Autodidaktika

Sylaby k výberovému predmetu

 

Vyučujúci:                Mgr. Martin Schubert, PhD.

Kontakt:                   Katedra andragogiky

                                  Pedagogická fakulta UMB

                                  Ružová 13

                                  974 11  Banská Bystrica 11

Telefón/ email:         048 4464619 / martin.schubert@umb.sk

 

Časovo-tematický plán seminárov

1.      Koncepcia autoregulovaného učenia a jej význam z hľadiska študijnej a profesijnej cesty andragóga.

2.      Manažovanie času, zdrojov a procesu učenia.

3.      Individuálne vnútorné a vonkajšie podmienky facilitujúce procesy učenia študenta (autoexplorácia).

4.      Možnosti monitorovať a riadiť kognitívne aktivity – selekcia, porozumenie, zapamätávanie, integrovanie, hodnotenie (autoexplorácia). 

5.      Práca s učebným textom a s odbornou literatúrou. Selekcia zdrojov. Myšlienkové mapy, akronymy, grafy a schémy uľahčujúce proces učenia (autoexplorácia).

6.      Súčasné poznatky neurovied a možnosti ich aplikácie v autodidaktickom procese. 

7.      Andragogické činnosti: koučovanie, konzultovanie a poradenstvo v otázkach sebavzdelávania a sebariadeného učenia.

 

Spôsob a podmienky ukončenia predmetu 

Účasť a aktivita na seminároch: 50 bodov (min. 30 bodov)

Praktická aplikácia - vedenie koučovacieho alebo poradenského rozhovoru v problematike sebavzdelávania a sebariadeného učenia (modelová situácia): 50 bodov (min. 35 bodov)

Celkové hodnotenie predmetu: študent získa na základe súčtu čiastkových hodnôt, pričom musí dosiahnuť v každej súčasti určené minimum. Súčet čiastkových hodnôt musí dosiahnuť najmenej 65 bodov.  

A                           B                            C                           D                           E                      FX                                                                       

100-94                  93-87                   86-80                    79-73                     72-65             64 a menej

Hodnotenie vedenia rozhovoru tematicky cieleného na autoreguláciu učenia dospelého:

Stupeň hodnotenia

Kvalitatívne kritériá

Fx

34 a menej b

-

E

38 – 35 b

Študent vedením rozhovoru preukáže minimálnu úroveň požadovanej spôsobilosti v nasledovných kritériách: 1. aktívne počúvanie 2. zrozumiteľná komunikácia empatického porozumenia 3. parafrázovanie odpovedí 4. formulácia otázok v rozhovore 5. adekvátnosť reakcií uľahčujúcich exploráciu riešení 6. poskytovanie spätnej väzby- odborná fundovanosť v sumarizácii krokov vedúcich k zmene vychádzajúcich z iniciatívy klienta 7. poradenská intervencia v oblasti sebariadenia procesov učenia dospelého. 

 

 

D

41 - 39 b

 

 

 

Vedením rozhovoru študent preukáže spôsobilosť aplikovať poznatky nadobudnuté štúdiom v modelovej situácii.  Rozhovor sa po obsahovej stránke približuje k stanovenej tematike, no nesmeruje k jej riešeniu. Obsah výpovedí koučovaného je parafrázovaný s nepresnosťami, úroveň aktívneho počúvania je zjavne na nižšej úrovni.  Empatické porozumenie je poskytované s menšou obratnosťou. Formulácia otázok nie je vždy zrozumiteľná, odpovede na otázky nesmerujú k hľadaniu riešení. Poradenské intervencie sú poskytované na akceptovateľnej odbornej úrovni.

 

C

44 - 42b

 

 

Vedením rozhovoru študent preukazuje spôsobilosť prakticky aplikovať poznatky nadobudnuté štúdiom v modelovej situácii.  Obsah rozhovoru smeruje najmä k riešeniu predmetnej problematiky. Študent preukazuje odbornú fundovanosť vo vzťahu k obsahu výpovedí koučovaného. Parafrázovanie odpovedí koučovaného je spravidla presné. Študent preukazuje empatické porozumenie koučovanému na dobrej úrovni. Formulácia otázok je zrozumiteľná. Spätná väzba a poradenské intervencie sú poskytované na dobrej odbornej úrovni primeraným spôsobom.

