PROFESIJNÁ ANDRAGOGIKA
(prípadové štúdie)
Sylaby k predmetu a požiadavky udelenia kreditov
Študijný program: ANDRAGOGIKA
Prednáška: Mgr. Martin Schubert, PhD.
Cieľ predmetu: Vedieť analyzovať procesy ďalšieho profesijného vzdelávania, identifikovať účasť rozličných záujmov na ďalšom profesijnom vzdelávaní, vnímať a pomenovať súčasné determinanty rozvoja ďalšieho profesijného vzdelávania a kritériá jeho kvality, analyzovať vzdelávacie podujatie a utvoriť projekt vzdelávacieho podujatia, aplikovať teoretické poznatky o tvorbe prípadovej štúdie pri vypracovaní konkrétnej prípadovej štúdie.
I. POŽIADAVKY NA UDELENIE KREDITOV:
- spracovanie prípadovej štúdie – ako predpoklad účasti na skúške – bod III
- prezentácia prípadovej štúdie (power point, práca s odbornou literatúrou)
- vykonanie skúšky – test v rozsahu obsahovej osnovy predmetu – bod II
II. TEMATICKÉ OKRUHY PREDNÁŠOK:
- Pluralita prístupov k ďalšiemu profesijnému vzdelávaniu a pluralita interpretácií.
- Kontext ďalšieho profesijného vzdelávania v SR. Implementácia stratégie celoživotného vzdelávania v oblasti ďalšieho profesijného vzdelávania.
- Systém profesijného vzdelávania v SR.
- Kompetenčné prístupy k profesijnému vzdelávaniu.
- Profesijné vzdelávanie vo vzťahu k Národnej sústave povolaní a k Národnej sústave kvalifikácií.
- Determinanty kvality ďalšieho profesijného vzdelávania. Procesy akreditácie a certifikácie.
- Vývoj profesionalizácie a inštitucionalizácie v ďalšom profesijnom vzdelávaní.
- Cieľové skupiny ďalšieho profesijného vzdelávania.
- Tvorba kurikula v ďalšom profesijnom vzdelávaní.
III. POKYNY K SPRACOVANIU PRÍPADOVEJ ŠTÚDIE Z PROFESIJNEJ ANDRAGOGIKY
Spracovanie prípadovej štúdie:
Spracovanie analýzy vzdelávacieho podujatia v oblasti ďalšieho profesijného vzdelávania so zameraním na špecifiká cieľovej skupiny, resp. vzdelávacej inštitúcie. Spracovanie samotnej prípadovej štúdie.
Požiadavky na dobrú prípadovú štúdiu:
- Je vyrozprávaním reálneho príbehu a je orientovaná na vedomosti a skúsenosti účastníkov.
- Je zaujímavá s dramatizáciou príbehu.
- Opisuje prípad, ktorý sa stal v posledných piatich rokoch, t. j. mala by byť súčasná. Ak je historická, mala by mať súčasný kontext.
- Umožňuje empatiu s hlavnými postavami príbehu.
- Obsahuje citácie, priamu reč, dialógy aktérov.
- Je pre študujúcich relevantná, týka sa situácií, ktoré poznajú alebo sa s nimi stretnú a ktoré sú z hľadiska ich odboru dôležité.
- Má jasné edukačné ciele.
- Provokuje, poskytuje alternatívne riešenie, uvádza do problémových a niekedy až konfliktných situácií.
- Vyžaduje rozhodovanie účastníkov vzdelávania, núti ich zaujať vlastný postoj, mať vlastný názor na vec.
- Umožňuje zovšeobecnenie, je exemplárna, modelová, dotýka sa dôležitého učiva.
- Je primerane dlhá, aby udržala pozornosť účastníkov vzdelávania. Ak je príliš dlhá, treba ju rozdeliť na etapy.
Ďalšie pokyny k prípadovej štúdii:
- Rozsah práce cca 6 – 10 strán.
- Využiť najmenej 5 rôznych knižných, časopiseckých alebo renomovaných internetových prameňov.
- Tému spracovať systematicky. Text štruktúrovať (podnadpisy, hrubo vyznačené pojmy v odstavci).
- Citovať použité diela, citáty do úvodzoviek, za citátom v zátvorke meno autora, rok vydania a strana z ktorej je citát napr. (Švec, 1994, s. 130). Na záver práce uviesť použitú literatúru podľa citačnej normy.
- Na vrchnej strane prípadovej štúdie uviesť v hlavičke fakultu, v strede názov práce, pod ním názov predmetu, v spodnej časti meno autora, študijný program, druh štúdia a ročník.
