KOMPARATÍVNA ANDRAGOGIKA

Sylaby k predmetu a požiadavky udelenia kreditov

 

Študijný program: ANDRAGOGIKA Mgr.                                 

Prednáška:              Mgr. Martin Schubert, PhD.

Seminár:                  Mgr. Martin Schubert, PhD.

 

Cieľ predmetu: Ovládať základnú terminológiu a teoreticko-metodologické východiská komparatívnej andragogiky. Chápať význam a prínos komparatívnej andragogiky pre teóriu a prax edukácie dospelých. Poznať históriu a aktuálny stav rozvoja andragogickej teórie vo svete. Získať poznatky o rôznych systémových prístupoch k edukácii dospelých. Poznať historický vývoj, legislatívne východiská, inštitucionálnu štruktúru edukácie dospelých vo vybraných európskych a mimoeurópskych krajinách. Vedieť uplatniť komparatívny prístup pri analýze rôznych aspektov edukácie dospelých.


I. POŽIADAVKY NA UDELENIE KREDITOV

  • vykonanie skúšky – písomnej previerky na základe teoretického zvládnutia stanovenej problematiky podľa tematických okruhov a prednášok  a seminárov – bod II
  • splnenie úloh seminárov – aktívna účasť na seminári, práca s literatúrou, prezentácia stanoveného problému a spracovanie seminárnej práce – ako predpoklad účasti na skúške – bod III

 

II. TEMATICKÉ OKRUHY PREDNÁŠOK A SEMINÁROV

Obsah prednášok:

  • predmet, ciele a úlohy komparatívnej andragogiky,
  • postavenie komparatívnej andragogiky v systéme andragogických vied a jej funkcie,
  • historický vývoj komparatívnej andragogiky,
  • zdroje komparatívnej andragogiky – konferencie UNESCO o vzdelávaní dospelých, významné medzinárodné dokumenty a stratégie o celoživotnom učení a edukácii dospelých,
  • analýza, interpretácia a komparácie andragogických koncepcií: Heinrich Hanselmann,         Franz Pöggeler, Vladimír Jochmann, Lucjan Turos, Eduard C. Lindeman, Malcom S. Knowles.


Obsah seminárov:

  • medzinárodný a komparatívny výskum edukácie dospelých,
  • problémy medzinárodného komparatívneho,
  • typy komparatívneho výskumu edukácie dospelých (národné štúdie, programové štúdie, juxtapozície, porovnania, reflexie oblastí a metód, správy z nadnárodných organizácií),
  • metódy komparatívnej andragogiky (tertium comparationis, kváziexperiment, systematické porovnanie),
  • európska edukácia dospelých na príklade vybraných krajín, diskusii a projektov,
  • edukácia dospelých vo vybraných krajinách: Veľká Británia a Írsko, Švédsko, Nórsko, Island, Dánsko, Fínsko, Nemecko, Rakúsko, Francúzsko, Švajčiarsko Španielsko, Česko, Poľsko, Rumunsko, Rusko. Pobaltské krajiny (Litva, Lotyšsko, Estónsko), USA a Kanada. Ázia (Čína, India).

 

III. POŽIADAVKY NA UKONČENIE SEMINÁRA

  • Práca s literatúrou – knižné, časopisecké a internetové pramene.
  • Aktívna účasť na seminári – každý študent sa aktívne zapája do diskusie.
  • Prezentácia daného problému v závislosti od tematického okruhu (použitie audiovizuálnej techniky – mpg., doc., pdf ......).
  • Napísanie seminárnej práce na tému Edukácia dospelých vo vybranej krajine (študent sa môže rozhodnúť aj pre tzv. programovú štúdiu, v ktorej predstaví vzdelávací program, inštitúciu alebo organizáciu vo vybranej krajine).

