovia a staršia viedenská škola, operná reforma Ch. W. Glucka. 

Najvýznamnejší predstavitelia raného klasicizmu, Viedenský klasicizmus (J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven). 

Hudobná kultúra obdobia klasicizmu na Slovensku.