IV. HODNOTENIE VÝSTUPOV A SKÚŠKY V KREDITNOM SYSTÉME ŠTÚDIA
Prípadová štúdia: max. 30 bodov (min 20 bodov)
Prezentácia prípadovej štúdie max. 20 bodov (min 15 bodov)
Písomná skúška - test: max. 50 bodov (min 30 bodov)
Hodnotenie ústnej prezentácie prípadovej štúdie
KATEGÓRIA |
20 – 19 b |
18 – 17 b |
16 – 15 b |
14 b a menej nevyhovel |
PRIPRAVENOSŤ |
Študent je na prezentáciu dobre pripravený a je zrejmé, že si ju aj nacvičil. Prezentáciu nečíta, ale o danom probléme hovorí voľne. Prezentácia pozostáva z úvodu (vysvetlenie postupu, štruktúra, hlavný problém, vzbudenie záujmu), hlavnej časti (jasné členenie) a zo zhrňujúceho záveru. |
Študent je na prezentáciu pripravený, ale mal si ju ešte lepšie nacvičiť. Prezentácia pozostáva z úvodu (vysvetlenie postupu, štruktúry, hlavný problém), hlavnej časti a zo zhrňujúceho záveru. |
Študent je na prezentáciu čiastočne pripravený, ale je zjavné, že si ju vopred nenacvičoval. Prezentácia nemá jasnú štruktúru. |
Študent sa na prezentáciu vôbec nepripravil. Prezentácia je pripravená nedôsledne. |
OBSAH |
Študent výborne ovláda tému prezentácie. Uvádza zdroje. Oddeľuje podstatné od nepodstatného. Jasne naznačuje súvislosti. Náležite znázorňuje obsahy. |
Študent dobre ovláda tému prezentácie. Uvádza zdroje. Naznačuje súvislosti a znázorňuje obsahy. |
Študent obsahovo dobre ovláda len niektoré časti prezentácie. |
Študent neovláda dobre tému prezentácie. |
DODRŽIAVANIE TÉMY |
Dodržiava tému prezentácie po celý (100%) čas. |
Dodržiava tému prezentácie väčšinu (99-90%) času. |
Dodržiava tému prezentácie iba istý (89%-75%) čas. |
Je ťažké povedať, čo bolo témou prezentácie. |
ČASOVÉ ROZPÄTIE |
Prezentácia spĺňa požadované časové rozpätie. Nestráca čas zbytočným popisovaním tabuliek a grafov. |
Prezentácia je trochu dlhšia alebo kratšia ako bolo požadované časové rozpätie. |
Prezentácia je oveľa dlhšia ako stanovená maximálna dĺžka trvania prezentácie. |
Prezentácia je oveľa kratšia ako stanovená minimálna dĺžka trvania prezentácie. |
ZROZUMITEĽNOSŤ ÚSTNEHO PREJAVU |
Rozpráva jasne a zrozumiteľne po celý čas a všetky slová vyslovuje správne. Vysvetľuje odborné a cudzie termíny. Zložité veci hovorí jednoducho, používa príklady. Žiadny slang. |
Rozpráva jasne a zrozumiteľne po celý čas, ale niektoré slová (napr. odborné či cudzie termíny) vyslovuje nesprávne. Vysvetľuje odborné a cudzie termíny. Žiadny slang. |
Väčšinu času rozpráva jasne a zrozumiteľne, ale niektoré slová (napr. odborné či cudzie termíny) vyslovuje nesprávne. Odborné a cudzie termíny nevysvetľuje. |
Často mu nie je rozumieť a mnohé slová (napr. odborné či cudzie termíny) vyslovuje nesprávne. |
HLASITOSŤ |
Študent hovorí dostatočne hlasno, aby ho bolo počas celej prezentácie dobre počuť. |
Študent hovorí dostatočne hlasno, je ho dobre počuť počas približne 90% času trvania prezentácie. |
Študent hovorí dostatočne hlasno, je ho dobre počuť počas približne 80% času trvania prezentácie. |
Študent často hovorí potichu, a preto ho nie je dobre počuť. |
DRŽANIE TELA A KONTAKT SO SKUPINOU |
Stojí vzpriamene, pôsobí uvoľnene a sebavedome. Počas prezentácie nadväzuje očný kontakt so všetkými poslucháčmi. Hovorí ku skupine. Zapája poslucháčov pomocou otázok, úloh a priameho oslovenia. Kladie rétorické otázky. Odpovedá na otázky poslucháčov. |
Stojí vzpriamene a počas prezentácie nadväzuje očný kontakt so všetkými poslucháčmi. Hovorí ku skupine. Zapája poslucháčov pomocou otázok, úloh a priameho oslovenia. Odpovedá na otázky poslucháčov. |
Občas stojí vzpriamene a nadväzuje očný kontakt so poslucháčmi. Väčšinou číta poznámky. Na otázky poslucháčov odpovedá povrchne. |
Počas prezentácie sa hrbí a/alebo sa nepozerá na poslucháčov, celý čas číta poznámky. Na otázky poslucháčov neodpovedá, príp. na ne nevie odpovedať. |
NADŠENIE |