 

B

47 – 45 b

 

 

Vedením rozhovoru študent preukazuje vysokú úroveň spôsobilosti prakticky aplikovať poznatky nadobudnuté štúdiom v modelovej situácii.  Obsah rozhovoru smeruje k riešeniu predmetnej problematiky bez významných odklonov. Parafrázovanie odpovedí koučovaného svedčí o vysokej úrovni aktívneho počúvania a o hlbšej úrovni porozumenia. Študent preukazuje empatické porozumenie koučovanému verbálnym i neverbálnym prejavom. Študent preukazuje odbornú fundovanosť vo vzťahu k obsahu výpovedí koučovaného. Formulácia otázok je jasná a uľahčuje exploráciu riešenia na strane koučovaného. Spätná väzba a poradenské intervencie sú poskytované na vysokej odbornej úrovni spôsobom zrozumiteľným spôsobom.

 

 

 

A

50 – 48 b

 

 

 

Vedením rozhovoru študent preukazuje spôsobilosť prakticky aplikovať poznatky nadobudnuté štúdiom v modelovej situácii. Obsah rozhovoru smeruje k riešeniu predmetnej problematiky. Úroveň aktívneho počúvania  je vysoká. Parafrázovanie odpovedí koučovaného svedčí o hlbšej úrovni porozumenia. Študent preukazuje empatické porozumenie koučovanému verbálnym i neverbálnym prejavom. Študent preukazuje odbornú fundovanosť, pružnosť a tvorivosť vo vzťahu k obsahu výpovedí koučovaného. Formulácia otázok je jasná a zrozumiteľná, napomáha explorácii riešenia na strane koučovaného. Spätná väzba i poradenské intervencie sú poskytované na vysokej odbornej úrovni spôsobom zrozumiteľným pre „klienta“.


Odporučená literatúra podľa tematických okruhov: 

Autoregulované učenie

Kosíková, V. 2011. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha : Grada Publishing, a.s., 2011. 272 s. ISBN 978-80-247-2433-1.

Kossak, H. Ch. 2006. Jak se snadno učit a více si pamatovat. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. 224 s. ISBN 978-80-247-4009-6.

Oravcová, J. 2007. Štýly poznávania a učeniaIn Človek v spoločnosti, 1. časť. Banská Bystrica : Fakulta humanitných vied UMB, 2007. 163 s.  ISBN 978-80-8083-423-4. 

Mareš, J. 1998. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. 240 s. ISBN 80-7178-246-7.

Mareš, J. 2013. Pedagogická psychológia. Praha: Portál., 2013. 704 s.  ISBN 978-80-262-0174-8.

Medina, J. 2008. Pravidla mozku. Nejnovější vědecké poznatky pro úspěch v práci, doma i ve škole. Brno: Albatros Media a.s., 2012. 286 s. ISBN 978-80-265-0015-5.

Petty, G. 2013. Moderní vyučování. Praha: Portál, 568 s. ISBN 978-80-262-0367-4.

Sternberg, R. J. 1996. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. 629 s. ISBN  80-7178-376-5.

Škoda, J., Doulík, P. 2011. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. 208 s. ISBN 978-80-247-3341-8.

Turek, I. 2011. O mozgovokompatibilnom učení a vyučovaní.  In Didaktika., roč. 2, 2011, č. 2,  ISSN 1338-2845.

 

Koučovanie a poradenstvo

Bontová, A. 2013. Profesionalizácia andragogických činností, alebo andragogické roly vo svete práce. In Kurikulum vo vzdelávaní dospelých. Banská Bystrica : Belianum, 2013. ISBN 978-80-557-0605-4, s. 87-105.

Kopřiva, K. 2011. Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál, 2011. 152 s. ISBN 978-80-7367-922-4.

Kubeš, M. – Šebestová, Ľ. 2008. 360 stupňová zpětná vazba jako nástroj rozvoje lidí. Praha : Grada Publishing, 2008. 160 s. ISBN 978-80-247-2314-3.

Plamínek, J. 2010. Vzdelávání dospělých. Praha : Grada Publishing, a.s., 2010. 320 s.,  ISBN 978-80-247-3235-0.