 

Spracovanie seminárnej práce:

Seminárna práca musí mať charakter národnej alebo programovej štúdie. Pri príprave eseje treba využiť ďalšiu dostupnú literatúru, ale zároveň uviesť aj vlastné myšlienky. Pokúsiť sa o prepojenie viacerých tém z téz, t. j. uviesť súvislosti a presahy vybranej témy k iným

Pokyny k seminárnej práci:

  • Rozsah práce cca 8 – 10 strán.
  • Využiť najmenej 4 rôzne knižné, časopisecké alebo renomované internetové pramene.
  • Tému spracovať systematicky. Text štruktúrovať (podnadpisy, hrubo vyznačené pojmy v odstavci).
  • Citovať použité diela, citáty do úvodzoviek, za citátom v zátvorke meno autora, rok vydania a strana z ktorej je citát napr. (Švec, 1994, s. 130). Na záver práce uviesť použitú literatúru podľa citačnej normy (vzor v texte téz).
  • Na vrchnej strane seminárnej práce uviesť v hlavičke fakultu, v strede názov práce, pod ním názov predmetu, v spodnej časti meno autora, študijný program, druh štúdia a ročník.

 

IV. HODNOTENIE VÝSTUPOV A SKÚŠKY V KREDITNOM SYSTÉME ŠTÚDIA

Ústna prezentácia na seminári:                             max. 20 bodov (min. 15 bodov)

Seminárna práca:                                                    max. 30 bodov (min. 20 bodov)

Písomná previerka                                                  max. 50 bodov (min. 30 bodov)

  

Hodnotenie ústnej prezentácie na seminári

KATEGÓRIA

20 – 19 b

18 – 17 b

16 – 15 b

14 b a menej

nevyhovel

PRIPRAVENOSŤ

Študent je

na prezentáciu dobre

pripravený a je zrejmé, že si ju aj nacvičil. Prezentáciu nečíta, ale o danom  probléme hovorí voľne.  Prezentácia pozostáva z úvodu (vysvetlenie postupu, štruktúra, hlavný problém, vzbudenie záujmu), hlavnej časti (jasné členenie) a zo zhrňujúceho záveru.  

Študent je

na prezentáciu

pripravený, ale mal si ju ešte lepšie nacvičiť. Prezentácia pozostáva z úvodu (vysvetlenie postupu, štruktúry, hlavný problém), hlavnej časti a zo zhrňujúceho záveru.  

Študent je

na prezentáciu čiastočne

pripravený, ale je

zjavné, že si ju vopred nenacvičoval. Prezentácia nemá jasnú štruktúru.

Študent sa

na prezentáciu vôbec

nepripravil.

Prezentácia je pripravená nedôsledne.

OBSAH

Študent výborne ovláda tému prezentácie. Uvádza zdroje. Oddeľuje podstatné od nepodstatného. Jasne naznačuje súvislosti. Náležite znázorňuje obsahy.

Študent dobre ovláda

tému prezentácie. Uvádza zdroje.  Naznačuje súvislosti a znázorňuje obsahy.

Študent obsahovo dobre ovláda len niektoré časti

prezentácie.

Študent neovláda dobre tému prezentácie.

DODRŽIAVANIE TÉMY

Dodržiava tému

prezentácie po celý

(100%) čas.

Dodržiava tému

prezentácie väčšinu (99-90%) času.

Dodržiava tému

prezentácie iba istý (89%-75%) čas.

Je ťažké povedať, čo bolo témou prezentácie.

ČASOVÉ ROZPÄTIE

Prezentácia spĺňa

požadované časové

rozpätie. Nestráca čas zbytočným popisovaním tabuliek a grafov.

Prezentácia je trochu

dlhšia alebo kratšia ako bolo požadované časové rozpätie.

Prezentácia je oveľa

dlhšia ako stanovená

maximálna dĺžka trvania prezentácie.

Prezentácia je oveľa

kratšia ako stanovená

minimálna dĺžka trvania prezentácie.

ZROZUMITEĽNOSŤ ÚSTNEHO PREJAVU

Rozpráva jasne

a zrozumiteľne po celý čas a všetky slová vyslovuje správne. Vysvetľuje odborné a cudzie termíny. Zložité veci hovorí jednoducho, používa príklady. Žiadny slang.

Rozpráva jasne

a zrozumiteľne po celý čas, ale niektoré slová (napr. odborné či cudzie termíny) vyslovuje nesprávne. 

Vysvetľuje odborné a cudzie termíny. Žiadny slang.

Väčšinu času  rozpráva jasne

a zrozumiteľne, ale niektoré slová (napr. odborné či cudzie termíny) vyslovuje nesprávne. Odborné a cudzie termíny nevysvetľuje.

Často mu nie je rozumieť a mnohé slová (napr. odborné či cudzie termíny) vyslovuje nesprávne.