Výrazom tváre a rečou tela pomáha u poslucháčov vzbudiť nadšenie a záujem o tému prezentácie. |
Výrazmi tváre a rečou tela pomáha občas u poslucháčov vzbudiť nadšenie a záujem o tému prezentácie. |
Výrazy tváre a reč tela síce slúžia na vzbudenie nadšenia a záujmu o tému prezentácie, ale zdajú sa byť trochu predstierané. |
Výrazy tváre a reč tela používa len ojedinele. Nedarí sa mu u poslucháčov prebudiť záujem o tému prezentácie. |
VIZUÁLNE POMÔCKY |
Vizuálna pomôcka vylepšuje prezentáciu, pomáha udržiavať pozornosť poslucháčov. Jej štruktúra je dobre viditeľná a zrozumiteľná. Vizualizuje zložité mená citácie, tézy. Obsahuje obrázky, grafy, diagramy atď. Manuál je prehľadne spracovaný. |
Vizuálna pomôcka obsahuje myšlienky, ktoré sú vyjadrené jasne, ale nie pútavo. Má niekoľko menších nedostatkov. Manuál je prehľadne spracovaný. |
Vizuálna pomôcka ničím neobohacuje prezentáciu. Manuál je spracovaný neprehľadne. |
Vizuálna pomôcka je nekvalitná, ruší poslucháčov a je ťažko čitateľná. Manuál je spracovaný neprehľadne, prípadne vôbec. |
Kritériá hodnotenia prípadovej štúdie
Bodové hodnotenie |
Kritériá splnenia požiadaviek |
19 b a menej nevyhovel |
a) Konspekt nepredstavuje prehľadné spracovanie nosných myšlienok textu. Nosné myšlienky, dôležité vymedzenia a definície nie sú správne identifikované. b) Práca nemá jasné členenie, nie sú dostatočne vymedzené a zdôvodnené konceptuálne a logické súvislosti. Dôležitosť nosných myšlienok nie je graficky odlíšená (nadpisy, hrubé písmo, odseky, schémy a pod). c) V záverečnej časti práce absentuje vlastný názor na obsah spracovaného prameňa - súhlas, resp. nesúhlas s autorom so zdôvodnením, prínos pre vlastné pochopenie problému. d) Práca nemá požadovaný rozsah a neobsahuje bibliografický údaj o literatúre, z ktorej je spracovaný, vrátane nadpisu vybranej kapitoly a strán, na ktorých sa v literatúre nachádza. |
20 – 26 b |
a) Konspekt predstavuje relatívne prehľadné spracovanie nosných myšlienok textu. Prevažná väčšina nosných myšlienok, dôležitých vymedzení a definícií sú správne identifikované. b) Práca má vcelku jasné členenie, konceptuálne a logické súvislosti sú dostatočne vymedzené a zdôvodnené. Dôležitosť nosných myšlienok je graficky odlíšená (nadpisy, hrubé písmo, odseky, schémy a pod). c) V záverečnej časti práce je formálne uvedený vlastný názor na obsah spracovaného prameňa - súhlas, resp. nesúhlas s autorom ale zdôvodnenia a objasnenie prínosu pre vlastné pochopenie problému nie je celkom zrejmé. d) Práca má požadovaný rozsah a obsahuje bibliografický údaj o literatúre, z ktorej je spracovaný, vrátane nadpisu vybranej kapitoly a strán, na ktorých sa v literatúre nachádza. |
27 – 30 b |
a) Konspekt predstavuje prehľadné spracovanie nosných myšlienok textu. Nosné myšlienky, dôležité vymedzenia a definície sú správne identifikované. b) Práca má jasné členenie, konceptuálne a logické súvislosti sú dobre vymedzené a zdôvodnené. Dôležitosť nosných myšlienok je graficky odlíšená (nadpisy, hrubé písmo, odseky, schémy a pod). c) V záverečnej časti práce je uvedený vlastný názor na obsah spracovaného prameňa - súhlas, resp. nesúhlas s autorom a zdôvodnenia a objasnenie prínosu pre vlastné pochopenie problému je zrejmé. d) Práca má požadovaný rozsah a obsahuje bibliografický údaj o literatúre, z ktorej je spracovaný, vrátane nadpisu vybranej kapitoly a strán, na ktorých sa v literatúre nachádza. |
Kvalitatívne hodnotenie a známka podľa získaných bodov:
A 94 – 100
B 87 – 93
C 80 – 86
D 73 – 79
E 65 – 72 dolná hranica získania kreditov (min. 65 bodov)
Fx 0 – 64 nevyhovel
KONTAKT S VYUČUJÚCIM PREDMETU
Mgr. Martin Schubert, PhD.
tel.: 048 446 46198, e-mail: martin.schubert@umb.sk
Katedra andragogiky, Pedagogická fakulta UMB, Ružová ul. 13, 974 11 Banská Bystrica
LITERATÚRA