Cieľ predmetu
Získať zručnosti v projektovaní a realizácii vyučovacích jednotiek výučby etickej výchovy.
Výsledky
Študent/ka:
- nadobudne poznatky o cieľoch, obsahu a organizácii v predmete etická výchova.
- je schopný realizovať didaktické stvárnenie obsahu učiva etickej výchovy; projektovať a realizovať výučbu etickej výchovy na odbornej učiteľskej praxi; reflektovať vlastné aj pozorované edukačné výstupy a navrhovať optimálne riešenia v konkrétnych situáciách.
- aplikuje stratégie výchovy k prosociálnosti do procesu tvorby vlastného vyučovacieho projektu výučby EV v ZŠ; teoretické poznatky z didaktiky a vedných odborov na tvorbu vlastných edukačných projektov pre výučbu predmetu etická výchova; moderné IKT prostriedky pre efektívne edukačné situácie v predmete etická výchova.
- posúdi vhodnosť, primeranosť a adekvátnosť konkrétnych metód, organizačných foriem a didaktických prostriedkov pre konkrétne učebné situácie; vplyv výberu edukačných prostriedkov na kvalitu a výstupy vlastných aj pozorovaných vyučovacích hodín etickej výchovy na odbornej učiteľskej praxi
- vytvorí projekt výučby etickej výchovy s využitím špecifických metód a stratégií EV; edukačné projekty pre výučbu predmetu etická výchova na odbornej učiteľskej praxi; portfólio edukačných projektov na výučbu etickej výchovy.
Obsah predmetu
Témy |
Týždeň |
Projektovanie a plánovanie výučby etickej výchovy. Štátny vzdelávací program – Príloha etická výchova pre ISCED 1. Obsahový a výkonový štandard etickej výchovy pre ISCED 1. Didaktická analýza učiva. Kognitívne ciele výučby (Bloom, Anderson). Afektívne ciele výučby (Krathwohl). Projektovanie vyučovacej jednotky. |
1 - 5 + priebežne počas semestra |
Obsah etickej výchovy Základné a aplikačné témy ETV, aplikácia tém v primárnom vzdelávaní |
6 – 8 |
Vybrané metódy etickej výchovy založené na zážitkovom, kooperatívnom, problémovom učení žiakov. Metódy dramatickej výchovy. Slovné metódy. Heuristické metódy. Projektové vyučovanie. Hra ako špecifická metóda etickej výchovy. |
9 |
Špecifická stratégia etickej výchovy. Kognitívna a emocionálna senzibilizácia. Hodnotová reflexia. Nácvik v triede. Transfer. Spätná väzba. |
10 |