HLASITOSŤ

Študent hovorí

dostatočne hlasno, aby ho bolo počas celej prezentácie dobre počuť.

Študent hovorí

dostatočne hlasno,  je ho dobre počuť počas približne 90% času trvania prezentácie.

Študent hovorí

dostatočne hlasno,  je ho dobre počuť počas približne 80% času trvania prezentácie.

Študent často hovorí

potichu, a preto ho nie je dobre počuť.

DRŽANIE TELA A KONTAKT SO SKUPINOU

Stojí vzpriamene,

pôsobí uvoľnene

a sebavedome. Počas

prezentácie nadväzuje očný kontakt so všetkými

poslucháčmi.

Hovorí ku skupine. Zapája poslucháčov pomocou otázok, úloh a priameho oslovenia. Kladie rétorické otázky. Odpovedá na otázky poslucháčov.

Stojí vzpriamene a počas prezentácie nadväzuje očný kontakt so všetkými

poslucháčmi.

Hovorí ku skupine. Zapája poslucháčov pomocou otázok, úloh a priameho oslovenia. Odpovedá na otázky poslucháčov.

Občas stojí vzpriamene

a nadväzuje očný

kontakt so poslucháčmi. Väčšinou číta poznámky. Na otázky poslucháčov odpovedá povrchne.

Počas prezentácie sa

hrbí a/alebo sa nepozerá na poslucháčov, celý čas číta poznámky. Na otázky poslucháčov neodpovedá, príp. na ne nevie odpovedať.

NADŠENIE

Výrazom tváre a rečou tela pomáha u poslucháčov vzbudiť nadšenie

a záujem o tému prezentácie.

Výrazmi tváre a rečou tela pomáha občas u poslucháčov

vzbudiť nadšenie

a záujem o tému prezentácie.

Výrazy tváre a reč tela síce slúžia na vzbudenie nadšenia a záujmu o tému prezentácie, ale zdajú sa byť trochu

predstierané.

Výrazy tváre a reč

tela používa len

ojedinele. Nedarí sa mu u poslucháčov prebudiť záujem o tému prezentácie.

VIZUÁLNE POMÔCKY

Vizuálna pomôcka

vylepšuje prezentáciu, pomáha udržiavať pozornosť poslucháčov. Jej štruktúra je dobre viditeľná a zrozumiteľná. Vizualizuje zložité mená citácie, tézy. Obsahuje obrázky, grafy, diagramy atď. Manuál je prehľadne spracovaný.

Vizuálna pomôcka

obsahuje myšlienky,

ktoré sú vyjadrené

jasne, ale nie pútavo.

Má niekoľko menších nedostatkov.

Manuál je prehľadne spracovaný.

Vizuálna pomôcka ničím neobohacuje prezentáciu.

Manuál je spracovaný neprehľadne. 

Vizuálna pomôcka

je nekvalitná, ruší

poslucháčov a je ťažko čitateľná.

Manuál je spracovaný neprehľadne, prípadne vôbec.  

 

 

Kritériá hodnotenia seminárnej práce

Bodové hodnotenie

 

Kritériá splnenia požiadaviek

 

 

 

 

19 b a menej

nevyhovel

a)       Konspekt nepredstavuje prehľadné spracovanie nosných myšlienok textu. Nosné myšlienky, dôležité vymedzenia a definície nie sú správne identifikované. 

b)       Práca nemá jasné členenie, nie sú dostatočne vymedzené a zdôvodnené konceptuálne a logické súvislosti. Dôležitosť nosných myšlienok nie je graficky odlíšená (nadpisy, hrubé písmo, odseky, schémy a pod).

c)       V záverečnej časti práce absentuje vlastný názor na obsah spracovaného prameňa - súhlas, resp. nesúhlas s autorom so zdôvodnením, prínos pre vlastné pochopenie problému.

d)       Práca nemá požadovaný rozsah a neobsahuje bibliografický údaj o literatúre, z ktorej je spracovaný, vrátane nadpisu vybranej kapitoly a strán, na ktorých sa v literatúre nachádza.

 

 

 

20 – 26 b

a)       Konspekt predstavuje  relatívne prehľadné spracovanie nosných myšlienok textu. Prevažná väčšina nosných myšlienok, dôležitých vymedzení a definícií sú správne identifikované. 

b)       Práca má vcelku jasné členenie, konceptuálne a logické súvislosti sú dostatočne vymedzené a zdôvodnené. Dôležitosť nosných myšlienok  je graficky odlíšená (nadpisy, hrubé písmo, odseky, schémy a pod).

c)       V záverečnej časti práce je formálne uvedený vlastný názor na obsah spracovaného prameňa - súhlas, resp. nesúhlas s autorom ale zdôvodnenia a objasnenie prínosu pre vlastné pochopenie problému nie je celkom zrejmé.

d)       Práca má požadovaný rozsah a obsahuje bibliografický údaj o literatúre, z ktorej je spracovaný, vrátane nadpisu vybranej kapitoly a strán, na ktorých sa v literatúre nachádza.

 

 

 

 

 

 

27 – 30 b

a)       Konspekt predstavuje prehľadné spracovanie nosných myšlienok textu. Nosné myšlienky, dôležité vymedzenia a definície sú správne identifikované. 

b)       Práca má jasné členenie, konceptuálne a logické súvislosti sú dobre vymedzené a zdôvodnené. Dôležitosť nosných myšlienok  je graficky odlíšená (nadpisy, hrubé písmo, odseky, schémy a pod).

c)       V záverečnej časti práce je uvedený vlastný názor na obsah spracovaného prameňa - súhlas, resp. nesúhlas s autorom a zdôvodnenia a objasnenie prínosu pre vlastné pochopenie problému  je zrejmé.

d)       Práca má požadovaný rozsah a obsahuje bibliografický údaj o literatúre, z ktorej je spracovaný, vrátane nadpisu vybranej kapitoly a strán, na ktorých sa v literatúre nachádza.

 

Kvalitatívne hodnotenie a známka podľa získaných bodov:

A                     94 – 100         

B                     87 – 93

C                     80 – 86

D                     73 – 79

E                     65 – 72  - dolná hranica získania kreditov (min. 65 bodov)

Fx                     0 – 64   - nevyhovel

 

 

LITERATÚRA

BAUMERT, J. et al. 1994. Das Bildungswesen in der Bundesrepublik Deutschland : Strukturen und Entwicklungen im Überblick. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt Taschenbuch Verlag, 1994. 842 s. ISBN 978-3-499-19193-0. 

DROBNÁ, D. 1999. Vzdelávanie dospelých vo Švédsku. In Vzdelávanie dospelých. ISSN 1335-2350, 1999, č. 4, s. 37-42. 

FIDESOVÁ, J. 2000. Adult Learning Australia Inc. In Vzdelávanie dospelých. ISSN 1335-2350, 2000, č. 3, s. 64-67.    

FILLA, W. 2008. Další vzdělávání v Číně v přehledu. In Vzdelávanie dospelých. ISSN 1335-2350, 2008, č. 1, s. 49-61.

FILLA, W. 2008. Perspektiva dalšího vydělávání v 21. století. In Vzdelávanie dospelých. ISSN 1335-2350, 2008, č. 1, s. 44-48.

FILLA, W. 2009. Stiefkind der Wissenschaft : vergleichende Erwachsenenbildungsforschung. In MAGAZIN erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs. [online]. 2009, roč., č. 7/8 [cit. 2012-19-09]. Dostupné na internete:  <http://erwachsenenbildung.at/magazin/09-7u8/meb09-7u8.pdf>. ISSN 1993-6818.

GOGA, M. 2002. O vzdelávacích systémoch vo vybraných krajinách. Prešov : Metodicko-pedagogické centrum v Prešove, 2002. 92 s. ISBN 80-8045-283-0.  

KULICH, J. 1999. Komparativní studium andragogiky 1 : Metodický průvodce. Teoretické základy. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. 58 s.

KULICH, J. 1999. Komparativní studium andragogiky 2 : Příklady. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. 76 s.

LIVEČKA, E. 1978.   Mimoškolská výchova a vzdělávání obyvatelstva v SSSR. Praha : Ústav pro kulturně výchovnou činnost , 1978. 101 s.

LIVEČKA, E. a kol. 1981.    Výchova a vzdělávání dospělých v zahraničí. Praha : Státní pedagogické nakladatelství , 1981. 225 s. 

LIVEČKA, E. 1983. Soustavy výchovy a vzdělávání dospělých v ČSSR a jejich řízení; Specifické znaky výchovy a vzělávání pracovniků v organizacích („Podnikové výchovy“). Pardubice : DT ČSVTS, 1983. 56 s. 

LUKÁČ, E. 2010. Výchova a vzdelávanie dospelých z pohľadu vybraných internacionalizačných úsilí v 20. storočí. Prešov :  Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, 2010. 206 s. ISBN 978-80-555-0153-6.

MADROVÁ, M. 2001. Vzdelávanie dospelých na Cypre. In Vzdelávanie dospelých. ISSN 1335-2350, 2001, roč. 6, č. 4, s. 51-55.

MATULČÍK, J. 1996. Vzdelávanie dospelých v Rakúsku. In Pedagogická revue. ISSN 1335-1982, 1996, roč. 48, č. 3-4, s. 141-148.

MATULČÍK, J. 1998. Ďalšie vzdelávanie dospelých v Nemecku. In Vzdelávanie dospelých. ISSN 1335-2350, 1998, č. 4.  

MATULČÍK, J. 1998. Metódy porovnávacej pedagogiky a andragogiky. In Metodológia vied o výchove : Kvantitatívno-scientické a kvalitatívno-humanitné prístupy v edukačnom výskume. Bratislava : IRIS, 1998. ISBN 80-88778-73-5, s. 261-265.

MATULČÍK, J. 2000. Výchova a vzdelávanie dospelých vo Švajčiarsku. In Vzdelávanie dospelých. ISSN 1335-2350, 2000, č. 2, s. 37-50.   

MATULČÍK, J. 2001. Andragogika Franza Pöggelera. In Vzdelávanie dospelých. ISSN 1335-2350, 2001, č. 4, s. 32-41.

MATULČÍK, J. 2002. Andragogika Heinricha Hanselmanna. In Vzdelávanie dospelých. ISSN 1335-2350, 2002, č. 4, s. 38-46.

MATULČÍK, J. 2003. Andragogika Vladimíra Jochmanna. In Vzdelávanie dospelých. ISSN 1335-2350, 2003, č. 2, s. 23-27.

MATULČÍK, J. 2004. Teórie výchovy a vzdelávania dospelých v zahraničí. Bratislava : Gerlach Print, 2004. 138 s. ISBN 80-89142-02-8.  

MATULČÍK, J. 2011. Andragogika v USA. In Zborník Katedry andragogiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského : Acta Andragogica 2. Bratislava : Katedra andragogiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, 2011. ISBN 978-80-970595-2-1, s. 7-20.

NEŠPOROVÁ, M. (prekl.) 2006. Vzdelávanie dospelých a strategické dokumenty vo vzdelávaní dospelých v juhovýchodnej Európe. In Vzdelávanie dospelých. ISSN 1335-2350, 2006, č. 4, s. 56-61.

PRÍHODOVÁ, P. 2003. Súčasný afganský vzdelávací systém. In Vzdelávanie dospelých. ISSN 1335-2350, 2003, č. 3, s. 48-51.

PRÍHODOVÁ, P. 2004. Koncept neformálneho vzdelávania dospelých v arabskom svete. In Vzdelávanie dospelých. ISSN 1335-2350, 2004, č. 2, s. 61-63.

SEITTER, W. 2007. Geschichte der Erwachsenenbildung : Eine Einführung. Bielefeld : W. Bertelsmann Verlag, 2007. 200 s. ISBN 978-3-7639-1946-8.

ŠTVERÁK, V. 2007. Obecná a srovnávací pedagogika. 2. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, 2007.

WEBER, H. 2003. Dějiny NDR. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2003. 439 s. ISBN 80-7106-558-7.

VYHNÁNKOVÁ, K. 2008. Vzdělávání dospělých v České republice a Evropské unii. Praha : Univerzita J. A. Komenského Praha, 2008.

 

Iné zdroje:

Dokumenty EÚ, UNESCO, OECD zamerané na predmetnú problematiku.  

KONTAKT S VYUČUJÚCIM PREDMETU:

Mgr. Martin Schubert, PhD.

tel: 048 446 4619, e-mail: martin.schubert@umb.sk

Katedra andragogiky, Pedagogická fakulta UMB, Ružová ul. 13, 974 11 Banská Bystrica